دسته‌ها
اخبار

مومیایی 2300 ساله «پسر طلایی» پس از یک قرن به صورت دیجیتالی باز شد


بقایای مومیایی شده یک پسر نوجوان که بیش از یک قرن بدون بررسی در موزه مصر در قاهره نگهداری می شد، برای اولین بار به صورت دیجیتالی باز شده است و نشان می دهد که تعداد زیادی طلسم و گیاهان تزئین شده بدن او را نشان می دهد.

در یک مطالعه، روز سه شنبه در مجله Frontiers in Medicine منتشر شدمحققان فاش ،د که این نوجوان ناشناس، تنها 14 یا 15 ساله، با پوشیدن یک جفت صندل سفید به دنیای پس از مرگ قدم گذاشت. آنها از یک اسکن توموگرافی کامپیوتری استفاده ،د که امکان بازسازی دیجیتالی استخوان، رگ های خونی، بافت های نرم و موارد دیگر را از طریق اشعه ای، برای مشاهده داخل تابوت فراهم می کند.

سحر سلیم، رادیولوژیست در دانشگاه قاهره، مصر خاطرنشان کرد: در اینجا نشان می دهیم که بدن این مومیایی به طور گسترده با 49 طلسم تزئین شده است که به زیبایی در آرایشی منحصر به فرد از سه ستون بین چین های بسته بندی ها و داخل حفره بدن مومیایی طراحی شده است. و اولین نویسنده روی مقاله آنها به این مومیایی لقب “پسر طلایی” داده اند.

سلیم خاطرنشان می کند که تزئینات پسر طلایی با برخی از آداب و رسوم ذکر شده در کتاب مصری مردگان، از جمله صندل، مطابقت دارد. او با سه ستون طلسم بین چین‌های بسته‌بندی‌هایش، از جمله مواردی مانند چشم هوروس – یک سوسک اسکراب در داخل سینه‌اش و یک حرز دو انگشتی در کنار ، تناسلی‌اش تزئین شده بود. بسیاری از زیور آلات از طلا ساخته شده بودند.

تمام اعضای بدنش به جز قلبش برداشته شده بود و اسکن ها نشان داد که او همچنین دندان های سالمی دارد.

تابوت پسر طلایی اولین بار در سال 1916 در گورست، در ناگ الحسایا، که گورستان شهر ادفو بود، کشف شد. این پسر در دوره بطلمیوسی بین سال های 330 تا 30 قبل از میلاد زندگی می کرد و به احتمال زیاد از جایگاه بالایی برخوردار بود. علت مرگ او مشخص نیست اما هیچ نشانه ای از غیرطبیعی بودن آن وجود نداشت.

سلیم و همکارانش قبلا مومیایی آمنهوتپ اول به صورت دیجیتالی باز شد در سال 2021 و مسئول بود کشف یک زخم چاقو در گلوی رامسس سوم و همچنین یک انگشت پا گم شده، نشان می دهد که او توسط گروهی از قاتلان به قتل رسیده است.

مصریان معتقد بودند که زندگی با مرگ به پایان نمی رسد. در عوض، یک زندگی پس از مرگ وجود داشت. فرآیند مومیایی ، و تخمگذاری در زیور آلات، طلسم و گیاهان برای کمک به روح مردگان در مسیر زندگی پس از مرگ طراحی شده است. پسر طلایی شواهد بیشتری برای تشریفات تدفین و اهمیت این زیور آلات در طول زندگی پسر در دوره بطلمیوسی ارائه می دهد.

این تحقیقات منجر به این شد که موزه مصر، پسر طلایی را از زیرزمین به سالن اصلی نمایشگاه خود منتقل کند، جایی که اکنون در معرض نمایش قرار خواهد گرفت.


منبع: https://www.cnet.com/science/biology/2300-year-old-golden-boy-mummy-di،ally-unwrapped-after-a-century/#ftag=CAD590a51e