دسته‌ها
اخبار

رشته تکنولوژی پرتوشناسی مجموعه مقالات و آموزش ها فرادرس مجله‌

هزینه‌ی ارسال درخواست اخذ پذیرش برای دانشگاه واشنگتن سنت لوئیس ۸۰ دلار است. دانشجویان با ورود به این دانشکده می‌توانند در پروژه‌های علمی و تحقیقاتی شرکت کنند. در خارج از دانشگاه دانشجویان می‌توانند تجربیات عملی بسیاری را کسب کنند.

  • رادیولوژیست ها پزشکان متخصص پزشکی هستند که با استفاده از روش های تصویربرداری پزشکی مانند اشعه ایکس ، توموگرافی کامپیوتری ، تصویربرداری با تشدید مغناطیسی ، سونوگرافی در تشخیص و درمان صدمات و بیماری ها تخصص دارند.
  • دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند نسبت به انتخاب گرایش اقدام کنند.
  • در طول دوره‌های تحصیلی، تخصص‌های لازم در مورد تصویربرداری پزشکی به دانشجویان آموزش داده می‌شود.
  • دانشجویان رشته رادیولوژی اول از همه باید دروس پایه مانند فیزیک آناتومی و فیزیولوژی را بخواند و بعد از آن دروس تخصصی تصویربرداری پزشکی را بیاموزند.
  • لازم به ذکر است در رشته رادیولوژی یا همان تکنولوژی پرتوشناسی، تصویر برداری به سه شکل پرتوی یونیزان مثل ماموگرافی و رادیو گرافی، پرتوی غیر یونیزان مانند سونوگرافی و روش های پزشکی هسته ای صورت میگیرد.

اهمیت دروس ریاضی و فیزیم به قدری در این رشته مهم است که بیشتر مسئولان معتقد هستند افراد برای این رشته باید از رشته ریاضی فیزیک وارد شوند تا در انجام عملیات تصویربرداری خطرات جبران ناپذیری پیش نیاید. رادیولوژیست ها با استفاده از روش های تصویربرداری به دیدن داخل بدن و ارزیابی وضعیت بیمار می پردازند. یک رادیولوژیست با دستور پزشک متخصص نسبت به روش تصویربرداری می پردازند و در صورت لزوم آزمایش های اضافی را انجام می هد. یک رادیولوژیست باید در درس‌های زیست‌شناسی، ریاضی و فیزیک توانمند باشد. تسلط به درس‌های ریاضی و فزیک تا جایی مهم است که برخی از استادان رادیولوژی معتقدند دانشجوی این رشته باید از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی انتخاب گردد.

خدمات پیشروترین پلتفرم سلامت دیجیتال در ایران

سخن از دانش رادیولوژی تشخیصی است که در سال های اخیر بسرعت پیشرفت کرده و امکانات تشخیص پزشکی را به طور غیرقابل تصوری به پیش رانده است. به عبارت دیگر، رشته تکنولوژی پرتوشناسی، نحوه تصویربرداری از اعضای مختلف بدن را برای تشخیص پزشکی آموزش می دهد. بازار کار و اهمیت رشته رادیولوژی و سونوگرافی در همه ی دنیا رو به گسترش است و روز به روز به متخصصان بیشتری در این حرفه نیاز است.

رشته رادیولوژی یا تکنولوژی پرتوشناسی

از آنجا که برخی از این تکنیک های تصویربرداری شامل استفاده از اشعه هستند و برای درک ایمنی و حفاظت از اشعه نیاز به آموزش دارند. فارغ التحصیلان این دوره آموزشی قادر خواهند بود در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور به عنوان همکار در کنار کارشناسان و متخصصین این رشته کلیه خدمات لازم را انجام دهند. دوره کاردانی تکنولوژی پرتوشناسی علاوه برآنکه مقدمه ای است برای دوره های بالاتر این رشته ، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای پرتوشناسی تشخیصی را نیز در حد کاردانی به عهده دارد. تکنولوژی پرتوشناسی یا همان رادیولوژی از این جهت دارای اهمیت است که به دکتر رادیولوژیست این امکان را می دهد که با مشاهده تصاویر اندام های داخلی بدن تفسیر درستی از بیماری داشته باشد و داروی مناسبی برای درمان آن تجویز کند.

همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید. در این مطلب می خواهیم شما را از رتبه لازم برای رشته تکنولوژی پرتوشناسی مطلع سازیم تا بر اساس سهمیه ای که دارید ، شانس پذیرش خود را به صورت حدودی به دست آورید. محیط کاری یک رادیولوژیست ایجاب میکند تا با صبوری و خوشرویی کار خود را انجام دهد چراکه مراکز کاری رادیولوژیست شامل مراکز درمانی، بیمارستانی و یا مراکز پرتودرمانی میشود که بیماران برای اطلاع از بیماری یا برطرف ساختن آن مراجعه میکنند.

پرتوشناسی یکی دیگر از رشته های پیراپزشکی می باشد و همانطور که پیش از این ذکر شد، رشته های پیراپزشکی در کنکور تجربی ظرفیت های تقریبا مشابهی دارند. دوره ی تحصیلی این رشته کارشناسی (دوره ی 4 ساله) است، اما در مقطع کاردانی هم ارائه می شود و از سوی دیگر امکان تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی نیز برای متقاضیان این رشته وجود دارد. کشف اشعه پرکاربرد ایکس در سال 1895 توسط ویلهام کنراد رونتگن، استاد فیزیک آلمانی در آزمایشگاه شخصی او صورت گرفت و این کشف سرآغاز بوجود آمدن رشته رادیولوژی و سونوگرافی بود.

در طول دوره‌های تحصیلی، تخصص‌های لازم در مورد تصویربرداری پزشکی به دانشجویان آموزش داده می‌شود. دانشجویان رشته‌ی رادیولوژی باید با دستگاه‌های تصویربرداری و نحوه‌ی کار آنها به صورت کامل آشنایی داشته باشند. در صورتی که فرد رادیولوژیست دارای تخصص و توانایی کافی نباشد، می‌تواند علاوه بر عدم تهیه‌ی تصویر مناسب، موجب آسیب رساندن به بیمار از طریق پرتو گیری شود. تصویر رادیولوژی نامناسب باعث سردرگمی پزشک معالج در تشخیص صحیح بیماری می‌شود. به عنوان نمونه تصویربرداری رادیولوژی از دست، پا و انگشتان در مقایسه با تصویربرداری رادیولوژی از سیستم گوارشی و عروق ساده‌تر است. بنابراین دانشجوییان رشته‌ی رادیولوژی باید دارای تخصص‌های لازم باشند و آموزش‌های کافی را در این زمینه ببینند.