دسته‌ها
اخبار

مقاله نانو تکنولوژی در صنایع غذایی-تکنولوژِی جهانی

روش‌های مختلفی جهت سنتز نانو ذرات یا نانو مواد وجود دارند که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. دقت کنید که متاسفانه در تجارت و بازار با عبارت‌هایی مواجه می‌شویم که اساساً از لحاظ علمی اشتباه هستند. به عنوان مثال شاید عبارت «جوراب‌های نانو» را زیاد شنیده باشید؛ از این عبارت اینگونه برداشت می‌شود که اندازه و مقیاس جوراب در حدود نانومتر است! این در حالی است که جوراب‌های مذکور تنها در میان بافت خود حاوی نانوذرات هستند. با درک علوم نانو و بررسی فیزیک پدیده‌های مختلف در مقیاس‌های اتمی و مولکولی و یا حتی ‌اتم‌آرایی به شکل دلخواه، نه تنها به چرایی و چگونگی رخ دادن بسیاری از پدیده‌ها پی می‌بریم، بلکه می‌توانیم ساختارهای نانو مقیاس را وارد دنیای فناوری و تکنولوژی جهت حل مشکلاتمان کنیم. فناوری نانو می تواند حسگرها را قادر به تشخیص مقدار بسیار کمی از بخارات شیمیایی کند.

اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای تکنولوژی نانو، توانایی کنترل یا تغییر در چینش اتمی و ساختار مولکولی مواد است که منجر به کاربردهای‌ فراوانی نظیر رشد لایه‌های اتمی بر روی دیگر سطوح (لایه نشانی)، کوچک شدن ابعاد ترانزیستورها، نانو دارو و … شده است. فناوری نانو در حال حاضر قابلیت ‌ها و امکانات جدیدی را در دسترس قرار داده که می‌تواند بسیاری از زمینه‌های تولید را متحول کند. علاوه بر این، نانوبات‌ها یا ربات‌هایی که فقط چند نانومتر طول دارند و نانو کارخانه‌ها می‌توانند به ساخت مواد و اشیا نوآورانه کمک کنند.

طی ۱۳ سال گذشته از زمان اجرای سند توسعه فناوری نانو در ایران، ۱۷۶ شرکت مبتنی بر فناوری‌نانو در ۱۳ صنعت مختلف تأسیس و مشغول به تولید هستند. حدود یک چهارم از این شرکت‌ها در تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت دارند. ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی مرتبط با فناوری‌نانو یکی از اولویت‌های اصلی متولیان فناوری‌نانو در ایران بوده‌است. از این رو برنامه‌های تشویقی متعددی برای سوق دادن مخترعان و دانش‌پژوهان به سوی ساخت ادوات و تجهیزات مرتبط با فناوری‌نانو تدوین و اجرا شده‌اند.

ایجاد سلاح های اتمی آسان تر خواهد بود و سلاح های جدیدی نیز ممکن است توسعه یابد. یک احتمال به اصطلاح “گلوله هوشمند” است، یک گلوله کامپیوتری است که می توان آن را بسیار دقیق کنترل و هدف قرار داد. فناوری نانو ممکن است شیوه های بدست آوردن و استفاده از انرژی را تغییر دهد. به طور خاص، این احتمال وجود دارد که فناوری نانو با کاهش هزینه ساخت صفحات خورشیدی و تجهیزات مربوطه، انرژی خورشیدی را اقتصادی تر کند. فناوری نانو همچنین روشهای جدیدی برای تولید و ذخیره انرژی ایجاد می کند. در دنیای نانوذرات چیزهای بیشتری برای کشف وجود دارد و پتانسیل این صنعت یک شمشیر دو لبه است.

  • فناوری نانو پتانسیل انواع جدید و سریع کامپیوترها ، منابع انرژی کارآمدتر و درمان های پزشکی نجات دهنده را ارائه می دهد.
  • تکنولوژی‌ها یا فناوری‌های مختلفی تاکنون توسط بشر طراحی و ایجاد گردیده است.
  • فناوری نانو می تواند حسگرها را قادر به تشخیص مقدار بسیار کمی از بخارات شیمیایی کند.
  • ساختارهای نانو مواد سطح بیشتری را در معرض پیوند با دیگر نانو ذرات قرار می‌دهند، از این حیث یکی از کاربردهای نانو مواد استفاده به عنوان کاتالیزور جهت افزایش سرعت واکنش‌های شیمیایی است.

