دسته‌ها
اخبار

فسیل 76 میلیون ساله نشان می دهد که دایناسورهای زره ​​پوش چگونه از دم پتک خود استفاده می کردند


برخی از دایناسورها به طور خودکار هستند سرد. ترسناک تی ر،. تری سراتوپ شاخدار. و به خصوص آنکیلوسورهای سیخ دار — جانوران زره پوش چمباتمه زده با دم های چماق مانند. دیرینه‌شناسان مدت‌ها فکر می‌،د که این دم‌ها برای دفع شکارچی، مانند تی ر، هستند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این دم‌ها ممکن است برای مبارزه درونی نیز بوده باشند.

تیمی از محققان از موزه سلطنتی انتاریو (ROM)، موزه سلطنتی بریتیش کلمبیا و موزه علوم طبیعی کارولینای شمالی این هفته مطالعه‌ای را در Biology Letters در مورد فسیل قابل توجه و کمیاب Zoul curivastator منتشر ،د. انکیلوسور خوشه های نزدیک ،ش آسیب دیده و بهبود یافته بود. دانشمندان گمان می‌کنند که این جراحات ناشی از آنکیلوسور دیگری بوده است که ضربات قدرتمندی را از “دم پتک مانند” خود وارد می‌کند.

این یک سنبله زخمی و بهبود یافته در سمت چپ زوول را نشان می دهد.

موزه سلطنتی انتاریو

Zuul curivastator ممکن است مانند ،ن‌ها، کانگوروها و گور،های امروزی با همنوعان خود مورد آزمایش قرار گرفته باشد. ROM در بی،ه‌ای در روز سه‌شنبه گفت: «این نشان می‌دهد که آنکیلوسورها رفتار پیچیده‌ای داشتند، احتمالاً برای تسلط اجتماعی و سرزمینی می‌جنگیدند یا حتی درگیر فصل «شکاف» برای جفت‌ها بودند.

آنکیلوسورهای گیاهخوار 76 میلیون سال پیش زندگی می ،د. سال‌ها کار حفاری در مونتانا طول کشید تا فسیل زول کریواستاتور در قلب مطالعه است،اج شود. پوست و زره فسیل‌شده جراحاتی را نشان می‌دهد که در آن میخ‌ها ش،ته شده و سپس به شکل کند شده بهبود می‌یابند، الگویی که بیشتر با نبرد با دیگر آنکیلوسورها سازگار است تا حمله شکارچی‌هایی مانند تیرانوزور.

به ،وان یک کنار، نام Zuul curivastator ارزش بررسی را دارد Zuul برای دروازه بان شاخدار از G،stbusters است، در حالی که بقیه نام به “ویرانگر ساق پا” ترجمه می شود، اشاره ای به نحوه استفاده دایناسورها از دم خود برای بیرون آوردن پاهای تیرانوسورها. شاید به یک نام مستعار جدید نیاز داشته باشد: زوول، ویرانگر جناحین.


منبع: https://www.cnet.com/science/biology/76-million-year-old-fossil-reveals-،w-armored-dinosaurs-used-their-sledgehammer-tails/#ftag=CAD590a51e