دسته‌ها
اخبار

فناوری نانو تکنولوژی چیست ؟ + تمام فواید و کاربردهای نانو

به همین دلیل نانو یک علم جدید نیست، اما کاربردی شدن آن زندگی انسان رادگرگون ساخت. تعریف دیگر نانوتکنولوژی “با آرایش دادن ودستکاری اتم ها ساخت مواد مورد نظراست”. نانوذرات درچنین مقیاس و مشخصه های منحصر به فردی موجب پیدایش دستاوردهای نوینی درعلوم پزشکی و مهندسی می شوند.

از دیگر محصولات فناوری نانو، نانو کاتالیزورها هستند که قابلیت تبدیل روغن های گیاهی به سوخت را جهت ایجاد منابع جدید انرژی دارند. شرکت دانش بنیان شیمی صنعت رشد سهند اولین شرکت تولید کننده روانکار با تاییدیه نانو مقیاس از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری میباشد. این شاخه به مطالعه تشکیل ساختارهای کربنی سیلیکون و مواد غیرآلی و فلزی می پردازد که در آن، کاربرد مواد نانومتری در الکترونیک، مغناطیس و ابزارهای نوری مورد مطالعه قرار می گیرد. همان ماده در ابعاد نانومتری ممکن است خواص (الکتریکی، نوری، فیزیکی و شیمیایی) بسیار متفاوتی نسبت به اندازه عادی خود داشته باشد. با توجه به پیشرفت سریع و دامنه گسترده علم، فناوری نانو کاربردهایی را به همراه دارد که بشر تاکنون از انجام آن به کلی عاجز بود. در نتیجه برای آنکه شما بتوانید از مزایای نانوذرات در پروژه و هدف خود استفاده کنید، نیاز است تا شناختی کامل از روش‌های سنتز داشته باشید.

با پررنگ شدن هرروزه نقش نانوتکنولوژی در زندگی بشر امروز، بی شک آینده کره زمین زیر سایه فناوری نانو رقم خواهد خورد. ایران طی سال های اخیر توانسته از فناوری نانو به صورت عملی بهره برداری ‌کند و جایگاه جهانی خود در این حوزه را ارتقا دهد، به طوری که در حال حاضر از جایگاه قابل قبولی در میان کشورهای دارنده این فناوری برخوردار است. یعنی فناوری نانو زمینه‌ای از دانش کاربردی است که شامل فرآیند تفکیک، تقویت و تغییر شکل مواد به صورت تک‌اتم یا تک‌مولکول است. این در حالی است که اگر آن ماده به ابعاد بسیار کوچکتر (ابعاد نانومتری) برسد، خواص آن به شکلی تغییر می کند که دیگر قابل توضیح با قوانین فیزیک معمول نیست. سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود. کاربرد اکسید زیرکونیوم در پوشش‌دهی یکی دیگر از کاربردهای کلیدی و بسیار مهم این ماده است.

  • اخیراً شرکت ساخت تراشه AMD موفق به ساخت تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۷ نانومتری شده است.
  • به طور خلاصه به نظر می‌آید قواعد بازی علم، زمانی که شما در مقیاس‌های کوچک نانومتری در حال کار هستید، متفاوت است.
  • نانو تکنولوژی در ارتباط با نگهداری و مخصوصا بسته بندی مواد غذایی کاربرد زیادی دارد و در برخی از موارد دستاوردهای نانو در عمل بکار گرفته شده است.
  • نانو ربات‌ها می‌توانند کاربردهای بسیار موثری در علوم پزشکی داشته باشند.

