دسته‌ها
اخبار

دانلود مقاله آشنایی کامل با فناوری نانو یا نانو تکنولوژی-تکنولوژِی جهانی

فناوری نانو یا نانو تکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی – عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک – از خود نشان می‌دهند. فناوری نانو می تواند عملکرد کاتالیزورهای مورد استفاده در تبدیل بخارات فرار از اتومبیل یا کارخانه های صنعتی را به گازهای بی ضرر بهبود بخشد. دلیل این است که کاتالیزورهای ساخته شده از نانوذرات دارای سطح بیشتری برای تعامل با مواد شیمیایی واکنش دهنده نسبت به کاتالیزورهای ساخته شده از ذرات بزرگتر هستند.

  • اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم نه تنها در بیمارستان ها بلکه حتی در بدن هر انسان و در زندگی معمولی هر فردی میتوانیم خیلی زود به بیماری ها و نقطه ی آغاز آنها دست پیدا کرده و هرچه زودتر به کنترل شرایط موجود و بازگشت به شرایط عادی بپردازیم .
  • با گسترش روزافزون جمعيت و افزايش ميزان ساختوساز و همچنين به دليل محدود بودن منابع و مصالح مصرفي، تقاضا براي استفاده از مصالح جديد در صنعت ساختمان افزايش پيدا كرده است.
  • نانو می‌تواند باعث بروز تحولاتی بی نظیر در صنعت شود که اگر بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کرد، شغل‌های جدید ایجاد می‌کند.
  • این صنعت پتانسیل بالابردن سرعت رایانه‌ها، کارآمدسازی منابع انرژی باقی مانده و درمان‌های دارویی را برای علم پزشکی فراهم می‌کند.
  • حتی طبیب بزرگ ایرانی بوعلی سینا برای بعضی از بیماران خود قند آبی که در آن انگشتر نقره قرار داده بود را تجویز می کردند.

علاوه‌ بر اخبار و آماری که StatNano در سال جاری منتشر کرد، ما قصد داریم آن‌هایی را که به بهبود بیشتر در جنبه‌های مختلف زندگی افراد کمک کرده‌اند، شناسایی و منتشر کنیم. بلکه می تواند کشف یا توسعه نانومواد جدید، و تصویب یک استاندارد خاص یا تجاری‌سازی محصولی باشد که می‌تواند اثرات اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی داشته باشد و فرصت کسب رضایت بیشتر از زندگی در تماس با طبیعت را برای افراد ایجاد کند. از کاربرد نانو تکنولوژی در نانو عایق ها می توان به آب بند کنند های پشت بام , تراس , بالکن , استخر, سونا , جکوزی و باغچه های داخلی و خارجی و سرویس های بهداشتی و حمام (نانو پلیمر عایق رابرسیل) اشاره کرد. از جمله نانو پوشش ها می توانیم به پوشش های سنگ (محلول نانوزیت مخصوص سنگ های صیقلی) , چوب (نانو محلول برای ضد آب کردن سطوح چوبی) , پوشش آجرها ,سرامیک ,کاشی ها و نما (محلول آب بند کننده نما و آب گریز نما) و پوشش های سطوح بتنی و الیافی اشاره نمود. مهم ترین مزایای استفاده از نانو پوشش ها ایجاد پوشش عایق مناسب , عدم نفوذ عوامل خوردگی به داخل پوشش ها , افزایش مقاومت در برابر حرارت , خوردگی , سایش و پوسیدگی و همچنین خاصیت خود تمیز شوندگی سطوح می باشد.

انواع روش آبکاری نانو

به عنوان مثال، شرکتهاي مواد شيميايي، مواد پليمري تقويت‌شده با نانوذرات را ساخته‌اند که مي‌تواند جايگزين اجزاي فلزي بدنة اتومبيلها شود. استفاده گسترد ه ازاين نانوکامپوزيت‌ها مي‌تواند ساليانه ۵/۱ ميليارد ليتر صرفه‌جويي مصرف بنزين به ‌همراه داشته‌باشد . اصطلاح نانوتکنولوژی برای اشاره به این علم به کار برده شده و ویژگی مشترک هرمقوله ای که در این دسته بندی قرار بگیرد کنترل مواد در مقیاس نانو است. اولین جرقه‌ی فناوری نانو (البته در آن زمان هنوز به این نام شناخته نشده بود) در سال 1959 زده شد. در این سال ریچارد فاینمن طی یک سخنرانی با عنوان «فضای زیادی در سطوح پایین وجود دارد» ایده فناوری نانو را مطرح ساخت.

نانو تکنولوژی و کاربرد‌های آن در زندگی امروزی

این ژنراتورها در تماس نزدیک با بدن انسان هستند و می‌توانند از گرمایی که معمولاً در محیط پخش می شود استفاده کنند. در حالی که هنوز پیچیدگی هایی برای کار در طراحی وجود دارد، محققان گروه پیش‌بینی می‌کنند که این دستگاه‌ها ممکن است طی ۵ تا ۱۰ سال آتی در بازار دیده شوند. محققان CU Boulder یک دستگاه پوشیدنی جدید و ارزان ساخته‌اند که بدن انسان را به یک باتری زیستی تبدیل می‌کند.

کاربرد دیگرنانوتکنولوژی بر علم پزشکی که بسیار برزندگی ما تاثیر دارد استفاده از میکرو چیپ هایی در مقیاس نانو است که به ما توانایی کنترل هر قسمت از بدن را که مایل به چک آپ آن باشیم می دهد . فرض کنید برای توصیف پارامترهای فیزیولوزیکی ای مثل ضربان قلب، فشار خون و اکسیژن رسانی به خون بتوانیم از میکروچیپ هایی استفاده کنیم که قادر باشد اطلاعات مورد نیاز ما را درکمترین زمان و با بیشترین دقت در هر لحظه به ما نشان دهند . در حال حاضر برای استفاده ازین میکروچیپ ها در بدن انسان ها نیاز به فناوری پیشرفته تری در زمینه کوچک تر شدن داریم . اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم نه تنها در بیمارستان ها بلکه حتی در بدن هر انسان و در زندگی معمولی هر فردی میتوانیم خیلی زود به بیماری ها و نقطه ی آغاز آنها دست پیدا کرده و هرچه زودتر به کنترل شرایط موجود و بازگشت به شرایط عادی بپردازیم . تشخیص صحیح و به موقع توسط حسگرهای نانو و نانوذرات به منظور ارائه ی درمان درست تر و مناسب تر و به موقع در بسیاری از بیماری ها ازجمله سرطان، دیابت، پارکینسون و بسیاری دیگر از بیماری ها می تواند نقشی مهمی ایفا کند .