دسته‌ها
اخبار

تکنولوژی چیست؟ روزنامه ماندگار

قانون، مسئول اطمینان از استفاده صحیح و عادلانه از مالکیت معنوی است و بدین منظور، مطمئناً زمان و تلاش فراوانی صرف خواهدشد. اما از نظر مهندسان، تکنولوژی ابزار یا فرآیندی است که برای ساختن محصولات بهتر به‌کار گرفته می‎شود. منظور از محصولات بهتر، می‎تواند محصولاتی باشد که عملکرد بهتر یا هزینه‌ی کمتری داشته باشند و امکان فروش آن‌ها در بازارهای جدید فراهم باشد. مهندسان دستآوردهای تحقیقاتی را به محصولاتی قابل فروش در بازار تبدیل می‎کنند.

کشف چگونگی کنترل آتش در پیش از تاریخ و انقلاب نوسنگی بعد از آن، منابع غذایی موجود را افزایش داد و اختراع چرخ به انسان ها کمک کرد تا در محیط زندگی خود سفر کرده و آن را کنترل کنند. از منظر فن سالاران، تکنولوژی ابزار یا فرآیندی است که برای ساختن محصولات بهتر به کار گرفته می شود. اما از نظر اهل علم، تکنولوژی محصول نهایی تحقیقات یا همان دانش فنی و اطلاعاتی است که می تواند به محصولی تجاری تبدیل شود. تکنولوژی چیست؟‌ تکنولوژی یا فناوری شیوه و شگرد ساخت و کاربرد ابزار، دستگاه‌ها، ماده‌ها و فرایندهایی است که معضل های انسان را برطرف می کند به عبارتی، تکنولوژی فعالیتی انسانی است و از همین رو کهن تر از دانش و مهندسی است. ساده‌ترین شکل فناوری، توسعه و استفاده از ابزارهای اساسی است. کشف چگونگی کنترل آتش در پیش از تاریخ و انقلاب نوسنگی بعدی، منابع غذایی موجود را افزایش داد و اختراع چرخ به انسان‌ها کمک کرد تا در محیط زندگی خود سفر کرده و آنها را کنترل کنند.

  • آشنایی با تکنولوژی‌های امروزی نه تنها می‌تواند ما را با اتفاقاتِ روز همگام کند، بلکه ممکن است تصمیم بگیریم که کسب و کار خود یا سبک زندگی خود را نیز دچار تحول کنیم.
  • گروه نویسندگان، چند بحث و نظر درباره تکنولوژی، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، نشر دریا، 1369، ص 7.
  • این مجموعه با هدف تولید انواع زیرپوش و لباس زیر فعالیت خود را با نام تجاری «کیان» آغاز کرد و در ادامه در سال 1395 با نام تجاری «کیان تن پوش» توسعه یافت.
  • شاید اگر آتش کشف نمی شد تا اجداد ما برای پخت و پز خوراک از آن استفاده کنند، ما نیز اکنون قادر به آشپزی نبودیم.
  • تکنولوژی تجزیه و تحلیل داده‌ها؟ به چه کاری می‌آید؟ همانطور که از اسمِ این عصر بر می‌آید، اطلاعات نقشی حیاتی در آن بازی می‌کنند.

امروزه این مجموعه یکی از شناخته شده ترین و با کیفیت ترین محصولات را در نوع خود تولید و عرضه می‌کند. استفاده از مواد اولیه مرغوب و کاملا بهداشتی با بکارگیری از تکنولوژی روز دنیا و کنترل کیفیت در کلیه مراحل، منجر به تولید محصول با کیفیت و منطبق با استانداردهای روز دنیا گردیده است. شاتزبرگ با ردیابی تاریخ مفهومی فناوری به وضوح خدمات شگفت انگیزی ارائه کرده است. «تکنولوژی» تنها در نیمه دوم قرن بیستم به یک کلمه رایج تبدیل شد.

به عنوان مثال می‌توان به انواعِ پردازش‌گرهای تصویر در دوربین‌های دیجیتال اشاره کرد. لوئیس- آرتور، تکامل نظام اقتصادی بین‌المللی، ترجمه محمود متوسلی، انتشارات دانشگاه تهران، سال 13، ص 80. 4- سواحل دیگر آن صنعت و اقتصاد و سایر جنبه‌های زندگی است. الف- از طریق تغییر ترکیبات مقدار عوامل (تولید کار و سرمایه …) در این صورت جانشین‌پذیری عوامل مطرح خواهد بود. تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای فَیبز محفوظ میباشد. تمام حقوق مادی و معنوی مطالب وبسایت برای روزنامه راه ماندگار محفوظ میباشد و استفاده از مطالب بدون ذکر منبع مجاز نیست.

