دسته‌ها
اخبار

تراز و درصدهای مورد نیاز قبولی رشته تكنولوژي پزشکي هسته اي در شهرهای مختلف کنکور 2022

در ایران استفاده از مواد رادیواکتیو در پزشکی اولین بار با اندازه گیری مقدار ید رادیواکتیو ادار 24 ساعته در سال 1339 به وسیله دستگاهی که چهار لوله گایلر مولر در اطراف ظرف ادار قرار داده شده بود ، در آزمایشگاه پیمان مرکزی دانشکده علوم پزشکی تهران شروع شد. یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته تکنولوژی پزشکی هسته ایمی باشد. داوطلبان علاقه مند به تکنولوژی پزشکی هسته ایمی بایست پیش از آغاز انتخاب رشته کنکور اطلاعات کافی در خصوص این رشته، درس های عمومی و اختصاصی و بازارکار آن داشته باشند.

  • این طرح زیست‌پزشکی بر اساس تکنیکی کار می‌کند که با کمک آن یک سنسور کوچک را داخل قرص قرار داده با کمک آن مسیر حرکت دارو را در اندام یا بافت مورد نظر بررسی می‌کنند.
  • این دانشگاه یکی از مراکز تحقیقاتی گسترده است که صدها برنامه مختلف را برای دانشجویان بومی و بین المللی فراهم می کند.
  • در ایران تکنولوژی پزشکی هسته ای تنها در مقطع کارشناسی با این نام ارایه می گردد .
  • در ملبورن استرالیا، گروهی از محققین دانشگاه RMIT موفق به ساخت کپسول هوشمندی شده اند که به موبایل بیمار متصل شده و داده های مختلفی را از دستگاه گوارش جمع آوری می‌کند.

ممکن است در طول آزمایش تصویربردار، لباس گشاد بپوشید یا شاید به شما اجازه بدهند لباس‌های خودتان را به تن داشته باشید. ​بانوان حتما باید پزشک خود را از احتمال بارداری یا شیرده بودن خود آگاه سازند. پزشک و تکنولوژیستی که شما را برای آزمایش آماده می‌کند را از داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی، آگاه سازید و هر گونه آلرژی، بیماری‌های اخیر و دیگر شرایط پزشکی خود را توضیح دهید. ​همچنین جواهرات و دیگر لوازم جانبی فلزی خود را در منزل بگذارید و یا قبل از آزمایش آن‌ها را از خود جدا کنید.

پهپاد های تحویل دارو و تجهیزات پزشکی

همانطور که تکنولوژی های پزشکی به پیش می تازند، روش های قدیمی منسوخ و بلا استفاده می شوند. به همین ترتیب اگر ما به پیشرفت علم پزشکی نگاه کنیم متوجه می شویم که به زودی با جهانی جدید در زمینه پزشکی مواجه خواهیم شد. در ادامه به ده فن آوری پزشکی که می توانند آینده بشر را متحول کنند می پردازیم. معصومه عسکری کارشناس زیست سلولی-مولکولی و میکروبیولوژی، نویسنده ارشد بخش علوم و سلامتی در پیتونیک است.

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای را معرفی کرده و در خصوص موقعیت شغلی و بازارکار آن توضیحاتی ارائه دهیم. از سال تحصیلی ۸۲-۸۳ تاکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی تکنولوژی هسته‌ای نموده‌اند. با توجه به توسعه مراکز آموزشی و بخش‌های پزشکی هسته‌ای در کشور نیاز به نیروی کارشناسی حس می‌شد که این فرآیند در کشور آغاز گردید. چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد تا رادیوتریسر در منطقه مورد نظر جمع شود، و ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا تصویربرداری انجام شود. در برخی موارد، تجهیزات جدیدتر می‌توانند به طور قابل‌توجهی زمان روند را کوتاه کنند. ​همچنین شاید وضوح تصویر تصاویر پزشکی هسته‌ای، به اندازه CT یا MRI بالا نباشد.

با‌ وجود پیشرفت تکنولوژی در طول سالیان، هیچ پیشگویی درباره پیشرفت‌های آینده نمی‌توان کرد. در ادامه می توانید در رابطه با این رشته اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید. ​اسکن‌های PET ممکن است اطلاعات اضافی را فراهم کنند که برای برنامه‌ریزی پرتو درمانی استفاده می‌شود.