دسته‌ها
اخبار

دانلود مقاله آشنایی کامل با فناوری نانو یا نانو تکنولوژی-تکنولوژِی جهانی

اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید. به طور مشابه، نانوذرات مغناطیسی هدفمند در حال توسعه هستند، که تنها هنگام استفاده از تصویرسازی تشدید مغناطیسی قابل مشاهده نخواهند بود، بلکه با استفاده از هیپرترمی سلول ها را از بین می برند. نانوحامل ها به عنوان حامل دارو برای شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرند، که مستقیماً دارو را به تومور و یا تامین خون منتقل می کنند، در حالی که بافت سالم را حفظ می کنند. بنابراین نانوتکنولوژی می تواند تجسم کردن نشانگرهای مولکولی باشد که مراحل و انواع سرطان ها را شناسایی می کنند و به پزشکان اجازه می دهند سلول ها و مولکول های غیرقابل کشف را از طریق تصویربرداری معمول ببینند. در ادامه این بخش مهم و مفید از نمناک 10 اثر نانوتکنولوژی وجود دارد که زندگی ما را به صورت روزانه تحت تاثیر قرار می دهد.

  • فناوری نانو فرایند دستکاری مواد در مقیاس اتمی و تولید مواد و ابزار، به وسیله کنترل آنها در سطح اتم‌ها و مولکولهاست.
  • بدیهی است که جهت بهره‌وری از خواص ویژه نانو ذرات باید آن‌ها را ایجاد یا به اصطلاح سنتز کرد.
  • در عین برآورده ساختن مسائل زیست محیطی‌، عایق کاری حر‌ارتی با پوشش لایه نازک را به همراه محافظت از خوردگی و مقاومت در برابر رطوبت و رشد کپک و قارچ، یک جا به ارمغان آورد.
  • چسب بتن آرتاسیل مقاومت کششی وخمشی بالائی دارد و باعث بالا بردن افزایش دوام بتن ، گچ و آهک نیز می گردد.

سه روش مختلف برای استفاده از نانوالیاف برای تحریک غضروف توسط محققان دانشگاه جان هاپکینز ، در دانشگاه شمال غربی و دانشگاه پنسیلوانیا صورت گرفته است . تیمی از محققان دانشگاه نورث وسترن ماده‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند چشم‌انداز فعلی لباس‌های محافظ را تغییر دهد. پارچه کامپوزیتی که مبتنی بر چارچوب‌های فلزی-آلی است، دارای کاتالیزورهایی در حفره‌های آن است که می‌توانند مواد شیمیایی سمی، ویروس‌ها و باکتری‌ها را به روشی مشابه جذب آب در اسفنج‌ها جذب و غیرفعال کنند.

نانوتکنولوژی در پزشکی[ویرایش]

با همين مکانيزم، بيماريهاي بزرگ و کوچک در آغاز شکل‌گيري قابل تشخيص و درمان خواهند بود. يا در بخش مواد، پروژه‌هايي در دست کار مي‌باشد که موادي با وزن بسيار کم و خواص بسيار مناسب توليد شوند. کاربرد اين مواد در ساختمان، خودرو، هواپيما و بسياري از ملزومات زندگي انسانها ديده خواهد شد. بنابراين عرصه بسيار وسيع نانوتکنولوژي که زندگي انسانها را نيز در برخواهد گرفت، خود القاءکننده اين نتيجه خواهد بود که نمي‌توان به روي آن چشم بست. این تعریف این واقعیت را منعکس می‌کند که اثرات مکانیک کوانتوم در این بعد-کوانتومی مهم بوده، و تعریف از یک هدف خاص فناورانه به یک دسته تحقیقاتی شامل همه انواع تحقیقات و فناوری‌هایی که با خواص ویژه موادی که در آستانه اندازه داده شده سر و کار دارند، تغییر کرد.

نانو محلول آبگریز پارچه های جاذب نانوزیت:

دانشمندان EPFL نانوحسگرهایی با هوش مصنوعی ساخته‌اند که به محققان اجازه می‌دهد انواع مختلف مولکول‌های زیستی را بدون ایجاد اختلال در آن‌ها ردیابی کنند. روش نوآورانه آن‌ها که در مجله Advanced Material منتشر شده است از فناوری نانو، علم فراسطح، نور مادون قرمز و هوش مصنوعی استفاده می‌کند. نانوکلین محصولی است که در آن با کمک یک تکنولوژی منحصربفرد ، نانو ذرات اکسید روی به نوع خاصی از منسوجات بی بافت اضافه شده که حاصل آن تولید انواع دستمال نانو آنتی باکتریال، ضد قارچ و ضد ویروس می باشد . این دستمال قابلیت چندین بار استفاده پس از شستشو را دارد و میتواند علاوه بر نظافت و گردگیری ، سطح مورد نظر را تا 99% ضد عفونی کند. ما در تکنولوژی نانو هنوز در ابتدای راه بوده و مرزهای جدیدی را برای زندگی آینده و به کمک نانو فناوری در تصورداریم. در نظر بگیرید که تاکنون هر آنچه آدمی توانسته در علوم مختلف محقق نماید، در حوزه اعداد و ارقامِ نه خیلی کوچک یا ماکرو مطرح بوده است.