عامل جادویی برای رسیدن به هدف در زندگی

3 – اکتساب فناوری که در آن فناوری های منتخب، کسب شده و جهت استفاده در اختیار سازمان قرار می‌گیرند. در عصر پیشرفته ما، هنوز هم این تکنولوژی است که جانمان را نجات می‌دهد. از حالا خود را برای علوم آینده آماده می‌کنیم و منتظر سفر به کرات دیگر هستیم. همان نجات دهنده‌ای که وقتی زمین به یک گوی آتشین تبدیل شود، ما نسل خودمان را به یک سیاره امن‌تر انتقال داده‌ایم. شاید برایتان عجیب باشد ولی تکنولوژی آینده از تکنولوژی گذشته محافظت می‌کند، و این یعنی تکنولوژی همیشه در خدمت بشریت است. ترفندهای دوربین ردمی نوت 10 پرو ؛ 8 روش …ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی [آموزش …نحوه مخفی کردن اپلیکیشن در اندروید ؛ راه…بالا بردن کیفیت عکس در فتوشاپ [آموزش تصو…نحوه حذف بدافزار از آیفون و آیپد [+آموزش…

با ما در ارتباط باشید

فناوری یک فعالیت انسانی است و از همین رو، هم از دانش و هم از مهندسی دیرینه تر است. مزایا و معایب تکنولوژیدر تعریف تکنولوژی به زبان ساده باید گفت فناوری استفاده عملی از دانش و مهارت برای ساختن ابزارهای گوناگون، ماشین، ساختمان، وسیله نقلیه و سایر موارد مورد نیاز است. در طول تاریخ تعاریف متعددی از سوی صاحب نظران در تعریف تکنولوژی ارائه شده است.

برای این تکنولوژی، انتقال تکنولوژی کافی نیست، زیرا تکنولوژی شیئی نیست که بتوان آن را انتقال داد، بلکه تکنولوژی نوعی “معرفت و شناخت” است که باید آن را آموخت و راه کسب این شناخت، علم و پژوهش و خلاقیت است. بدون توسل به روش‌های علمی و بدون اشاعه‌ی روح علمی در جامعه نمی‌توان فراگرد صنعتی شدن را، درون‌زا کرد و تکنولوژی را جذب کرد. از سوی دیگر تا این فراگرد، درون‌زا و بومی نشود، جامعه‌ی توسعه نیافته همچنان به خارج وابسته خواهد بود. می توانیم به فناوری اینگونه نگاه کنیم که فناوری ماشین‌هایی را تولید می کند که مردم بدون این که بدانند این ماشینها چگونه ساخته شده اند، از آن برای راحت‌تر کردن کارهای خود استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، ارسطو، هیو سنت ویکتور، یوهان بکمن و تالکوت پارسونز، نوازندگان ساز بودند. فرهنگ انسانی [ … ] آغشته به ارزش‌ها و تلاش‌های انسانی با تمام پیچیدگی‌های متناقض آن‌ها» (ص 2-3). مهندسان آلمانی قرن نوزدهم فرهنگ محور، لوئیس مامفورد، و منتقدان فناوری دهه 1960 دیدگاه فرهنگی فناوری را داشتند. کشورهایی که فاقد چنین توانایی‌هایی هستند، به اجبار روی به کشورهای خالق تکنولوژی می‌آورند، در این صورت کشورهای خالق تکنولوژی بر بازارهای این کشورها بطور طبیعی چیرگی پیدا خواهند کرد. در این بازار، تکنولوژی‌هایی وجود دارند و عرضه می‌شوند که به مرحله‌ی بلوغ و افول رسیده باشند و نکته‌ی مهم اینکه دستیابی به آنها از سوی کشورهای توسعه نیافته برای توسعه یافته‌ها، تهدیدی محسوب نشود. من در نگارش این کتاب، سه گروه را مشخصاً به عنوان خوانندگان اصلی کتاب مدنظر داشته‎ام.

ما احتمالاً با این ادعا راحت هستیم که انسان‌ها از دوران پارینه سنگی فناوری‌هایی داشته‌اند و حتی حیواناتی از کلاغ گرفته تا شامپانزه‌ها به‌عنوان کاربران ابزار شناسایی شده‌اند. «تکنولوژی» به‌طور شگفت‌انگیزی متعلق به دوره‌های قدیمی است، اگرچه اصطلاحات هم خانواده – فن، هنر و غیره – تاریخچه طولانی‌تری دارند. کشورهای تولیدکننده تکنولوژی معمولاً تولیدات خود را در مرحله رشد و بلوغ صادر می‌کنند. ممکن است کشورهای توسعه یافته، در مرحله‌ی افول، تکنولوژی خود را به کشورهای توسعه نیافته، صادر کنند و خود درصدد تولید تکنولوژی جدید و کارآمدتر و یا وارد کردن آن برآیند.