دسته‌ها
اخبار

فناوری نانو نانوتکنولوژی چیست؟ و کاربردهای نانو تکنولوژِی بایو وان_ تخصصی ترین وب سایت بیوتکنولوژی , مهندسی ژنتیک و زیست شناسی نوین کشور

کاربرد اکسید زیرکونیوم، تا حدی وسیع و گسترده است که شاید حتی دسته‌بندی و ایجاد مرز بین کاربردهای مختلف آن هم س… “نانوساختن” همچنين در طراحي و ساخت مواد سبک‌وزن، پرقدرت و مقاوم در برابر حرارت، موردنياز براي هواپيماها، راکت‌ها، ايستگاههاي فضايي و سکوهاي اکتشافي سياره‌ا‌ي يا خورشيدي، تعيين‌کننده است. همچنين استفادة روزافزون از سيستمهاي کوچک‌شدة تمام خودکار، منجر به پيشرفتهاي شگرفي در فناوري ساخت و توليد خواهدشد.

  • به عبارت دیگر مواد در مقیاس‌های حدود نانومتر، خواص فیزیکی متفاوتی نسبت به حالت عادی از خود نشان می‌دهند.
  • این شاخه به مطالعه تشکیل ساختارهای کربنی سیلیکون و مواد غیرآلی و فلزی می پردازد که در آن، کاربرد مواد نانومتری در الکترونیک، مغناطیس و ابزارهای نوری مورد مطالعه قرار می گیرد.
  • به طور مثال فلز مس در مقیاس نانو شفاف است و یا فلز طلا که در حالت عادی از لحاظ ترکیب و یا واکنش شیمیایی غیرفعال است، در مقایس نانو بسیار فعال می‌شود.
  • در اواسط دهه ۷۰ ، Eric Drexler که يک دانشجوي فارغ التحصيل بود، Minskey را به­عنوان استاد راهنما جهت تکميل پايان­نامه­اش انتخاب کرد و او نيز اين مسئوليت را بر عهده گرفت.
  • کاتالیزورهای رایج که اغلب پایه پلاتینی دارند اگرچه راندمانشان کافی است اما بسیار گران‌قیمت هستند.

تحقیقات آزمایشگاهی وسیعی در مورد فرایندهای شیمیایی مختلف انجام‌شده است که از میان این تحقیقات نانو کاتالیست‌های مربوط به فرایند پالایش نفت فرایندهای پتروشیمی و واکنش‌های مختلف پلیمریزاسیون بیشتر موردتوجه تحقیقات صنعتی هستند. در ایالات متحده آمریکا ، نانوتکنولوژی یکی از مهمترین اولویتهای تحقیقاتی است. این علم تاثیرات معنی داری روی اقتصاد و نیز بهبود استانداردهای زندگی دارد. پیش بینی می شود که نانوتکنولوژی نقش اساسی در زندگی روزانه انسان داشته باشد.

از همه این موارد گذشته، نمی‌توان تاثیر نانو تکنولوژی بر صنعت و مزایای بی نظیر آن را نادیده گرفت. نانو می‌تواند باعث بروز تحولاتی بی نظیر در صنعت شود که اگر بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کرد، شغل‌های جدید ایجاد می‌کند. به عنوان مثال گروه صنعتی اسنوا با بومی سازی لوازم خانگی به عنوان صنعت پیشران در ایران چند وقتی است که در زمینه نانو سرمایه گذاری کرده‌ و امید دارد با کمک این تکنولوژی، فعالیت‌های خود را از نو بازسازی کند.

در سطح جهانی، مشکلات ناشی از خشکسالی باعث کاهش تولید مواد غذایی به ویژه در بخش کشاورزی شده است. در این مورد، نانوتکنولوژی به فن آوری موجود ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی در یافتن راه های جدید برای بهبود تولید مواد غذایی کمک می کند. جنبه زیست محیطی نانوتکنولوژی, یافتن درمان های طولانی مدت برای آلودگی های زیست محیطی است. هدف از فن آوری نانو تکنولوژی افزایش پایداری از طریق ساخت نانو محصولات سبز است. هدف آن تولید محصولاتی است که برای محیط زیست بی ضرر باشند, از دماهای پایین استفاده کنند و نانوتکنولوژی سبز تولید محصولات موجود با نانو مواد سازگار با محیط زیست را افزایش دهد. با پیشرفت تکنولوژی یکی از مواردی که تاثیر بسیاری بر زندگی انسان ها دارد نقش نانوتکنولوژی در بهبود مصالح ساختمانی و ایزوله کردن ساختمان است .

