دسته‌ها
اخبار

نانو تکنولوژی و کاربرد‌های آن در زندگی امروزی-تکنولوژِی جهانی

میب‌ینید که آب هرگز بر روی سطوح ‌آغشته شده به وسیله این ماده نمی‌ایستد. بنابراین اگر جسمی بر روی این سطوح بنشیند تنها با ریختن آب بر روی سطح یا باریدن باران پاک خواهد شد. یکی از چالش‌هایی که در رشته مصالح ساختمانی به وجود آمده است، بتن با عملکرد بالا است. این نوع بتن مقاوم، از نوع مصالح کامپوزیت بوده و از نظر دوام جزو مصالح کامپوزیت و چند فازی مرکب و پیچیده است. خواص، رفتار و عملکرد بتن بستگی به نانو ساختار ماده زمینه بتن و سیمانی دارد که چسبندگی ، پیوستگی و یکپارچگی را به وجود می‌آورد. واژه‌ی فناوری نانو اولین بار توسط نوریوتاینگوچی استاد دانشگاه علوم توکیو در سال 1974 بر زبان‌ها جاری شد.

  • همچنین تغییرات درفرایند تولید به این روش بسیاری از افراد را بی کار خواهد کرد.
  • نانو تکنولوژی، توانمندي تليد مواد، ابزارها و سيستمهاي جديد با در دست گرفتن کنترل در سطوح ملکولي و اتمي و استفاده از خواص است که در آن سطوح ظاهر مي­شود.
  • به طور مثال در رویکرد فعلی (درمان مبتنی بر داروها) دارو ها به صورت سیستماتیک عمل می کنند .
  • برای مثال, آنتی بادی های موجود در سلول های سرطانی می توانند بر روی نانوذرات پیدا شوند، تا زمانی که تصاویر تشدید مغناطیسی یا توموگرافی محاسبه شده مورد استفاده قرار گیرند, یک سیگنال کنتراست بالا ایجاد شود.

طی ۱۳ سال گذشته از زمان اجرای سند توسعه فناوری نانو در ایران، ۱۷۶ شرکت مبتنی بر فناوری‌نانو در ۱۳ صنعت مختلف تأسیس و مشغول به تولید هستند. حدود یک چهارم از این شرکت‌ها در تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت دارند. ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی مرتبط با فناوری‌نانو یکی از اولویت‌های اصلی متولیان فناوری‌نانو در ایران بوده‌است. از این رو برنامه‌های تشویقی متعددی برای سوق دادن مخترعان و دانش‌پژوهان به سوی ساخت ادوات و تجهیزات مرتبط با فناوری‌نانو تدوین و اجرا شده‌اند.

تحلیل گران بر این باورند که فناوری نانو، فناوری زیستی و فناوری اطلاعات سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می‌دهند. نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد. یا بعنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان به ورود تکنولوژی نانو به صنایع پوشاک اشاره نمود. ساخت البسه‌هایی که دارای خواص ضد میکروبی، آب گریزی، درمانی و ضد امواج مغناطیسی هستند، از نمونه کاربردهای این فناوری در حوزه تولید پوشاک می‌باشند. از نانو می‌توان در بیشتر زمینه‌ها مانند شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک، علوم مواد و مهندسی و..

شاخص‌های علم و فناوری[ویرایش]

ایجاد سلاح های اتمی آسان تر خواهد بود و سلاح های جدیدی نیز ممکن است توسعه یابد. یک احتمال به اصطلاح “گلوله هوشمند” است، یک گلوله کامپیوتری است که می توان آن را بسیار دقیق کنترل و هدف قرار داد. فناوری نانو ممکن است شیوه های بدست آوردن و استفاده از انرژی را تغییر دهد. به طور خاص، این احتمال وجود دارد که فناوری نانو با کاهش هزینه ساخت صفحات خورشیدی و تجهیزات مربوطه، انرژی خورشیدی را اقتصادی تر کند. فناوری نانو همچنین روشهای جدیدی برای تولید و ذخیره انرژی ایجاد می کند. در دنیای نانوذرات چیزهای بیشتری برای کشف وجود دارد و پتانسیل این صنعت یک شمشیر دو لبه است.

کابرد نانو تکنولوژی در نانو ضد بو :

محققان فیزیک دانشگاه آکسفورد نشان دادند که اتصال لیگاندهای چند دندانه به سطح نانوبلورهای پروسکایت هالید سرب، تشکیل عیوب سطحی را که منجر به جداسازی هالید می‌شود، سرکوب می‌کند و منجر به ایجاد موادی با انتشار رنگ قرمز کارآمد و پایدار می‌شود. عملکرد کلیدی تیمار لیگاند، “تمیز کردن” سطح نانوکریستال از طریق حذف اتم های سرب است. اکنون می‌توان مرزهای نابینایی را در دنیای مواد پشت سر گذاشت و به کمک نانو فناوری با ایجاد حتی تجهیزاتی در مقیاس‌های باورنکردنی و کوچک، وارد کهشکشان‌های عظیمی در مواد شد که تصورش هم در مخیله افراد نمی گنجد.. قرن بیست و یکم ، قرن فناوری های نانو ، مهمترین دوران صنعت به شمار می رود . نانو نه یک ماده است نه یک جسم ، فقط یک مقیاس است ، کوچک شدن یک مقیاس .

اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای تکنولوژی نانو، توانایی کنترل یا تغییر در چینش اتمی و ساختار مولکولی مواد است که منجر به کاربردهای‌ فراوانی نظیر رشد لایه‌های اتمی بر روی دیگر سطوح (لایه نشانی)، کوچک شدن ابعاد ترانزیستورها، نانو دارو و … شده است. فناوری نانو در حال حاضر قابلیت ‌ها و امکانات جدیدی را در دسترس قرار داده که می‌تواند بسیاری از زمینه‌های تولید را متحول کند. علاوه بر این، نانوبات‌ها یا ربات‌هایی که فقط چند نانومتر طول دارند و نانو کارخانه‌ها می‌توانند به ساخت مواد و اشیا نوآورانه کمک کنند.

به این معنی که در بیشتر موارد این محصولات از الیاف ضد میکروب تولید نمی شوند بلکه پس از تولید پارچه یا لباس , عملیات غرقابه کردن در حوضچه نانو نقره انجام می شود. چالش موجود در میان تولید کنندگان این محصولات مربوط به رنگ محصولات است , چرا که رنگ مرسوم در لباس های زیر سفید و رنگ های روشن است و استفاده از نانو نقره موجود جهت ضد میکروب کردن این محصولات رنگ آنان را تغییر می دهد. دانشمندان در حال حاضر دربارهٔ پیامدهای آینده نانوفناوری بحث می‌کنند. فناوری نانو ممکن است بتواند بسیاری از مواد و دستگاه‌های جدید را با طیف گسترده‌ای از کاربردها در برای مثال نانوپزشکی، نانو الکترونیک، تولید انرژی مواد زیستی و محصولات مصرفی ایجاد کند. از سوی دیگر، ناوفناوری مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر باعث ایجاد موضوعات بحث‌برانگیز می‌شود، از جمله نگرانی در مورد سمیت و اثرات زیست‌محیطی نانومواد،[۴] و تأثیرات بالقوه آنها بر اقتصاد جهانی و همچنین گمانه زنی در مورد سناریوهای مختلف پایان جهان.