دسته‌ها
اخبار

تکنولوژی های نوظهور در پزشکی

در واقع این سلول ها، سلول هایی هستند که بدن به کمک آنها می تواند بلوک های ساختمانی سلول های مغز را به وجود بیاورد. خبر خوبی که وجود دارد این است که استفاده از این سلول ها در موش های آزمایشگاهی به هیچ عنوان باعث بروز تومور نشدند. تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد. اما شما با داوطلبان منطقه ۳ مقایسه می شید و نیازی نیست رتبه تون رو با شرکت کنندگان سایر سهمیه ها (منطقه ۱ و ۲) مقایسه کنید. در نظر داشته باش که پرستاری بازارکار مناسب تری داره، اما در کنارش سختی کار زیادی رو هم داره.

  • این یعنی هر صنعتی در حد نیاز خود می تواند پذیرنده یک مهندس نانو باشد.
  • این طرح زیست‌پزشکی بر اساس تکنیکی کار می‌کند که با کمک آن یک سنسور کوچک را داخل قرص قرار داده با کمک آن مسیر حرکت دارو را در اندام یا بافت مورد نظر بررسی می‌کنند.
  • در ایران تکنولوژی پزشکی هسته ای تنها در مقطع کارشناسی با این نام ارایه می گردد .
  • این فناوری می‌تواند در درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان کولون، مشکلات روده‌ای و التهاب راست روده مورد استفاده قرار گیرد.
  • در ملبورن استرالیا، گروهی از محققین دانشگاه RMIT موفق به ساخت کپسول هوشمندی شده اند که به موبایل بیمار متصل شده و داده های مختلفی را از دستگاه گوارش جمع آوری می‌کند.

ممکن است در طول آزمایش تصویربردار، لباس گشاد بپوشید یا شاید به شما اجازه بدهند لباس‌های خودتان را به تن داشته باشید. ​بانوان حتما باید پزشک خود را از احتمال بارداری یا شیرده بودن خود آگاه سازند. پزشک و تکنولوژیستی که شما را برای آزمایش آماده می‌کند را از داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی، آگاه سازید و هر گونه آلرژی، بیماری‌های اخیر و دیگر شرایط پزشکی خود را توضیح دهید. ​همچنین جواهرات و دیگر لوازم جانبی فلزی خود را در منزل بگذارید و یا قبل از آزمایش آن‌ها را از خود جدا کنید.

همانطور که تکنولوژی های پزشکی به پیش می تازند، روش های قدیمی منسوخ و بلا استفاده می شوند. به همین ترتیب اگر ما به پیشرفت علم پزشکی نگاه کنیم متوجه می شویم که به زودی با جهانی جدید در زمینه پزشکی مواجه خواهیم شد. در ادامه به ده فن آوری پزشکی که می توانند آینده بشر را متحول کنند می پردازیم. معصومه عسکری کارشناس زیست سلولی-مولکولی و میکروبیولوژی، نویسنده ارشد بخش علوم و سلامتی در پیتونیک است.

سایر دانشگاه های کانادا برای تحصیل فیزیک پزشکی و فناوری نانو

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای با همه سختی هایی که یک دانشجو در راه آن متحمل می شود، متأسفانه در بازار کار خود دچار مشکلات فراوانی شده که بعضی مطالب نگران کننده آن در حد حرف های معمولی مردم کوچه بازار درآمده است. ولی واقعیت هر رشته – جدا از مدیریت توانمندی که جهت جذب فارغ التحصیلان دانشگاه ها لازم است – این است که دانشجوی باانگیزه و دارای پشتکار، کار شایسته خود را می یابد. رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای عبارت است از کلیه اقدامات تخصصی، تشخیصی و درمانی در دو حیطه بالینی و پاراکلینیکی که در آن از چشمه های باز مواد رادیواکتیو استفاده می شود. از طرفی داروگر هسته‌ای که یکی از گرایش‌های داروسازی است هم می‌تواند هدف خوبی برای کار در این رشته باشد.با اخذ مدرک دکتری در تکنولوژی پزشکی هسته‌ای در دانشگاه‌های خارج از کشور نیز فرد می‌تواند به امور دانشگاهی بپردازد و به تعلیم دیگر دانشجویان در این زمینه کمک کند. کسی که کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای دارد می تواند در مراکز پزشکی هسته ای به پزشک متخصص پزشکی هسته ای در انجام روشهای پزشکی هسته‌ای کمک کند .

درآمد متخصصان فیزیک پزشکی و نانو تکنولوژی در کانادا چقدر است؟

این دستگاه به پزشکان اجازه میدهد تا دما و فشار درون مغز را اندازه گیری کنند. از آنجایی که این دستگاه حل شونده است، برای خارج کردن آن از مغز نیاز به جراحی نیست. با توجه به اهمیت این رشته ها در صنایع مختلف می توان انتظار داشت که فرصت های شغلی آن در کانادا رو به رشد باشد. برای بهره مندی از مشاوره رایگان لطفا عملیات ورود یا ثبت نام را انجام داده، سپس سوال خود را مطرح نمایید.