آغاز فناوری نانو در ایران و تنظیم سند راهبرد فناوری نانو[ویرایش]

اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید. اکسید زیرکونیم که در صنعت بیشتر با اسامی مانند زیرکونیا شهرت داشته و شناخته می‌شود، ماده‌ای با کاربردهای بسی… ‏ نانو در لباسی که می‌پوشیم، غذایی که می‌خوریم و خودرویی که سوار می‌شویم. بسياري از کشورهاي توسعه‌يافته و در حال توسعه (در حدود ۳۰ کشور)، برنامه‌هايي را در سطح ملي براي پشتيباني از فعاليتهاي تحقيقاتي و صنعتي نانوتکنولوژي تدوين و اجرا مي‌نمايند.

محصولات مشابه

شیمی درمانی مرسوم از داروهای شناخته شده برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. اما این داروها سلول های سالم را به علاوه سلول های تومور می کشند که منجر به اثرات جانبی معکوسی مثل حالت تهوع، ناخوشی، کاهش مو، خستگی، به خطر افتادن عملکرد سیستم ایمنی و آسیب احتمالی به قلب و دیگر اندام ها می شوند. درمان های سرطانی در حال حاضر محدود به جراحی، تشعشع درمانی، هورمون و شیمی درمانی است. هر چهار تای این روش ها آسیب به بافت های طبیعی و گاهی از بین بردن کامل سرطان را به خطر می اندازند. نانو تکنولوژی روشی برای درمان مستقیم و به طور انتخابی در سلول های سرطانی ارائه می دهد. از آنجا که فرآیندهای زیستی, از جمله رویدادهایی که منجر به توسعه سرطان می شوند, در مقیاس نانو در سطح و درون سلول ها رخ می دهند, فن آوری نانو ابزارهای فراوانی را برای این زمینه ارائه می دهد.

تعریف فناوری نانو سازمان استاندارد ملی ایران[ویرایش]

حتماً تا به حال نام «نانو» یا «فناوری نانو» به گوش شما خورده و با برخی از کاربردهای آن در صنایع مختلف آشنا شده‌اید. بدیهی است که جهت بهره‌وری از خواص ویژه نانو ذرات باید آن‌ها را ایجاد یا به اصطلاح سنتز کرد. روش‌های مختلفی جهت سنتز نانو ذرات یا نانو مواد وجود دارند که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. توجه داشته باشید که لیست کردن خواص تمامی نانو مواد و نانو ذراتی که روز به روز در تحقیقات دانشگاهی بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، امری غیر ممکن است. شماتیکی از مقایسه دو میکروسکوپ AFM و STMایده اصلی یک میکروسکوپ الکترونی، استفاده از پرتو الکترونی برای دیدن چیز‌هایی است که ابعادی کوچکتر از طول موج نور مرئی دارند.

ساختارهای نانو مواد سطح بیشتری را در معرض پیوند با دیگر نانو ذرات قرار می‌دهند، از این حیث یکی از کاربردهای نانو مواد استفاده به عنوان کاتالیزور جهت افزایش سرعت واکنش‌های شیمیایی است. نانو فناوری دانشی به شدت میان‌ رشته‌ ای است و به رشته‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی ، داروسازی و طراحی دارو ، دامپزشکی، زیست‌ شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مرتبط است. فناوری نانو یا همان نانوتکنولوژی این امکان را به قرار می دهد تا بتوان به راحتی اتم ها و مولکول های تشکیل دهنده مواد را دید و آن ها را به صورت خاص کنترل کرد. کاربرد دیگرنانوتکنولوژی بر علم پزشکی که بسیار برزندگی ما تاثیر دارد استفاده از میکرو چیپ هایی در مقیاس نانو است که به ما توانایی کنترل هر قسمت از بدن را که مایل به چک آپ آن باشیم می دهد .

این دقت کاهش قابل توجهی از مشکلات مکانیکی را نشان داده است که پیش از این در رابطه با حوادث و مرگ های ناشی از آن شایع شده بودند. خدمت فناوری نانو، خدمتی است که برای ارائه آن از علم نانو یا فناوری نانو استفاده می‌شود که می‌تواند شامل بخش‌های تحقیق و توسعه نیز باشد. در مقالات بعدی به تاثیرات نانوتکنولوژی بر صنعت ساختمان خواهیم پرداخت .