دسته‌ها
اخبار

تکنولوژِی چیست؟ رسانه‌های اجتماعی-تکنولوژِی جهانی

واژه تکنولوژی در قرن بیستم و در ارتباط با انقلاب دوم صنعتی رواج یافت. معانی این واژه در اوائل قرن بیستم، زمانی که دانشمندان علوم اجتماعی آمریکا که اولین شان تورستن وبلن بود، ایده های پشت مفهوم آلمانی Technik را به واژه تکنولوژی منتقل کردند، تغییر کرد. در زبان آلمانی و سایر زبان های اروپایی، بین واژه های technik و technologie تمایزی وجود دارد که در زبان انگلیسی موجود نیست و در انگلیسی هر دو واژه به صورت تکنولوژی ترجمه می شوند.

  • تکنولوژی، اجرای عملی دانش است، ابزاری است که به کمک تلاش و سعی آدمی می آید.
  • تکنولوژی را می توان تمام دانش، کالاها، فرایندها، ابزارها، روش ها و سیستم هایی تعریف کرد که در جهت خلق و ساخت کالاها و ارائه خدمات به کار گرفته می شوند.
  • بنابراین، لازم است تا محدودیت های تکنولوژی و به طور کلی تر دانش علمی، به خصوص در مواردی که با عدالت محیطی و مشکلات مربوط به سلامتی سر و کار دارند، پذیرفته شود.
  • وقتی تکنولوژی با واژه دیگری ترکیب می شود، مثلا تکنولوژی پزشکی یا تکنولوژی فضایی، به وضعیت دانش و ابزار آن زمینه اشاره می کند.
  • هر چه فناوری‌ها بیش‌تر توسعه پیدا کنند، مشخصاً تجربه به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد.
  • علم با مطالعه طبیعت به بررسی رفتارهای طبیعی و فیزیکی پرداخته و به دنبال کشف پدیده‌ها است و در حالی‌ که فناوری با به‌ کارگیری ایده‌ ها و دستاوردهای علمی، خدمات و کالای مورد نیاز بشر را ارائه می‌کند.

در کل تکنولوژی این گونه تعریف می شود، مجموعه ای از ابزار ها، اطلاعات و تجربه هایی که از علم سرچشمه می گیرد. که در طراحی، توسعه، سیستم ها و فرایند های گوناگون و ارائه خدمات مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به تکامل تاریخی این اصطلاح و معنای آن در طول زمان علاقه مند هستید، برای این مقاله مفصل می توانید به ویکی پدیا بروید. با استفاده از هوش مصنوعی و سیستم‌های هوشمندی که گام به گام یاد می‌گیرند Machine Learning، می‌توانیم بیگ دیتا را تجزیه و تحلیل کنیم و آن را در زندگیِ بشری به کار بگیریم. معمولاً برای حرکت‌ها و تصمیمات مهم و بزرگ از این روش استفاده می‌کنند. محصولاتِ متنوعی در این بخش همگام با بروز‌رسانیِ تکنولوژی، تولید می‌شوند.

در صورتی که کولرِ خانه شما هوشمند باشد می‌توانید از طریق گوشیِ همراه خود نیم ساعت قبل از رسیدن به خانه کولر را روشن کنید. هم هوای مطبوعی به محض رسیدن خواهید داشت و هم اینکه در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد. انسان‌ها می‌توانند صحبت کنند و بشنوند و ارتباط برقرار کنند. تشخیصِ ساختارِ زبانی یا speech recognition در دل یک تکرارِ مکرر از یادگیری‌ها رشد می‌کند.

فرهنگ عمید

اما بسیاری از فناوری ها که امروزه به وسیل سازمان ها استفاده می شود مانند برخی سخت افزارها یا خدمات نرم افزاری، قیمت بسیار بالایی دارند. بنابر این یکی از معایب تکنولوژی این است که به علت قیمت بالا شاد همه افراد نتوانند از آن بهره مند شوند. به تدریج و همین روند در ادامه به تکنولوژی هایی چون چاپ فشاری، تلفن و اینترنت رسیده و موانع و مشکلات برقراری ارتباط را کاهش داد و انسان ها امکان تعامل آزادانه در مقیاس جهانی را ممکن کرد.

فناوری را کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویه‌ها و مطالعات منظم می‌دانند. و همچنین برای توسعه کسب و کار و استفاده بهینه از منابعمون ازش استفاده کنیم. فناوری عبارت است از کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویه‌ها و مطالعات منظم و جهت‌دار. کاربرد صنعتی نتایج علم که کار فن شناسان و مهندسان است و «علم» یا «علم محض» اختصاص داده شده‌است. همه ی افراد جامعه در هر قشری، باید از تکنولوژی در زمینه ی کاری خود استفاده کنند.

بررسی گلکسی A23 فایو جی ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

يعني ساختن وسايل سرگرم کننده‌اي مانند بادپرک و بازي‌هاي معمايي. تجارب مي‌گويد علم و فن براي اينکه شکوفا شوند به چندين رکن عالي رقيب نياز دارند. يکي از اين عوامل آمادگي براي تقليد است که بطور کلي براي اشاعه ابداع و براي پيشرفت فنون لازم است. با تقليد کردن، گونه برداشتن و اقتباس کردن است که طبقه‌اي از فن‌ورزان مي‌تواند بوجود آيد و در اصل از چنين طبقه‌اي است که مي‌توان انتظار پديدارشدن طبقه ابداع‌گران را داشت. از نظر مهندسی تکنولوژی ابزاری است که برای تولید و ساختن محصولات بهتر به کار گرفته می شود. محصولات بهتر محصولاتی ست که با کمترین هزینه و وقت بهترین عملکرد را داشته باشد.

عصر رنسانس، بسیاری از این نوآوری ها را، از جمله چاپ فشاری (که ارتباط بیشتر علمی را تسهیل کرد)، به همراه آورد و تکنولوژی بیشتر و بیشتر به علم مرتبط شد که این امر موجب آغاز یک چرخه پیشرفت مشترک برای این دو زمینه شد. پیشرفت های تکنولوژیکی در این عصر، عرضه پایدارتر غذا و دسترسی بیشتر به کالاهای مصرفی را به همراه داشت. تکنولوژی چیست؟‌ تکنولوژی یا فناوری شیوه و شگرد ساخت و کاربرد ابزار، دستگاه‌ها، ماده‌ها و فرایندهایی است که معضل های انسان را برطرف می کند به عبارتی،تکنولوژی فعالیتی انسانیاست و از همین رو کهن تر از دانش و مهندسی است. شاید این سوال که تکنولوژی چیست ،یک سوال ساده به نظر برسد. شاید برایتان عجیب باشد اما فناوری می‌تواند همان توانایی بشریت در ایجاد ابزارهای اساسی باشد، مانند استفاده از یک چوب بلند برای چیدن میوه از شاخه‌های دور از دسترس، درست کردن سنگ تیز برای برش و شکار، و کنترل آتش . این‌ها به نوبه خود نقش پر رنگی در توسعه و پیشرفت نسل بشری داشته‌اند.