آشنایی با اسم قابل شمارش و غیر قابل شمارش در انگلیسی به همراه مثال و نکات گرامری

مي‌توان نيمه‌هادی‌های مورد استفاده در ديودهای نورانی ( LED ها) را به مقدار زياد در ابعاد نانو توليد کرد. در ا مريکا ، تقريبا” ۲۰% کل برق توليدی، صرف روشنايی (چه لامپ‌های التهابی معمولی و چه فلوئورسنت) می‌شود. مطابق پيش‌بينی‌ها در ۱۰ تا ۱۵ سال آينده ، پيشرفتهايی از اين دست می‌تواند مصرف جهانی را بيش از ۱۰% کاهش دهد که ۱۰۰ ميليارد دلار در سال صرفه‌جويی و ۲۰۰ ميليون تن کاهش انتشار کربن را به‌همراه خواهدداشت . استفاده از اين فن­آوری در کليه علوم پزشکی، پتروشيمی، علوم مواد، صنايع دفاعی، الکترونيک، کامپوترهای کوانتومی و غيره باعث شده که تحقيقات در زمينه نانو به­ عنوان يک چالش اصلي علمی و صنعتی پيش روي جهانيان باشد. لازم به ذکر است که کوچک شدن ابعاد ترانزیستورها و ورود به لیتوگرافی‌های زیر ۱۰ نانومتر، خود مشکلاتی نظیر تونل زنی الکترونی ایجاد می‌کند که منجر به از دست رفتن اطلاعات می‌شود.

اصطلاح فناوری نانو برای اولین بار درسال 1974 توسط نوریوتانیگوچی از دانشگاه توکیو برای اشاره به توانایی های مهندسی مواد با دقت بالا به جزئیات ماده به کار برده شد . علم مهندسی مواد، علمی است که در آن به طراحی، توصیف، تولید و کاربرد مواد پرداخته شده و به جز بررسی کاربرد مواد گوناگون به کاربرد هریک از آنها در صنعت و تحلیل دستگاه ها و سیستم ها هم میپردازد . فناوری نانو فناوری ای می باشد که اصول و پایه ی آن بر اندازه ی مواد و کنترل مواد در سطح مولکولی بنا شده است و امکان طراحی و ساخت مواد، دستگاه ها و سیستم هایی با کنترل در ابعاد نانو متر را میسر میکند. فناوری نانو در صنایع ساختمان هم نقش بسزایی دارد، در این راستا بیشترین سهم را صنایع فولاد، شیشه و بتن ایفا می‌کنند.

پس از نانو لوله های کربن ,نانو ذرات نقرهیکی از پر کاربردترین ذرات در حوزه فناوری نانو محسوب میشود که هر روزه هم بر این کاربردها افزوده می شود. نانو ذرات نقره در عرصه های گوناگون پزشکی , صنعت , کشاورزی , دامپروری و بسته بندی , لوازم خانگی , آرایشی , بهداشتی و نظامی کاربرد فراوانی پیدا کرده اند که تنها دلیل آن خواص فیزیکی و شیمیایی ویژه ای است که این ذرات دارند. حتی طبیب بزرگ ایرانی بوعلی سینا برای بعضی از بیماران خود قند آبی که در آن انگشتر نقره قرار داده بود را تجویز می کردند. پس پر واضح است که یکی از دلایل کاربرد گسترده این ذرات , خاصیت ضد میکروبی آنهاست.

نانو می‌تواند باعث بروز تحولاتی بی نظیر در صنعت شود که اگر بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کرد، شغل‌های جدید ایجاد می‌کند. به عنوان مثال گروه صنعتی اسنوا با بومی سازی لوازم خانگی به عنوان صنعت پیشران در ایران چند وقتی است که در زمینه نانو سرمایه گذاری کرده‌ و امید دارد با کمک این تکنولوژی، فعالیت‌های خود را از نو بازسازی کند. این احتمال وجود دارد که فناوری نانو، مانند سایر فناوری‌های قبل از آن، در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی تغییرات عمده‌ای ایجاد کند. اگرچه محصولات ساخته شده توسط فناوری نانو در ابتدا اقلام لوکس یا تخصصی گران قیمت خواهند بود، اما با افزایش در دسترس بودن، بازارهای بیشتری تأثیر این تکنولوژی را احساس می‌کنند.