ثبت نام

​اسکن پزشکی هسته‌ ای مفیدترین اطلاعات تشخیصی یا درمانی را برای بسیاری از بیماری‌ها فراهم می‌کند. مثلا دستگاه فشار خون توسط شخصی به نام Samuel Siegfried اختراع شد و یا دستگاه تنفس سنج را شخصی به نام John Hutchinson در سال ۱۸۴۶ اختراع کرد . در نیمه ی دوم قرن بیستم ما شاهد رشد شگرف در استفاده از تکنولوژی پزشکی بودیم و یک دلیل عمده و معتبر برای گسترش تکنولوژی پزشکی ترکیب علوم مهندسی با پزشکی است . مثلا چیز هایی مثل اشعه ی X و یا magnetic resonance imaging را در نظر بگیرید اینها بر پایه ی قوانین فیزیک و مهندسی استوار است. پزشکی هسته ای در حقیقت در سال های اولیه 1900 و پس از کشف مواد رادیواکتیو بتدریج شکل گرفت. در سال 1901 هنری بکرل و پیرکوری در حین مسافرتی متوجه شدندکه ماده رادیواکتیوی که درون جیبشان گذاشته بودند باعث سوختگی پوست بدنشان شده است.

این فناوری می‌تواند در درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان کولون، مشکلات روده‌ای و التهاب راست روده مورد استفاده قرار گیرد. به زبان ساده تر، به کمک این روش، سیستم ایمنی ویروس های مهاجم، با ایجاد برش در DNA آن ها کنترل می شود. پزشکی دقیق سبب شده تا پزشکان، داروها و روش های درمان بیماری هایی مثل سرطان را بر اساس ژنتیک هر فرد انتخاب کنند. این روش درمان مخصوص خود بیمار، بسیار موثرتر از روش های درمانی دیگر است. برای مثال از این نوع درمان می توان برای حمله به تومورها (بر اساس ویژگی های ژن بیمار) استفاده کرد. هرچند که در ابتدا بازسازی سلول های پوست برای قربانیان سوختگی، یک روش خلاقانه به نظر می رسید، ولی این تفکر به آرامی جای خود را به کارهای بسیار هیجان انگیزتری داده است.

اما داوطلبان علاقه مند به این رشته چگونه می توانند موفق به قبولی نهایی در گرایش های آن شوند؟ مسلما داشتن مشاور و ترتیب اولویت های انتخاب رشته می تواند موفقیت داوطلبان کنکور را تضمین کند. در مقاله زیر اطلاعاتی در خصوص داشتن بهترین انتخاب رشته به داوطلبان داده شده است. ما در انتهای مقاله درآمد رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای و بازار کار رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای را به طور دقیق بررسی کرده ایم. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می توانند وارد مراکز درمانی و یا مراکز تحقیقاتی شده و درآمد کسب کنند یا وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند و ادامه تحصیل دهند .لازم به ذکر است که بازار کار این رشته در شهر های صنعتی و بزرگ تر مناسب تر است.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای را معرفی کرده و در خصوص موقعیت شغلی و بازارکار آن توضیحاتی ارائه دهیم. از سال تحصیلی ۸۲-۸۳ تاکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی تکنولوژی هسته‌ای نموده‌اند. با توجه به توسعه مراکز آموزشی و بخش‌های پزشکی هسته‌ای در کشور نیاز به نیروی کارشناسی حس می‌شد که این فرآیند در کشور آغاز گردید. چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد تا رادیوتریسر در منطقه مورد نظر جمع شود، و ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا تصویربرداری انجام شود. در برخی موارد، تجهیزات جدیدتر می‌توانند به طور قابل‌توجهی زمان روند را کوتاه کنند. ​همچنین شاید وضوح تصویر تصاویر پزشکی هسته‌ای، به اندازه CT یا MRI بالا نباشد.

در ایمونوتراپی، یک مولکول تولید شده آزمایشگاهی به نام آنتی‌بادی مونوکلونال برای تشخیص و اتصال به سطح سلول‌های سرطانی، مهندسی شده ‌است. آنتی‌بادی‌های مونوکلونال، از پادتن‌های طبیعی تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن تقلید می‌کنند که به مواد خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها حمله می‌کنند. و وقتی که به جریان خون بیمار تزریق می‌شود، آنتی‌بادی به سلول‌های سرطانی می‌رود و به آن‌ها متصل می‌شود که این امر باعث می‌شود که دوز بالایی از تشعشع به طور مستقیم به تومور منتقل شود.