دسته‌ها
اخبار

تکنولوژِی چیست؟ رسانه‌های اجتماعی

یعنی گرایش به اختراع اشیا و فرایندهای جدید یا ایجاد بهبود در اشیا و فرایندهای قدیمی تر. فناوری در یکی از جنبه های خود به توسعه اقتصادهای پیشرفته تر از جمله اقتصاد جهانی امروزی کمک می کند و امکان ایجاد طبقه خوشگذران را فراهم کرده است. علام با مطالعهٔ طبیعت به بررسی رفتارهای طبیعی و فیزیکی پرداخته و به دنبال کشف پدیده‌ها است و در حالی‌که فناوری با به‌کارگیری ایده‌ها و دستاوردهای علمی، خدمات و کالای مورد نیاز بشر را ارائه می‌کند. مديريت هر مجموعه با تدوين هدف ها، تنظيم برنامه ها و تخصيص منابع، سازماندهي، تامين و پرورش نيروي انساني، ايجاد انگيزش و رهبري و سرانجام، نظارت و ارزيابي فعاليت هاي يک مجموعه در بقا و رشد و تحول آن مجموعه نقش اساسي دارد. نقش مديريت در انتقال و توسعه تکنولوژي فقط در سطح بنگاه ها و مؤسسات اقتصادي، اجتماعي مهم نيست. بلکه مديريت در سطوح مختلف اداره جامعه، در انتقال و توسعه تکنولوژي نقش دارد.

  • این تکنولوژی را به ناسا NASA مرتبط می‌دانند که قصد دارد تا حال و هوای سفرِ فضایی را شبیه‌سازی کند.
  • سخت‌افزار عبارت است از هرگونه وسیله و ابزار مادی و نرم‌افزار عبارت است از داشتن شیوه انجام کار یا فوت و فن به کارگیری ابزارها.
  • برخی همچون نژی آن را در معنای ابزاری برای حفظ بقای انسان‌های نخستین تعبیر کرده‌اند و برخی دیگر مانند کلاکستون آن را ابزاری در دست بشر برای چیرگی بر محیط دانسته‌اند.
  • در کل تکنولوژی این گونه تعریف می شود، مجموعه ای از ابزار ها، اطلاعات و تجربه هایی که از علم سرچشمه می گیرد.
  • اما تکنولوژی، کالای قابل مبادله‌ای است که عنصر مالکیت و قیمت در آن مطرح است.

به طور کلی هر چیزی که امروزه از هوش مصنوعی برخوردار است در حوزه AI قرار می‌گیرد که وسعتِ زیادی دارد. پلتفرم نوآوری باز کوشا از علاقه مندان دعوت می کند تا در مسابقات ایده پردازی در حوزه های نوآوری و فناوری بازدید و شرکت نمایند. یادگیری جذب و بومی‌سازی دانش فناوری مبتنی بر انجام، استفاده و تعامل.

آن ها هنوز نتوانسته اند استراتژی تکنولوژی مناسبی برای کسب و کار خود پیدا کنند و هنوز نتوانسته اند ارزش های تکنولوژی خود را پیاده سازی کنند. مدیرانی در این موارد موفق اند که به اهمیت تکنولوژی پی برده باشند و توجه و منابع مناسبی برای این تکنولوژی اختصاص بدهند. چند سالی است که همکاران، موکلان، دوستان و آشنایان بارها نیاز به منبعی که نحوه‌ی تدوین و پیاده‎سازی قراردادهای امتیاز تکنولوژی در آن به صورت روشن و خلاصه آمده باشد، را به من یادآور شده‎اند. هرچند منابع چندی که ابعاد قانونی و مالی امتیاز تکنولوژی در آن به تفصیل تشریح شده در دسترس است، اما کمبود کتابی که مطالب آن به صورت ساده و قدم به قدم به این موضوع پرداخته باشد، به خوبی احساس می‎شد.

عامل جادویی برای رسیدن به هدف در زندگی

ابتدا، خلاصه‌ای از فناوری جدید مهم اریک شاتزبرگ را ارائه می‌دهم که تاریخچه «تکنولوژی» و همنوع‌های آن را به‌عنوان دسته‌بندی شرح داده و روشن می‌کند. اکنون آی تی جو به خوبی به شرح این موضوعات پرداخته است. این اصطلاح به مجموعه دانش در دسترس برای ساختن ملزومات و مصنوعات از هر نوعی و برای پرداختن به حرفه ها و مهارت های دستی و یا استخراج و جمع آوری انواع مواد اطلاق می شود.

برای دستیابی این هدف، علم زمینه‌ی تلاش برای گسترش اطلاعات را فراهم می‌سازد، که این اطلاعات و دانش، ابزاری برای تکنولوژی است تا بتواند چگونگی رفتن و چگونگی شدن را مقدور سازد. در این فرآیند دانش علمی، بطور کلی پیرو نشر گسترده بوده و مرز نمی‌شناسد. اما تکنولوژی، کالای قابل مبادله‌ای است که عنصر مالکیت و قیمت در آن مطرح است. در حالی که فعالیت‌های علمی را معمولاً بر اساس ارزش ماهوی و ذاتی آن ارزیابی می‌کنند تکنولوژی را با توجه به کمک‌های آن به اهداف مورد نظر اقتصادی و اجتماعی یک کشور، اندازه‌گیری می‌نمایند.

