دسته‌ها
اخبار

تکنولوژی پرتو شناسی گزینه دو

علم پرتو شناسی یکی از شاخه های پیراپزشکی است که جایگاه ویژه ای در امر تشخیص بیماری ها دارد. برنامه آموزشی این رشته، در راستای تربیت کارشناسان پرتو شناسی توانمند جهت استفاده از دستگاه ها و فناوری های جدید در زمینه تصویر برداری پزشکی با تاکید بر کاهش پرتوگیری غیرضروری بیمار و پرسنل است. البته کاردان این رشته بیشتر تصویربرداری ساده مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان را انجام می دهد و کارشناسان این رشته تصویربرداری اختصاصی یا تصویربرداری تداخلی مانند تصویربرداری از دستگاه گوارش یا عروق را بر عهده دارند. در ضمن کار با دستگاه هایی مثل توموگرافی و MRI در محدوده فعالیت کارشناس این رشته است. در کل فارغ التحصیلان کاردانی این رشته در مؤسسه های تصویرنگاری و بیمارستان ها می توانند به عنوان مسئول آماده سازی دستگاه های مختلف رادیوگرافی، انجام عمل رادیولوژی، ظهور و ثبت کلیشه های رادیوگرافی فعالیت کنند. داوطلبانی که مرحله آزمون کتبی کنکور سراسری را با موفقیت گذرانده اند، اکنون به دنبال اطلاعات لازم جهت انتخاب رشته کنکور می باشد.انتخاب رشتهکنکور یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین مراحل پذیرش در دانشگاه و یافتن شغل مناسب است.

  • هزینه‌های ماهیانه‌ی زندگی در ایالت‌های مختلف آمریکا با یکدیگر متفاوت است.
  • البته در درس های تخصصی رشته تکنولوژی پرتو شناسی و رادیولوژی ، نحوه رفتار حرفه ای با بیمار و روش های مدیریت شرایط بحرانی آموزش داده میشود.
  • صدها پزشک پذیرش۲۴ آماده ویزیت حضوری و پاسخگویی به سوالات پزشکی شما هستند.
  • گروه علمی رشته‌ی رادیولوژی این دانشگاه بسیار قوی است و دانشجویان بسیاری آرزوی ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی رادیولوژی این دانشگاه را دارند.

متاسفانه امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی در آمریکا وجود ندارد. پی دی اف دو درس تخصصی از رشته رادیولوژی و سونوگرافی برای آشنایی بیشتر شما و تصمیم گیری دقیق تر برایتان اورده شده است. طول دوره تحصیل اکثر تخصص های پزشکی ۴ سال است اما قبل از تخصص باید حدود ۷ سال پزشکی عمومی بگذرونید.

فرصت های شغلی برای رادیولوژیست ها

امید است تا با کمک همه مخاطبان فسفر، این مجموعه بتواند به این مهم دست یابد. انتخاب واحد اینترنتیتقویم دانشگاهیآیین نامه های آموزشیبرنامه هفتگی و لیست دروسبرنامه کارآموزیدفترچه راهنمای آموزشیفرایندهای آموزشی، پژوهشی و .. تکنولوژی پرتوشناسی در واقع باعث شد بشر بتواند از پوست و گوشت انسان بگذرد و به اعماق عجیب و غریب بدن انسان راه یابد. تسلط به درس های ریاضی و فیزیك تا جایی مهم است كه برخی از استادان رادیولوژی معتقدند كه دانشجوی این رشته باید از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی انتخاب گردد. زیرا بدون آگاهی از اصول فیزیك كه بر مبنای آن، كار تصویر‌برداری انجام می گیرد، امكان اشتباه در این كار وجود دارد. برخی از این تصویربرداری ها ساده است؛ مانند تصویربرداری از دست، پا و انگشتان، اما بعضی از تصویربرداری ها تداخلی است؛ مانند تصویربرداری از سیستم‌ گوارش، عروق و ادرار كه اینگونه‌ تصویربرداری ها، اختصاصی و نسبتاً دشوار می باشد و نیاز به دانش ویژه دارد.

دروس اصلی

دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر جهان در رشته‌ی رادیولوژی است. دانشجویان می‌توانند درخواست اخذ پذیرش خود را تا ۱۵ اکتبر( ۲۳ مهر) به این دانشگاه ارسال نمایند. دوره‌های تحصیلی در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو به صورت تمام وقت هستند. گروه رشته‌ی رادیولوژی این دانشگاه به عنوان یکی از گروه‌های برتر جهان شناخته شده است. از جمله کشورهایی که دارای دانشکده‌های عالی پزشکی و گروه‌های برتر رادیولوژی هستند، می‌توان به آمریکا و کانادا اشاره کرد.

متخصصین رشته تکنولوژی پرتو شناسی میتوانند در مراکز تصویربرداری، ازمایشگاه ها و بیمارستان ها مشغول به کار شوند. طبق آمار بدست آمده مشاغل مرتبط با رشته رادیولوژی و سونوگرافی نرخ درآمد شغلی بالاتر از میانگین کشوری را در خارج از کشور دارند و در سال های 2016 تا 2026 نرخ 13 درصدی برای کارشناسان رشته رادیولوژی دارد و برای سونوگرافیست ها نرخ افزایش درآمد بین 10 تا 23 درصد خواهد بود. فراگیران طی دوره کارشناسی علاوه برآنکه جنبه های عمومی قانون مراقبت از بیماررافرا می گیرند بایدقوانین مربوط به حفاظت در برابر اشعه رانیزفرابگیرندتا بتواننددر اتاق های رادیوگرافی با کمترین مقداراشعه، تصویربرداری نمایند . اما اگه کلی بخوام بگم مثلا برای منطقه ۲ آخرین رتبه ای بومی که کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی روزانه دانشگاه علوم پزشکی تهران یا شهید بهشتی قبول میشه حدود ۴ تا ۵ هزار هست. حالا دانشگاه های شهرستان ها و سطح پایین تر ها با رتبه های بدتر هم میتونن قبول بشن مثلا تکنولوژی پرتوشناسی دانشگاه بهبهان تا حدود ۱۶ هزار منطقه ۲ بومی اونجا هم تونسته قبول بشه. پس از معرفی رشته تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی)و چیستی آن، نوبت به معرفی انواع دروس عمومی و تخصصی آن می رسد.

در این میان تصویربرداری های ساده بر عهده فارغ التحصیلان كاردانی و تصویربرداری های تخصصی و كار با دستگاه های M.R.I و C.P بر عهده فارغ التحصیلان كارشناسی است. انسان در مسیر زندگی با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو می شود که برخی از آنها نحوه انتخاب راه درست می تواند سرنوشت ساز باشد. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل مناسب نیز از جمله مواردی است که در آینده فرد بسیار تاثیر گذار است. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و نمی توان این دو را جدا از هم در نظر گرفت. انتخاب رشته تحصیلی به شکلی مقدمه انتخاب شغل است به طوری که رشته تحصیلی مدرسه و دانشگاه راه ورود به مشاغل وابسته به آن رشته است.

کشور کانادا دارای دانشگاه‌هایی است که در فهرست رده بندی بهترین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرند. دانشگاه‌های کانادا از لحاظ علمی با دانشگاه‌های آمریکا برابری می‌کنند. بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل رادیولوژی در خارج از کشور، به کانادا مهاجرت می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت که کیفیت آموزشی در دانشگاه‌های کانادا و موسسات آموزش عالی آن بسیار بالا است. علم پرتوشناسی یکی از شاخه‌های مهم علوم پزشکی است و جایگاه ویژه‌ای در امر تشخیص و درمان بیماری‌ها دارد.