دسته‌ها
اخبار

طرح درس و طرح دوره دروس رشته تکنولوژی اتاق عمل دانشکده پرستاری حضرت زینب س لارستان-تکنولوژِی جهانی

به صورت کلی به دلیل بازار کار مناسب، این رشته در کشور ما یکی از رشته های خوب و محبوب محسوب می‌شود و هر سال علاقمندان زیادی برای ورود به این رشته بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری تجربی اقدام می نمایند. ذکر این نکته برای داوطلبانی که قصد شرکت در اتاق عمل بدون آزمون را دارند ضروری است؛ فرقی نمی‌ کند شما در رشته اتاق عمل بی آزمون و یا با آزمون دانشگاه‌ ها پذیرفته شده باشید. شما می‌ توانید پس از دریافت مدرک کارشناسی خود در رشته اتاق عمل، در بیمارستان‌ها و یا مراکز سیار بهداشتی مشغول به کار شوید. همچنین امکان اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل در بیمارستان ها، درمانگاه ها، اورژانس، بخش های جراحی، اتاق عمل، ریکاوری، مراکز آندوسکوپی و رادیولوژی وجود دارد.

  • همچنین در این رتبه بندی دانشگاه چینی ها در هنگ کنگ و دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان بهترین دانشگاه های آسیایی برای رشته تکنولوژی اتاق عمل رده بندی شده اند.
  • این افراد می توانند در مراکز مراقبتی سیار، اتاق عمل سرپایی، اتاق عمل اورژانس، اتاق عمل جراحی در بیمارستان ها، کلینیک های تخصصی جراحی، بخش های زنان و مامایی مشغول به کار شوند.
  • دانشگاه های ایران در حال حاضر جایگاه در این رده بندی نداشته و خیلی از نظر علمی به مراتب بالا نرسیده اند.

ردیف های شغلی گسترده و همچنین نیاز مبرم به مهارت ها و تخصص های فارغ التحصیلان این رشته باعث شده تا در حال حاضر بازار کار بسیار مناسبی برای آن رقم بخورد. اولین بخش از واحد های درسی رشته اتاق عمل که باید به معرفی آنها بپردازیم دروس عمومی تعیین شده برای این رشته هستند. دروس عمومی مقطع کارشناسی پیوسته رشته اتاق عمل از سوی گروه معارف و گروه عمومی تعیین شده و خیلی بر روی مهارت ها و توانمندی های دانشجویان در این رشته تاثیر ندارد. این دسته از واحدهای درسی برای تمام مقاطع کارشناسی پیوسته به صورت مشترک در تمام رشته ها ارائه می شوند و دانشجویان میبایست در طول هشت نیمسال تحصیلی به ترتیب تمام این واحدها را پشت سر بگذرانند.

در رشته اتاق عمل، مهمترین مزیتی که توجه شخص من را هم به خود جلب کرد، امکان پیشرفت است. در جراحی‌های سخت، اکثر جراحان دوست دارند که یک نفر به‌صورت دائم کنار آنها باشد و بتواند مراحل جراحی را پیش‌بینی کند؛ اگر شما بتوانید به این مرحله دست پیدا کنید، می‌توانید به عنوان اد کنار یک جراح برای تمامی جراحی‌ها حضور داشته باشید. چند سال تجربه در زمینه موفقیت تحصیلی رو از 18 آبان 94 در فضای مجازی توسعه دادیم. اگر تصمیم داری در بهترین دانشگاه و بهترین رشته تحصیل کنی، ما در سایت‌مون آماده هستیم همه جوره ازت حمایت کنیم. رشته اتاق عمل چون با جراحی سروکار دارد بسیار مناسب افرادی است که در زمینه پزشکی و جراحی همیشه علاقمند بوده اند. از دیگر مزایای آن ساعت های بسیار منظم تر داشتن کاری نسبت به رشته پرستاری است.

