دسته‌ها
اخبار

پرسش از هایدگر، تکنولوژی چیست؟ by محسن قانع بصیری

دیگر مدیران، کاملاً به نقش تکنولوژی در کسب‌وکار و بازار خود پی برده‎اند، اما در شناخت فرصت‎ها و روش‎های بهره‎گیری از دارایی‎های تکنولوژی در دیگر بازارها ناکام بوده‎اند. اما مدیران حرفه‎ای موفق که از بینش لازم برخوردارند، به اهمیت تکنولوژی به خوبی واقفند و منابع و توجه کافی را در راستای کسب بیشترین منافع به آن اختصاص می‌دهند. آیا تا به حال اسمِ چنین تکنولوژی به گوشِ شما خورده است؟ این فناوری به سرعت در حالِ توسعه‌ است و قرار است منجر به اتصالِ دستگاه‌های مختلف بشود. مثلاً فرض کنید در یک روز گرم تابستانی دارید از محلِ کار به خانه باز می‌گردید.

علاوه بر انبوهی از اطلاعات، آن‌ها به ابعاد داده‌ها dimensions of data نیز می‌توانند دسترسی داشته باشند. امروزه رشد شتابان تکنولوژی به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان خود را به راحتی با آن تطبیق داد. به بیان دیگر امروزه تکنولوژی سریعتر از نیازها و سریعتر از توان انطباق‌ها، در حال رشد و توسعه است. این شکاف بین رشد تکنولوژی و توان‌های جوامع بشری برای جذب آن، باعث بروز بحران‌های فرهنگی و اجتماعی شده است، بطوری که از نظر گروهی این مسائل، از جدی‌ترین مسائل عصر حاضر است. تکنولوژی، پدیده‌ای است پویا که بعد از آنکه خلق شد وارد بازار می‌شود و به سرعت مراحل رشد خود را طی کرده تا آنکه به دوران بلوغ خود برسد. در این دوران تغییرات پیش‌برنده‌ای در تکنولوژی دیده نشده و دوران افول و زوال آن با ورود تکنولوژی‌های کارآتر، مناسبتر، جدیدتر …

  • تمامی اجناس سایت از وارد کنندگان اصلی برند ها و تولید کنندگان داخلی تهیه و به فروش می رسد.
  • هرچند این افراد با ابعاد قانونی امتیازات تکنولوژی به خوبی آشنایند ولی ممکن است به‌دنبال آموزش نکات بیشتری در مورد ارزش‎گذاری باشند.
  • شاید برایتان عجیب باشد ولی تکنولوژی آینده از تکنولوژی گذشته محافظت می‌کند، و این یعنی تکنولوژی همیشه در خدمت بشریت است.

انواع لباس‌های آنتی باکتریال که دارای مدل‌های مختلفی هستند. اگر سوالی در این زمینه داشتید، حتماً در قسمت نظرات ما را مطلع کنید. بعد از یک بررسی جامع از هوشِ مصنوعی و مفاهیم بنیادینِ آن، سراغ تکنولوژی‌های دیگر می‌رویم.

نقش مديريت در افزايش سطح تکنولوژي

از نظر مدیران بازرگانی، تکنولوژی مهم‌ترین دارایی شرکت‎ها است که کمتر موردتوجه قرار می‎گیرد. اکثر مدیران معتقدند که آینده‌ی شرکت آن‌ها تا حد زیادی به استفاده از تکنولوژی بستگی دارد. با این وجود، بسیاری از شرکت‎ها هنوز استراتژی تکنولوژی و روش مناسبی برای ارزیابی و ارزش‎گذاری دارایی‎های تکنولوژیک خود تدوین و پیاده‎سازی نکرده‎اند.

انتقال تکنولوژي و فرآيندهاي آن

در اینجا گشایشی برای «تفکر جدید درباره فناوری» وجود دارد (مکمل یا چالشی برای جامعه‌شناسی تفسیری فناوری، و شروع مجدد برای فلسفه فناوری). ما هنوز هم می‌توانیم غنای «فناوری» را به‌عنوان مقوله‌ای از بازیگران بررسی کنیم، در حالی که «فناوری» را به‌عنوان مقوله‌ای تحلیلی تیزبینی و تفکر کنیم. در حالی که من کاملاً با هدف مخالفت با جبر تکنولوژیک همدردی می کنم – و چه کسی این کار را نخواهد کرد؟ – فکر می‌کنم سه پاسخ مهم قابل ارائه است. اولاً، تعریف رویکرد فرهنگی از فناوری آنقدر بزرگ است که تقریباً بی فایده است. به سختی می توان به عملی فکر کرد که در نقطه ای از مادیت چه در خلقت و چه در استفاده از آن درگیر نباشد.

اما تکنولوژی با مفهوم امروزی با انقلاب صنعتی دوم افزایش یافت. از نظر مدیران بازرگانی، همه ی دارائی یک شرکت به تکنولوژی آن است که زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد. اکثر شرکت های دنیا بر این باورند که با تکنولوژی به جایی می رسند و یک اصل مهم در فناوری و ارتباط شرکت هاست.

توجه داشته باشیم وقتی دربارۀ «تکنولوژی» می‌اندیشیم، نمی‌توانیم از تکنولوژی به منزلۀ صرفاً مجموعه‌یی از ابزارها، به منزلۀ امری صرفاً علمی و تکنیکی، به مثابه امری صرفاً اجتماعی، سیاسی یا امری دارای تاثیرات روان‌شناختی، یا… سخن بگوییم. بسیاری از کسب و کار ها از افرادی استفاده می کنند که ممکن است از سن بالایی برخوردار باشند، و یا صرفا میانه خوبی با استفاده از تکنولوژی و نرم افزار ها کاری نداشته باشند. تا پیش از تکنولوژی، برقراری ارتباط با افرادی در نقاط مختلف و دور از کار پیچیده ای محسوب می شد. لحظه ای به این فکر کنید و به زمانی برگردید که که برای ارتباط با فردی دیگر در شهری دیگر در ساده ترین حالت باید از نامه و پیک نامه رسان استفاده می کردید. تکنولوژی اما این امکان را به ما داده تا در هر نقطه ای جهان با کیلومترها آن طرف تر در لحظه گفتگو داشته باشیم.

اما نتیجه، همان‌طور که لئو مارکس تشخیص داد، یک «خلأ معنایی» بود، «فقدان زبان کافی برای ثبت تغییرات شگرف در فرهنگ مادی دوران». برای درک درستی از فراخوان شاتزبرگ به سلاح، باید به نحوه تعریف او از دو «سنت کاملاً متفاوت» در صحبت کردن درباره فناوری توجه کنیم. شاتزبرگ در طول دو هزار ساله تاریخ خود، مفسران را در یکی از اردوگاه‌ها قرار می‌دهد. در یک سو، «رویکرد ابزاری» است که زبان ابزار و هدف را می پذیرد و از این طریق «تکنولوژی را به عنوان یک عقلانیت فنی محدود، غیر خلاق و فاقد ارزش به تصویر می کشد».