دسته‌ها
اخبار

از رشته تکنولوژی پرتوشناسی چه می دانید؟ مدرسه آنلاین

این رشته در حال در همه دنیا در حال پیشرفت است و روز به روز نیازمند متخصصان بیشتری در این حرفه هستیم. این متخصصین می توانند در بیمارستان ها، آزمایشگاه های پزشکی و تشخیصی، مراکز مراقبت سرپایی مشغول به کار شوند. طبق پیش بینی BLS مشاغل رادیولوژی نرخ شغلی بالاتر از میانگین کشوری را دارند و بین سال های 2016 تا 2026، نرخ رشد 13 درصدی برای متخصصان رادیولوژی و MRI، و نرخ 10تا 23 درصدی برای سونوگرافیست های پزشکی تشخیصی را داریم. رادیولوژیست ها پزشکان متخصص پزشکی هستند که با استفاده از روش های تصویربرداری پزشکی مانند اشعه ایکس ، توموگرافی کامپیوتری ، تصویربرداری با تشدید مغناطیسی ، سونوگرافی در تشخیص و درمان صدمات و بیماری ها تخصص دارند.

زیرا بدون آگاهی از اصول فیزیک که بر مبنای آن، کار تصویر‌برداری انجام می‌گیرد، امکان اشتباه در این کار وجود دارد. “فیزیک عمومی، تشریح، فیزیولوژی انسان، بهداشت عمومی” جزء دروس پایه و “کمک‌های اولیه و مراقبت از بیمار در بخش پرتوشناسی، تشریح استخوان و مفاصل، اصطلاحات پرتوشناسی و ترمینولوژی پزشکی” از دروس اصلی رشته پرتوشناسی می باشد. با توجه به رشد و توسعه ابعاد علم پزشکی، امروزه تکنولوژی پرتوشناسی نیز اهمیت ویژه ای در درمان بیماری ها کسب کرده است. استفاده از اشعه یونیزان در تشخیص و تحقیق و درمان بیماری ها اهمیت فوق العاده ای دارد. بنابراین نیاز به تربیت افرادی که به این علم آشنا باشند و بتوانند از این علم در رشته پزشکی استفاده کنند به شدت احساس می شود.

  • رشته رادیولوژی یا تکنولوژی پرتوشناسی از رشته های زیرگروه علوم تجربی است که داوطلبان با توجه به علاقه و رتبۀ کسب کرده در کنکور می توانند آن را انتخاب کنند.
  • با وجود اینکهنرم افزار انتخاب رشته کنکور هیوامی تواند توضیحاتی را در خصوص محل قبولی داوطلبان به آن ها ارائه دهد، اما همچنان توصیه می شود، پیش از انتخاب رشته با مشاوران و متخصصان این حوزه صحبت کرده و سپس اطلاعات خود را در سایت انتخاب رشته ثبت نمایید.
  • من قصد دارم برای رشته رادیولوژی برای کنکور ۱۴۰۲بخونم ولی واقعیت بین تخصص و کارشناسی مردد شدم و دقیقا متوجه نشدم که بازار کار کدوم بهتره.
  • بخصوص در فیزیک چرا که بدون آگاهی از اصول فیزیک که بر مبنای آن کار تصویر‌برداری انجام می‌گیرد، امکان انجام صحیح کار وجود ندارد.

از همین رو دانشجوی این رشته باید حس کار در بیمارستان و با بیماران را داشته باشد. همچنین باید بتواند درس هایی را که در طول تحصیل به صورت تئوری فرا گرفته، در کار عملی مورد استفاده قرار دهد و در نهایت لازم است که در درس های زیست شناسی، ریاضی و فیزیک توانمند باشد. تسلط به درس های ریاضی و فزیک تا جایی مهم است که برخی از استادان رادیولوژی معتقدند که دانشجوی این رشته باید از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی انتخاب گردد. زیرا بدون آگاهی از اصول فیزیک که بر مبنای آن، کار تصویربرداری انجام می گیرد، امکان اشتباه در این کار وجود دارد. تا کنون در مجله فرادرس، مقالات و آموزش‌های متنوعی را در موضوع «رشته تکنولوژی پرتوشناسی» منتشر کرده ایم.

