دسته‌ها
اخبار

کاربرد تکنولوژی نانو در کامپیوتر نانوفراز سپاهان-تکنولوژِی جهانی

درصورتیکه همین موضوع در خصوص ریز ذرات نانو مس کاملاً متفاوت می‌گردد. و شما می‌توانید شفافیت منحصر بفردی را در این ریز ذرات مشاهده نمایید. از سویی باید بدانیم وقتی در خصوص ذرات نانو مواد صحبت می‌کنیم، خواص آنها نسبت به این مواد در حجم و چگالی زیاد می‌تواند متفاوت باشد. یک محصول ساخته شده مبتنی برپلیمرهای شیمیایی است .و ســازگار با محیط زیست است ، وظــــــــــیفه این محصول محافـظت از چوب در برابر عوامل جوی و بـالا بردن مقـاومــــت چوب در برابر انواع رطــوبت و افـزایش طـــــول عـمر و دوام محصولاتی است که از چوب ساخته شــده اند. پـس از اجــرای این محــــــصول یک لایه مـرئی بروی چوب تشکیل می گردد و خـــــــــاصیت دفع آب را به بافت های جاذب چوب می دهـــد. در حال حاضر چندین داروی ضد نانوحامل در بازار وجود دارند که بر هدف قرار دادن غیرفعال از طریق فرآیندی که به عنوان “نفوذپذیری و نگهداری بالا” شناخته می شود تکیه دارند، زیرا اندازه و خواص سطحی آن ها می تواند از طریق دیواره های ظرف خون به بافت ها منتقل شود.

مثل علوم بزرگ، پروژه­هاي مهندسي بزرگ و غيره حتي کامپيوترها در دهه ۱۹۵۰ تمام طبقات ساختمان را اشغال مي­کردند. ولي از وقتي Feynman نظرات و منطق خود را بازگو کرد، جهان روندي به­سوي کوچک شدن در پيش گرفت. توسعه وسایل الکترونیکی قابل حمل مانند تلفن‌های همراه، دستگاه‌های ناوبری، کامپیوترهای کوچک و قابل حمل، سنسورهای کنترل از راه دور و نظایر آنها، نیاز به داشتن باتری‌های سبک‌تر با انرژی و دوام بیشتر را دو چندان ساخته‌است. مواد کریستالی نانو با استفاده از روش کاربرد ژل‌ها در صفحات جداکننده باتری‌ها می‌تواند انرژی بیشتری در مقایسه با باتری‌های متداول امروزی ذخیره کند. باتری‌های ساخته شده از نانو کریستال‌های نیکل نیاز به شارژ مجدد را کاهش و ذخیره انرژی در باتری‌ها را در حد قابل توجهی افزایش داده‌است. در این گونه موارد نیز استفاده از نانو پوشش‌های سنگ و چوب ضروری به نظر می‌رسد.

  • يعنی مقياسی که شيمی، فيزيک، زيست‌شناسی و شبيه‌سازی کامپيوتری، همگی به آن سمت درحال گرايش هستند.
  • یکی از چالش‌هایی که در رشته مصالح ساختمانی به وجود آمده است، بتن با عملکرد بالا است.
  • نانوتکنولوژی تولید کارآمد مواد و دستگاه‌ها و سیستم‌ها با کنترل ماده در مقیاس طولی نانومتر و بهره‌برداری از خواص و پدیده‌های نوظهوری است که در مقیاس نانو توسعه یافته‌اند.
  • مثلا در ساخت تراشه ها با بکاربردن تکنولوژی نانو و فرایندی به عنوان لیتوگرافی می توان در یک حجم بسیار کوچک مساحت بسیار بالایی ایجاد کرد.
  • عملکرد کلیدی تیمار لیگاند، “تمیز کردن” سطح نانوکریستال از طریق حذف اتم های سرب است.
  • فناوری نانو امکان تولید دستگاه‌های ضبط میکروسکوپی را افزایش می‌دهد که عملا غیرقابل شناسایی هستند.