نکته مهم، خواص جدیدی بود که این مواد در ساختارهای جدیدشاننشان می‌دادند. از طرفی در این سالهاذرات کروی کربنی نیز در حال کشف و شناسایی بودند. در واقع این احجام از 5 ضلعی هایی با مولکولهای کربنی ساخته می‌شوند و به شکلی شبیه کره در می‌آیند.

آشنایی با ۳ مزیت آبکاری لوستر

اما احتمالاً برایتان پیش آمده که عکس چشمان یک زنبور عسل، ذرات بسیار ریز گرد و غبار و … که توسط میکروسکوپ‌های الکترونی تهیه شده‌اند را در وب‌سایت‌ها یا مجلات دیده باشید. این تصاویر که در مقیاس میکرومتر گرفته می‌شوند، در واقع تا ۱ میلیون برابر توسط میکروسکوپ‌ها بزرگنمایی شده‌اند. به دلیل کوچک بودن نانولوله‌ها، نانوسیمها یا نانوذرات، چند مولکول گازی برای تغییر خصوصیات الکتریکی عناصر سنجش کافی است. این امر باعث می شود غلظت بسیار کمی از بخارات شیمیایی تشخیص داده شود.

کتاب صوتی قدرت ذهن و تجسم

محققان فیزیک دانشگاه آکسفورد نشان دادند که اتصال لیگاندهای چند دندانه به سطح نانوبلورهای پروسکایت هالید سرب، تشکیل عیوب سطحی را که منجر به جداسازی هالید می‌شود، سرکوب می‌کند و منجر به ایجاد موادی با انتشار رنگ قرمز کارآمد و پایدار می‌شود. عملکرد کلیدی تیمار لیگاند، “تمیز کردن” سطح نانوکریستال از طریق حذف اتم های سرب است. اکنون می‌توان مرزهای نابینایی را در دنیای مواد پشت سر گذاشت و به کمک نانو فناوری با ایجاد حتی تجهیزاتی در مقیاس‌های باورنکردنی و کوچک، وارد کهشکشان‌های عظیمی در مواد شد که تصورش هم در مخیله افراد نمی گنجد.. قرن بیست و یکم ، قرن فناوری های نانو ، مهمترین دوران صنعت به شمار می رود . نانو نه یک ماده است نه یک جسم ، فقط یک مقیاس است ، کوچک شدن یک مقیاس .

به این معنی که در بیشتر موارد این محصولات از الیاف ضد میکروب تولید نمی شوند بلکه پس از تولید پارچه یا لباس , عملیات غرقابه کردن در حوضچه نانو نقره انجام می شود. چالش موجود در میان تولید کنندگان این محصولات مربوط به رنگ محصولات است , چرا که رنگ مرسوم در لباس های زیر سفید و رنگ های روشن است و استفاده از نانو نقره موجود جهت ضد میکروب کردن این محصولات رنگ آنان را تغییر می دهد. دانشمندان در حال حاضر دربارهٔ پیامدهای آینده نانوفناوری بحث می‌کنند. فناوری نانو ممکن است بتواند بسیاری از مواد و دستگاه‌های جدید را با طیف گسترده‌ای از کاربردها در برای مثال نانوپزشکی، نانو الکترونیک، تولید انرژی مواد زیستی و محصولات مصرفی ایجاد کند. از سوی دیگر، ناوفناوری مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر باعث ایجاد موضوعات بحث‌برانگیز می‌شود، از جمله نگرانی در مورد سمیت و اثرات زیست‌محیطی نانومواد،[۴] و تأثیرات بالقوه آنها بر اقتصاد جهانی و همچنین گمانه زنی در مورد سناریوهای مختلف پایان جهان.

ظرفیت نهایی ذخیره اطلاعات باید به حدود یک ترابیت در هر اینچ ربع برسد، و این امر موجب ذخیره‌سازی ۵۰ عدد DVD یا بیشتر در یک هارد دیسک با ابعاد یک کارت اعتباری شود.

Marvin Minsky تفکرات بسيار باروري داشت که مي­توانست به انديشه­ هاي Feynman قوت ببخشد. Minsky پدر يابنده هوش­هاي مصنوعي دهه ۷۰-۱۹۶۰ جهان را در تفکراتي که مربوط به آينده مي­شد، رهبري مي­کرد. در اواسط دهه ۷۰ ، Eric Drexler که يک دانشجوي فارغ التحصيل بود، Minskey را به­عنوان استاد راهنما جهت تکميل پايان­نامه­اش انتخاب کرد و او نيز اين مسئوليت را بر عهده گرفت. Drexler سبت به وسايل بسيار کوچک Feynman علاقه­مند شده بود و قصد داشت تا در مورد تواناييهاي آنها به کاوش بپردازد.