دسته‌ها
اخبار

سیاره دنباله دار در 50000 سال یک بار از زمین دیدن می کند

تماشاگران آسمان به زودی با استقبال ویژه ای روبرو خواهند شد، زیرا یک دنباله دار که هر 50000 سال یک بار از سیاره ما می گذرد باید در این ماه در آسمان قابل مشاهده باشد. دنباله دار C/2022 E3 ZTF در چند هفته آینده نزدیکترین فاصله خود را به زمین خواهد داشت و حتی ممکن است با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده باشد.

این دنباله‌دار در مارس 2022 در تأسیسات گذرا Zwicky کشف شد، از این رو ZTF نام آن است، زم، که تقریباً 400 میلیون مایل از خورشید فاصله داشت. برخلاف سیارک‌ها که از سنگ ساخته شده‌اند، دنباله‌دارها عمدتاً از یخ ساخته شده‌اند و با نزدیک شدن به خورشید و داغ‌تر شدن این یخ‌ها ذوب می‌شوند و گازها را از خود خارج می‌کنند. این فرآیندی است که دم متمایز دنباله دارها را تشکیل می دهد. دنباله‌دارهای طول، مدت مانند این مدارهای بسیار غیرعادی دارند و گمان می‌رود که از ابر اورت سرچشمه می‌گیرند، ابری بسیار دور از اجرام یخی که بسیار فراتر از مدار گیاهان و کمربند کویپر به دور خورشید می‌چرخند.

دنباله دار NEOWISE.
یک تصویر پردازش نشده از ابزار WISPR در کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا، دنباله‌دار NEOWISE را در 5 ژوئیه 2020، اندکی پس از نزدیک‌ترین نزدیک شدن به خورشید نشان می‌دهد. خورشید خارج از چارچوب در سمت چپ است. الگوی شبکه ضعیف در نزدیکی مرکز تصویر مصنوع از نحوه ایجاد تصویر است. ساختار کوچک سیاه رنگ در نزدیکی سمت چپ پایین تصویر ناشی از یک دانه گرد و غبار است که بر روی لنز تصویرگر قرار دارد. ناسا / جان هاپکینز APL / آزمایشگاه تحقیقات دریایی / کاوشگر خورشیدی پارکر / برندان گالاگر

دنباله دار C/2022 E3 ZTF به اندازه ای روشن خواهد بود که باید با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد. اولین دنباله دار از این دست پس از عبور NEOWISE از کنار زمین در سال 2020. NEOWISE هنگام نزدیک شدن به این سیاره مناظر فوق العاده ای به نمایش گذاشت، با این حال، با توجه به مجله آسمان در شب، دنباله دار قابل مشاهده در این ماه به درخش، آن ستاره نخواهد بود و احتمالا بیشتر “شبیه لکه در آسمان” به نظر می رسد.

برای دریافت بهترین دید از C/2022 E3 ZTF، تماشاگران آسمان به دوربین دوچشمی یا تلسکوپ نیاز دارند و بهترین زمان برای جستجوی آن اوا، ژانویه و اوایل فوریه خواهد بود. این دنباله دار در 12 ژانویه نزدیک ترین فاصله خود را به خورشید و در 1 فوریه به زمین نزدیک می شود. انجمن سیاره ای به ،، که در نیمکره شمالی هستند توصیه می کند که در آسمان شمال غربی به دنبال یک لکه کم رنگ و سبز رنگ باشند.

از طرف دیگر، اگر ترجیح می دهید از خانه تماشا کنید، پروژه تلسکوپ مجازی در 13 ژانویه، نزدیک شدن دنباله دار را به صورت مستقیم پخش خواهد کرد.

اخبار فناوری امروز که برای صندوق ورودی شما تنظیم و فشرده شده است

صندوق ورودی خود را بررسی کنید!

لطفاً برای ادامه یک آدرس ایمیل معتبر ارائه دهید.

این آدرس ایمیل در حال حاضر در پرونده است. اگر خبرنامه دریافت نمی کنید، لطفاً پوشه اسپم خود را بررسی کنید.

با عرض پوزش، در حین اشتراک خطایی رخ داد. لطفاً بعداً دوباره امتحان کنید.

توصیه های سردبیران