این نکته را هم بدانید که نانو ذرات نقره برای بدن انسان , غذاها و بافت ها بی ضرر می باشد ولی برای عوامل بیماری زا یک سم محسوب می شود. دلیل این خاصیت ذرات نانو در مقایسه با ذرات غیره نانوی نقره , افزایش سطح این ذرات می باشد که خود منجر به افزایش واکنش پذیری ماده و پیروی ماده از فیزیک و شیمی کوانتوم در حالت نانو می باشد. نقره وقتی که با نانو ذرات تبدیل می شود می تواند بر متابولیسم , تنفس و تولید مثل میکروارگانیسم ها اثر بگذارد. فناوری نانو فرایند دستکاری مواد در مقیاس اتمی و تولید مواد و ابزار، به وسیله کنترل آن‌ها در سطح اتم‌ها و مولکولهاست. فناوری نانو منجر به تغییرات شگرف در استفاده از منابع طبیعی، انرژی و آب خواهد شد و پساب و آلودگی را کاهش خواهد داد. آب گریز یا هیدروفوب در شیمی و زیست شناسی سلول کاربرد دارد و یک پدیده فیزیکی در مولکول ها است که از آب دوری می کنند.

در صنعت بتن، سیلیس یکی از معروفترین موادی است که نقش مهمی در چسبندگی و پر کنندگی بتن با عملکرد بالا ایفا می‌کند. آرتاسیل 7001 بعنوان یک پوشش نهایی جهت سنگ های آنتیک ومصنوعی ، سطوح بتنی ، آجری مورد استفاده قرار می گیرد . آرتاسیل 7002 بعنوان یک پوشش نهایی جهت سنگ های آنتیک ومصنوعی ، سطوح بتنی ، آجری وسفال مورد استفاده قرار می گیرد .

خواص فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیک ماده ها در همین مقیاس ها نهفته شده اند . نانو ذراتدر چنین مقیاسی ، مشخصه های منحصری دارند که موجب پیدایش دستاوردهای نوینی در علوم پزشکی ، مهندسی ، کشاورزی و صنعتی شده است . فن آوری نانو برای ارائه یک روش جدید و بهبود یافته برای تشخیص و درمان سرطان طراحی شده است. دستگاه های مقیاس نانو می توانند با مولکول های بیولوژیکی بزرگ روی سطح و داخل سلول های درگیر در سرطان تعامل داشته باشند. نانوتیوب های کربنی دارای کاربردهای تجاری متنوعی از جمله ساخت تجهیزات ورزشی قوی تر و سبک تر هستند و برای مثال, راکت تنیس ساخته شده با نانولوله های کربنی در طول ضربه ها کم تر خم می شوند و نیرو و دقت تحویل را افزایش می دهد.

‏ نانو در لباسی که می‌پوشیم، غذایی که می‌خوریم و خودرویی که سوار می‌شویم. قبل از هر چیز میخواهم پاسخ یک واژه را بدهم که کدام یک درست است نانو تكنولوجي یا نانو تکنولوژی هردوی این واژه ها به نحوی درست هستند اما نانو تکنولوژی درست تر است و نانو تكنولوجی واژه انگلیسی این کلمه میباشد . نانو شل شامل مهره هایی است که حدود سه میلیونیوم پهنا دارد و یک دیوار فلزی خارجی و هسته مرکزی سیلیکون در آن وجود دارد. نانو شل ها را می توان برای جذب نور فرکانس های مختلف، تولید حرارت (هیپرترمی) طراحی کرد. بسیاری از بطری ها از پلاستیک حاوی نانوکیل ها ساخته می شوند که مقاومت به عبور اکسیژن, کربن دی اکسید و رطوبت را افزایش می دهند و این به حفظ آب و گاز و افزایش عمر قفسه ای تا چند ماه کمک می کند. ذخيره‌سازي اطلاعات در مقياس فوق‌ العاده کوچک، با استفاده از اين فناوري مي‌توان ظرفيت ذخيره سازي اطلاعات را در حد ۱۰۰۰ برابر يا بيشتر افزايش دهد و نهايتاً به ساخت ابزارهاي ابرمحاسباتي به کوچکي يک ساعت مچي منتهي شود.