اما تکنولوژی اکنون به مجموعه‌ای پیچیده اما آگاهانه و هدایت شده تبدیل شده است که مصداق آن پژوهش علمی، تخصص مدیریت و توانایی‌های علمی و ابداعی است و به نظر می‌رسد که قدرت‌های تکنولوژیکی حد و حصر نداشته باشند”. از جمله ساده سازی فرایندها باید به نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM اشاره کرد. یکی از ویژگی های این سیستم کمک به افراد تیم های فروش است تا از ریزجزئیات ارتباط با مشتری مطلع باشند. دلالت دارد بر فعالیت عملی در راه بهبود روش‌ها و وسائل صنعتی قدیمی بدون ارجاع به اصول علمی، یعنی گرایش به اختراع اشیاء و فرایندهای جدید یا ایجاد بهبود در اشیاء و فرایندهای قدیمی تر.. و شاید اکثر اختراعات فنی و ترقیات بی هیچ نوع کمکی از سوی علم محض صورت گرفته‌است. تکنولوژی از جنبه های گوناگون تعاریف متعددی دارد از نظر علمی تکنولوژی، نتیجه ی نهایی تحقیقات یا همان دانش و اطلاعات می باشد که با استفاده از این عوامل می تواند به یک محصول تجاری تبدیل شود.

ضربه فنی رکود اقتصادی با IT!

امروزه عموم کسب و کارها و مشاغل برای پیشرفت و ارتقای کار خود به سراغ ابزارهای فناوری می روند. بسیاری مشاغل نوپا و استارتاپی به وجود آمده که به طور مستقیم با فناوری و ابزارهایش در ارتبطا بوده و از طریق آن به مردم خدمت رسانی می کنند. اما حالا که فهمیدیم تکنولوژی چیست اجازه دهید کمی بحث را جزئی تر کنیم. به تدریج و همین روند در ادامه به تکنولوژی هایی چون چاپ فشاری، تلفن و اینترنت رسیده و موانع و مشکلات برقراری ارتباط را کاهش داد و انسان ها امکان تعامل آزادانه در مقیاس جهانی را ممکن کرد.

با توسعه تکنولوژی‌هایی مثل واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR این تجربه بیش از پیش شبیه به فیلم آواتار ساخته جیمز کامرون Avatar by James Cameron خواهد شد. آواتار در مکاتب هندو به معنی تجسدِ مادی خداوند در قالب انسانی است. در اینجا شما با آواتار خود در دنیای متاورس تجسد پیدا خواهید کرد. هر چه فناوری‌ها بیش‌تر توسعه پیدا کنند، مشخصاً تجربه به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد. مفهوم بلاک‌چین به جهت اتصال کاربران، یک زنجیر از بلوک‌هاست که باعث ایجاد فضایی برای تبادل و معامله امن و سریع خواهد شد.

کارل میچم

پدیدار تکنولوژی، درست هم‌چون همه پدیدارها، حاصل نوعی «رویداده‌گی» است و این رویداده‌گی وصفی از جهان، وصفی از هستی و وصفی از حقیقت است. فناوری همان تسلط و تبحر انجام کار است، فناوری توانایی انجام کار در تمامی سطوح و زمینه‌ها است؛ یعنی طراحی، ساخت، استفاده، تعمیر و نگهداری و تحقیق و توسعه و غیره می‌باشد. دلالت دارد بر مجموعه‌ای از دانش و مهارتی که مبشر اختراعات و ترقیات فنی بوده یا بالقوه قابل استفادهٔ آن‌ها باشد. کاربرد صنعتی نتایج علم که کار فن شناسان و مهندسان است و «علم» یا «علم محض» اختصاص داده شده‌است. مجله سایر چشم انداز زندگی رویایی در سال ۲۰۰۸ طی دهه‌های گذشته شاهد تحولات چشمگیری در دنیای فناوری بوده‌ایم که ظهور کامپیوترهای شخصی، شیوع بدافزارها و تولد پدیده جذابی به نام iPhone گوشه‌ای از آن به حساب می‌آید. چند هفته بعد شرکت Lehman Brothers نیز در پی شکایات کاربران پشتیبانی فنی کاربران داخلی را که در مراکز خارج از آمریکا انجام می‌شد به داخل کشور باز گرداند.

فرهنگ لاروس، فناوری را مطالعهٔ ابزارها، شیوه‌ها و روش‌های مورد انتظار و مورد استفاده در حوزه‌ها گوناگون صنعت می‌داند. فناوری به معنی کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهی‌های نظام‌یافته برای انجام وظایف علمی است. «نظام تکنولوژیک» (نظام فناورانه) یعنی «ابزار مادی و مجموعه‌ای از دانش» که «در اختیار افراد سهیم در یک اقتصاد قرار دارد». فرایندهای صنعتی موجود و پیشین، منابع نیرو و مواد، و روش‌های انتقال و ارتباط، که تصور می‌شود به تولید یا بهبود کالاها و خدمات مربوط باشند. علاوه بر هشت فصل اصلی، پیوست‎های کتاب نیز به ارائه‌ی اطلاعات دقیق‎تر اختصاص یافته است.