دروس اختصاصی رشته کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی

تکنولوژیست رادیولوژی شخصی است که مستقیماً از بیمار تصویربرداری می‌کند، و تصاویر را برای پزشک (جهت تشخیص) می‌فرستد. در پرتودرمانی (رادیوتراپی)، وی به بیمار، طبق مشخصه و دُز تجویزشدهٔ فیزیست (متخصص فیزیک پزشکی) و آنکولوژیست، به بیمار پرتو می‌تاباند. برای تخصص رادیولوژی شما باید اول حدود ۷ سال پزشکی عمومی بخونید و بعد در آزمون دستیاری (تخصص پزشکی) قبول بشید و تازه بعد از اون حدود ۴ سال تخصص رادیولوژی بخونید که بازارش بهتر از کارشناسی رادیولوژی هست. از نظر اشعه نگران نباشید چون اگه اصول حفاظت رو خوب رعایت کنید مشکلی براتون پیش نمیاد. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند نسبت به انتخاب گرایش اقدام کنند. دانشجویان این رشته باید دروس تئوری که در دانشگاه یاد میگیرند را به صورت عملی در بازار کار به کار گیرند.

در این دوره دانشجویان تجربه های نظری و بالینی در زمینه های مختلف تصویربرداری از روش های ساده و روتین رادیوگرافی تا تکنیک های پیشرفته تصویربرداری را کسب می نمایند. موسسه مهاجرتی نکست ابرود در زمینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی مشاوره کاملاً رایگان و متناسب با نیازهای شما را ارائه می‌دهد. از صفحه تماس با ما می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان ما استفاده کنید. شما می‌توانید در کانادا یا استرالیا ادامه تحصیل دهید و مدرک شما هم مورد تایید است. شما می‌توانید مرکز ایجاد کنید در همان کشور و کشورهایی که مدرک شما را تایید می‌کنند. از بهترین دانشگاه‌های کانادا که قطب رشته‌ی رادیولوژی به شمار می‌آیند می‌توان به دانشگاه‌های مک مستر، مک گیل ، دانشگاه فنی بریتیش کلمبیا، دانشگاه آلبرتا و دانشگاه مانیتوبا اشاره کرد.

دیدگاه دربارهٔ «رشته رادیولوژی (تکنولوژی پرتوشناسی)»

اگر ابهام یا سوال دیگری در حیطه انتخاب رشته یا زمینه های مرتبط با مشاوره تحصیلی کنکور تجربی داشتید بپرسید پاسخگو هستیم. از نظر بازار کار رادیولوژی چون فقط دانشگاه های دولتی پذیرش داره و سالی حدود ۷۰۰-۸۰۰ نفر بیشتر پذیرش ندارن و دانشگاه آزاد هم این رشته رو فعلا نداره در مقایسه با خیلی رشته های دیگه فعلا بازار کار نسبی بهتری داره. البته بجز تکنسین، یه پزشک متخصص رادیولوژیست هم در اون مرکز تصویربرداری هست که از روی تصویر رادیوگرافی بیماری، شکستگی و … رو تشخیص میشده.

ضمن اینکه در صورتی که کارشناسان این رشته تجربه و سرمایه لازم را داشته باشند می توانند برای تاسیس مرکز رادیولوژی یا تصویربرداری پزشکی اقدام نمایند. با بوجود آمدن تکنولوژی پرتوشناسی یا رادیولوژی، انسان توانست به وسیله ی دستگاه هایی از پوست و گوشت انسان عبور کند و به داخل بدن انسان راه پیدا کند و بدن فرد را مورد بررسی قرار بدهد و مشکلات آن ها را پیدا کنند. کانادا یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای دنیا است و دانشجویان زیادی با هدف ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های کانادا وارد این کشور می‌شوند.

گروه آموزشی مشاوره ای برنامه چینان

به منظور ادامه تحصیل رادیولوژی در خارج از کشور باید شرایط دانشگاه مورد نظر خود را شناسایی کرده و مدارک و پیش نیازهای لازم برای ورود به دانشگاه را آماده نمایید. رتبه لازم برای رشته تکنولوژی پرتوشناسی را کامل در این مطلب بررسی کردیم. علم رادیولوژی سال هاست که پیشرفت کرده و به پزشکان امکان این را می دهد درون بدن انسان را بازبینی کرده وبیماری ها را تشخیص دهند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا درباره رشته رادیولوژی، مهارت های لازم، دروس و بازارکار در ایران و خارج به شما توضیح بدهیم. تکنولوژی پرتوشناسی که در سال های اخیر پیشرفت زیادی را تجربه کرده در واقع همان تصویر برداری از اعضای مختلف بدن انسان با استفاده از اشعه می باشد.