در نتیجه عبارت‌هایی جمعی مانند «فناوری‌های نانو» یا «فناوری‌های ابعاد-نانو» به طیف گسترده‌ای از تحقیقات و کاربردها اشاره دارد که ویژگی مشترک همه آنها «اندازه» است. در کتاب نانو تکنولوژی کاربردی می‌خوانیم که علم و فناوری نانو توانایی بدست گرفتن کنترل ماده در ابعاد نانومتری و بهره‌برداری از خواص و پدیده‌های این بعد در مواد، ابزارها و سیستم‌های نوین است. به عنوان مثال فناوری نانو با طبیعت فرارشته‌ای خود، در آینده در برگیرنده همه‌ی فناوری‌های امروزین خواهد بود و به جای رقابت با فناوری‌های موجود، مسیر رشد آن‌ها را در دست گرفته و آن‌ها را به صورت یکپارچه خواهد کرد.

توسعه منابع انسانی[ویرایش]

ساخت تراشه‌ها در اندازه­هاي فوق­العاده کوچک به عنوان مثال در اندازه­هاي ۳۲ تا ۹۰ نانو متر، توليد ديسک‌هاي نوري ۱۰۰ گيگا بايتي در اندازه­هاي کوچک نيز مي­باشد. • فراتر از سهل‌شدن استفادة بهينه از دارو، نانوتکنولوژي مي‌تواند فرمولاسيون و مسيرهايي براي رهايش دارو تهيه کند، که به‌نحو حيرت‌انگيزي توان درماني داروها را افزايش مي‌دهد. نانومواد مبتنی بر کربن-به طور کلی، نانومواد مبتنی بر کربن عمدتا از کربن تشکیل شده و اشکال مختلفی را تشکیل می دهند. بیشتر لوله های توخالی، استوانه ها و بیضی شکل شامل نانولوله ها و فولرن ها هستند. قطرات آب و حتی انواع حشرات نمی‌توانند روی آنها بنشینند یا حرکت کنند، چون به قدری سطح این شیشه‌ها صاف است که چنین امکانی وجود ندارد.

تعريف نانو تکنولوژی و آشنايي با آن

نانوبوت ها را می توان به شریان های بیمار فرستاد تا انسداد را برطرف کند. حتی ممکن است با اصلاح ژن های آسیب دیده، شرایط ژنتیکی را بهبود بخشید. فناوری نانو همچنین می تواند برای اصلاح تولید دارو مورد استفاده قرار گیرد و داروها را در سطح مولکولی برای اثربخشی بیشتر و کاهش عوارض جانبی مورد استفاده قرار دهد. تکنولوژی نانو یه صورت های مختلف منجر به پیش رفت علوم کامپیوتری با افزایش بهره وری پردازنده های رایانه ها شده است. به منظور بدست آوردن نتیجه مطلوب، میلیون ها ذرات کوچک و ماشین های مینیاتوری متشکل از ملکول های پیچیده باید در کنار هم قرار بگیرند. هیچ کدام از ذرات به تنهایی قدرت کافی برای تهیه محیط لازم برنامه نویسی را ندارند.

کاربرد نانو تکنولوژی در نانو عایق ها :

به عنوان مثال، شرکت‌های مواد شيميايی، مواد پليمری تقويت‌شده با نانوذرات را ساخته‌اند که می‌تواند جايگزين اجزاي فلزی بدنه اتومبيل‌ها شود. استفاده گسترده ازاين نانوکامپوزيت‌ها می‌تواند ساليانه ۱٫۵ ميليارد ليتر صرفه‌جويي مصرف بنزين به ‌همراه داشته‌باشد . فناوری نانو فرایند دستکاری مواد در مقیاس اتمی و تولید مواد و ابزار، به وسیله کنترل آنها در سطح اتم‌ها و مولکولهاست. در واقع اگر همه مواد و سیستم‌ها ساختار زیربنایی خود را در مقیاس نانو ترتیب دهند؛ آنگاه تمام واکنش‌ها سریع‌تر و بهینه‌تر صورت می‌گیرد و توسعه پایدار پیش گرفته می‌شود.