وظایف فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد تکنولوژی اتاق عمل

اما قبل از شروع باید بدانید که رشته اتاق عمل جزو رشته‌های کارشناسی زیرگروه ۱ تجربی و پذیرش آن به صورت بومی گزینی استانی است؛ یعنی ۸۰ درصد بومی‌های همان استان و ۲۰ درصد از استان‌های دیگر قبول می‌شوند. همچنین جز رشته ستاره دار هم محسوب می‌گردد به این معنی که از هر جنسیت چه دختر و چه پسر باید حداقل ۳۰ درصد در کلاس حضور داشته باشند. همان طور که در همه رشته ها سابقه کاری و رزومه فرد در میزان درآمدش بسیار نقش تعیین کننده ای دارد نمی توان یک مقدار ثابت را برای حقوق کارکنان رشته اتاق عمل گفت.

برای قبولی در رشته تکنولوژي اتاق عمل باید از 10 سوال به چند سوال پاسخ دهید ؟

گاه لازم است کارآموزان در شیفت صبح یا شب حتی روزهای تعطیل هم در مرکز درمانی حضور داشته باشند. فارغ التحصیلان پرستاری نیز با گذراندن دوره ۲ ساله، می توانند با پست عمل اتاق عمل مشغول به کار شوند. این داوطلبان پس از دو سال می توانند کمک اول جراح شوند؛ یا با دادن کنکور در رشته پرستاری یا سایر رشته ها، به ادامه تحصیل بپردازند. حداقل رتبه برای قبولی در رشته اتاق عمل چند است؟ برای قبولی در یک دانشگاه متوسط و معمولی در رشتهاتاق عمل حداقل رتبه قبولی حدود 13 هزار است.

میزان پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در کنکور 1402

خود کارشناسی ارشد در گرایش اتاق عمل نیز همین چند سال پیش وارد لیست رشته های برخی از دانشکده‌های پزشکی شده و هنوز فضا برای ارائه آموزش های تخصصی مربوط به گرایش اتاق عمل در مقطع دکترا در کشور ما فراهم نشده است. اما با این حال علاقه مندان به حضور در مقطع دکترا بعد از اتمام مقطع کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی اتاق عمل میتوانند در گرایش های مختلف مربوط به این رشته مانند آموزش پزشکی، ارگونومی، علوم اعصاب، کاردرمانی، فیزیولوژی، مهندسی پزشکی و … وارد دانشگاه شوند. شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر چند سال به چند سال برنامه آموزشی رشته های مختلف زیر مجموعه خود را به همراه گرایش های مختلف مربوط به آن را تعریف کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در هر بار بازنگری صورت گرفته در سرفصل ها و دروس تعیین شده برای هر رشته و همچنین گرایش های مختلف تغییرات ایجاد می شود. طبق آخرین بازنگری به عمل آمده به عنوان برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته اتاق عمل برای این رشته در مقطع کارشناسی هیچگونه گرایشی تعریف نشده و دانشجویان و علاقه‌مندان برای انتخاب گرایش های تخصصی می توانند در مقطع تحصیلی بالاتر اقدام کنند.

وسایل جراحی را استریل می‌کنند و درنهایت اداره‌ی اتاق عمل هم وظیفه‌ی آن‌ها به حساب می‌آید. آن‌هاباید از کارکرد صحیح تجهیزات جراحی مطمئن شوند و تمام این لوازم را استریل کنند. کنترل پرونده‌ی بیمار پیش از شروع عمل و آماده کردن بیمار با اعلام اطلاعات لازم به او، از دیگر وظایف این کارشناسان است. ضدعفونی کردن محل برش بر روی بدن بیمار از دیگر خدماتی است که تکنولوژیست‌های اتاق عمل ارائه می‌دهند. من یاش‌گین ولی‌پور، دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز هستم و افتخار آشنایی با شما را از طریق سایت بخون دارم. امیدوارم بتوانم با همه تجربیاتی که در این چند سال تحصیلی‌ در محیط‌های آموزشی بدست آورده‌ام، در کسب موفیقت شما، هرچند ناچیز، یاریتان کنم.