دسته‌ها
اخبار

تکنولوژی چیست؟ روزنامه ماندگار

تکنولوژی، یکی از پدیدارها و جلوه‌های دوران مدرنیته است و مثل هر پدیدار تاریخی دیگری، ربطی بسیار وثیق با شبکۀ گسترده‌یی از معانی، نشانه‌ها، مناسبات و نهادهای دوران خویش دارد. قدرت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دربارۀ خیلی چیزها نمی‌توانند مقاومت کنند، همان‌گونه که در برابر تکنولوژی نمی‌توانند مقاومت کنند. پدیدارها فراسوی خیر وشرها، پسندوناپسندها، مفروضات و تیوری‌سازی‌ها و جهت گیری‌های سیاسی، ایدیولوژیک و تیولوژیک ما هستند. واقعیت‌ها حاصل تصادم و رویداده‌گی خود پدیدارها هستند؛ درست همان‌گونه که واقعیت تکنولوژی چنین است. نمی‌توانیم بگوییم تکنولوژی زیباست؛ زیرا واقعیت‌های زشت (مثل استثمار، افزایش فقر و فاصلۀ طبقاتی، جنگ، یورش به طبیعت و…) در آن وجود دارد. نمی‌توانیم بگوییم تکنولوژی، زشت است؛ زیرا واقعیت‌های زیبایی (چون رفاه، کاستن فشار سنگین زنده‌گی و…) با آن شکل می‌گیرد.

  • این نام در آغاز در زبان ما چندل بود و چون تازیان به ایران تاختند چون نمی توانستند حرف چ را بر زبان بیاورند به آن صندل گفتند.
  • 5- تکنولوژی ابزاری است برای تبدیل منابع طبیعی به کالاهای قابل استفاده.
  • طبیعتا تکنولوژی بخشی اساسی از زندگی ما شده و استفاده از آن برای هر کسب و کاری ضروری به نظر می رسد.
  • کشورهای تولیدکننده تکنولوژی معمولاً تولیدات خود را در مرحله رشد و بلوغ صادر می‌کنند.

و نوع ابزار، وسیله‌ی تولید است از قبیل ابزارآلاتی که برای تولید محصول نهایی به کار می‌روند. جنبه نرم‌افزار آن دربرگیرنده، “دانش فنی” از قبیل به کارگیری روش‌ها و تکنیک‌ها و “مهارت‌های کاربردی” از قبیل مهارت تجربه و آگاهی است. تاثیر فناوری و ابزارهای آن بر زندگی افراد عاملی شده تا صنعت و بازار کار نیز با این پدیده در آمیزد.

تکنولوژی یا فناوری چیست؟

واژه فناوری اغلب به نوآوری‌ها و نو ابزارهایی اشاره دارد که از اصول و فرایندهای تازه یافتهٔ دانشی بهره می‌گیرند. از این رو مقولهٔ فناوری ممکن است در بدو مواجهه عجیب جلوه کند. حتی نوآوری‌های بسیار کهن مانند چرخ هم نمونه‌هایی از فناوری بوده و به‌شمار می‌روند. چنین توربینی بیشتر برق مورد نیاز انسان را در سراسر جهان تأمین می‌کنند. مصرف برق و استاندارد زندگی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.[۱] تصور بر این است که برق رسانی بزرگترین دستاورد بشر در قرن ۲۰ بوده‌است.

تعریف فناوری

اگر بخواهیم همزادِ دیجیتالی را معنی کنیم باید بگوییم که این مفهوم Digital Twin یک شمایِ مجازی از یک فرایند یا شیء فیزیکی است که به صورت همزمان می‌تواند آن را شبیه‌سازی کند. این تکنولوژی را به ناسا NASA مرتبط می‌دانند که قصد دارد تا حال و هوای سفرِ فضایی را شبیه‌سازی کند. این شبیه‌سازی‌ها باعث کاهش خطرات و افزایش درجه اطمینان در حوزه‌های مختلف می‌شود. افزایش سرعت اینترنت باعث یکپارچه‌تر شدن شبکه جهانی و رونمایی از تکنولوژی‌های جدید خواهد شد که برای دسترسی به آن‌ها نیازمند سرعت بالایی هستیم. نسل ششم 6G پا را از 5G فراتر می‌گذارد و اینترنتی با سرعت تقریبی 95 گیگابایت در ثانیه را برای کاربران فراهم می‌کند.

بهترین فیلم های ترسناک درباره تکنولوژی از نگاه سایت فیگار

در آینده کسب و کارهای بیش‌تری را شاهد خواهیم بود که رو به فناوری بلاک‌چین خواهند آورد و این یکی دیگر از فناوری‌هایی است که اخیراً نقشِ خود را بیش از پیش به ما نشان داده است. تکنولوژی تجزیه و تحلیل داده‌ها؟ به چه کاری می‌آید؟ همانطور که از اسمِ این عصر بر می‌آید، اطلاعات نقشی حیاتی در آن بازی می‌کنند. اطلاعات شامل هر داده‌ای می‌شود که کاربر ارسال یا دریافت می‌کند. این حجم عظیم داده Big Data حاوی نکاتی است که فقط از طریق تجزیه و تحلیل قابلِ درک است و در غیر این صورت صرفاً یک سری داده خام به شمار می‌آیند. اینترنت اشیا Internet of Things یا به صورت خلاصه IoT سیستمی در هم تنیده از انواع دستگاه‌های مختلف است که نه تنها برای ارسال دستور می‌تواند کاربردی باشد، بلکه برای سازمان‌ها و دولت‌ها منبعی برای جمع‌آوری داده‌ها می‌باشد. این روزها در بعضی از منازل و آفیس‌ها شاهد چنین تکنولوژی‌هایی هستیم.