اما برای پاسخ به بسیاری از سوال‌ها در خصوص چگونگی کارکرد یک سیستم میکروسکوپی یا رفتار یک ماده و … نیاز است تا با نگاهی دقیق‌تر سیستم را بررسی کنیم. ما در مقیاس متر زندگی می‌کنیم و عموماً با ابزارهایی سروکار داریم که ابعاد نسبتاً قابل لمسی در حدود میلی‌متر تا متر دارند. اما احتمالاً برایتان پیش آمده که عکس چشمان یک زنبور عسل، ذرات بسیار ریز گرد و غبار و … که توسط میکروسکوپ‌های الکترونی تهیه شده‌اند را در وب‌سایت‌ها یا مجلات دیده باشید. این تصاویر که در مقیاس میکرومتر گرفته می‌شوند، در واقع تا ۱ میلیون برابر توسط میکروسکوپ‌ها بزرگنمایی شده‌اند. به لحاظ کاربردهاي بسيار زيادي که اين فناوري مي‌تواند در امور نظامي داشته باشد، گرايش زيادي در بخش دفاعي کشورها به تحقيق و توسعه نانوتکنولوژي صورت گرفته است. اين کاربردها از لباسهاي مانع خطر تا پرنده‌هاي بسيار کوچک، تجهيزات اطلاعاتي و بسياري موارد ديگر است که هم‌اکنون با حمايت وزارتخانه‌هاي دفاع کشورهايي چون آمريکا، ژاپن و برخي کشورهاي اروپايي به صورت پروژه‌هاي تحقيقاتي در حال انجام هستند.

نانوتکنولوژی در هوافضا[ویرایش]

به این صورت که دارو پس از مصرف برای تاثیر برعضوی مشخص مثلا قلب تاثیرات دیگری هم برسایر اعضای بدن خواهد داشت . باعث کاهش خستگی وراحتی می شوند نیز ازدستاوردهای سحرآمیزعلم نانو است. علم میان رشته ای نانوتقریبا” تمامی علوم مهندسی وپزشکی رادر برگرفته است. در روش‌های جدیدی که اخیرا روی آن تحقیق می‌کنیم می‌توان کاتالیست موردنظر را در یک فاز مایع مانند آب حل نمود سپس ذرات آب را در حد نانومتری در فاز سنگینی نفتی پخش نمود.بالا بردن حرارت در این سیستم منجر به انفجار ذرات آب و آزاد شدن کاتالیست می‌شود. نانوموادورق های نانولوله کربنی اکنون برای استفاده در وسایل نقلیه هوایی نسل بعدی تولید می شوند. به عنوان مثال، ترکیب وزن سبک و رسانایی آنها را برای کاربردهایی مانند محافظ الکترومغناطیسی و مدیریت حرارتی ایده آل می کند.

تفاوت علم نانو و علم شیمی

مثل علوم بزرگ، پروژه­هاي مهندسي بزرگ و غيره حتي کامپيوترها در دهه ۱۹۵۰ تمام طبقات ساختمان را اشغال مي­کردند. ولي از وقتي Feynman نظرات و منطق خود را بازگو کرد، جهان روندي به­سوي کوچک شدن در پيش گرفت. نانو تکنولوژی همچنین به دنبال ارائه راه حل هایی برای امنیت غذایی است.

آخرین مقالات

در این ویکی‌پدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و هم‌تراز با عنوان مقاله قرار دارند. آرتاسیل 7001 بعنوان یک پوشش نهایی جهت سنگ های آنتیک ومصنوعی ، سطوح بتنی ، آجری مورد استفاده قرار می گیرد . آرتاسیل 7002 بعنوان یک پوشش نهایی جهت سنگ های آنتیک ومصنوعی ، سطوح بتنی ، آجری وسفال مورد استفاده قرار می گیرد . چسب بتن آرتاسیل مقاومت کششی وخمشی بالائی دارد و باعث بالا بردن افزایش دوام بتن ، گچ و آهک نیز می گردد. در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود. براي چنين کاري طراحي يک برنامه منسجم، فراگير و همه جانبه اجتناب­ ناپذير است.

همچنین استفاده روزافزون از سیستم‌های کوچک‌شده تمام خودکار، منجر به پیشرفت‌های شگرفی در فناوری ساخت و تولید خواهدشد. این مسئله با توجه به اینکه محیط فضا، نیروی جاذبه کم و خلأ بالا دارد، موجب توسعة نانوساختارها و سیستم‌های نانو (که ساخت آن‌ها در زمین ممکن نیست) در فضا خواهدشد. نانو یک پیشوند علمی است که به معنی یک میلیاردم (مقیاس کوچک) است و حوزه نانو تکنولوژی در حدود میلیاردم متر است. ابعادی که در آن اتم‌ها با هم ترکیب شده و مولکول‌ها روی هم اثر متقابل دارند.