دسته‌ها
اخبار

رشته اتاق عمل تکنسین اتاق عمل : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر فسفر-تکنولوژِی جهانی

در رشته پرستاری شما باید در شیفت های طولانی و خیلی وقت ها شیفت شب کار کنید در صورتی که در رشته اتاق عمل جراحی ها را اغلب در روز انجام می دهند و ساعت جراحی هم از قبل قابل تخمین است. ارزان تری کشوری که تحصیل در آن برای علاقه مندان به رشته اتاق عمل امکان پذیر است ترکیه می باشد، قیمت مناسب ارز این کشور موجب شده تا افراد ایرانی با هزینه مناسب تری بتوانند در این کشور تحصیل کنند. در رشته اتاق عمل بدون آزمون در سال های گذشته وجود داشت دانشگاه های پردیس بین الملل بودند، این دانشگاه ها با هدف جذب دانشجوی خارجی شروع به فعالیت کردند و دانشجوهای ایرانی علاقه مند هم فرصت را غنیمت شمردند. ساکن شهرهای غیر محروم بودند و بومی آن مناطق نیز محسوب نمی شدند، همچنان می بایست برای تحصیل در این رشته ها در کنکور سراسری شرکت کرده و رتبه مورد نیاز برای قبولی را کسب می کردند.

قبل از هر چیزی باعث یادآوری کنیم که شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور هر چند سال یکبار بر اساس نیاز روز هر کدام از رشته های علوم پزشکی اقدام به ایجاد تغییراتی در سر فصل دروس و نحوه ارزشیابی از دانشجویان در دانشگاه های کشور می نماید. دانشجویان جدیدالورود نیاز می‌بایست از برنامه آموزشی جدید اعلام شده از سوی شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی کشور تبعیت نموده و واحد های درسی خود را بر اساس آخرین مصوبه اخذ کنند. در این بخش سعی داریم تا واحدهای درسی رشته تکنولوژی اتاق عمل را بر اساس آخرین مصوبه این شورا را به شما معرفی کنیم. فارغ التحصیلان کارشناسی رشته اتاق عمل می توانند در مقطع کارشناسی ارشد نیز در رشته اتاق عمل ادامه تحصیل دهند. تعداد پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل بسیار کم است. همچنین فارغ التحصیلان رشته هوشبری و پرستاری نیز می توانند در آزمون کارشناسی ارشد اتاق عمل شرکت کنند.

  • علاوه بر این یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم رشته تکنولوژی اتاق عمل تربیت دانش آموختگان حرفه ای در زمینه انجام پژوهش ها و تحقیقات علمی در این زمینه است.
  • این دانشجویان درواقع با چگونگی آماده سازی اتاق عمل، تمیز کردن اتاق عمل بعد از عمل، کنترل وضعیت بیمار و نظارت بر ویتامین های بیمار آشنا می شوند.
  • شرایط ثبت‌نامی بدون کنکور در هر رشته‌ای هر سال متغیر بوده و دانشگاه‌های مربوطه همواره در بازه‌های زمانی ثبت‌نام اطلاعیه‌های مختلفی برای شرح شرایط سالانه منتشر می‌کردند.
  • فرد باید توانایی کار به عنوان بخشی از تیم و همچنین در صورت لزوم را به طور مستقل داشته باشد.

شرایط بازار کار رشته تکنولوژی اتاق عمل در حال حاضر در کشور ما هر چند ایده آل نیست اما مناسب و خوب است. به دلیل اینکه نیروی متخصص در این زمینه برای هرچه بهتر کردن شرایط درمان نیاز است به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته بلافاصله بعد از اتمام مقطع کارشناسی می توانند وارد بازار کار شده و شرایط خوبی از این نظر داشته باشند. از این گذشته سازمان ها و مراکز مختلفی نیز امکان اشتغال کار و استخدام برای نزدیکان را فراهم کرده‌اند.

حقوق و درآمد رشته اتاق عمل در ایران

این جمله به این معنا است که ممکن است سایر داوطلبان رشته های پیراپزشکی نیز برای تحصیل در مقطع دکتری این گرایش ها را انتخاب نمایند. چنانچه در مقطع کارشناسی رشته اتاق عمل بدون کنکور امکان پذیرش وجود داشته باشد مانند همه رشته‌ های کارشناسی 4 سال و یا نهایتا 5 سال به طول می‌ انجامد تا شما در رشته اتاق عمل بدون آزمون فارغ التحصیل شوید. تعداد واحد هایی که باید در رشته اتاق عمل بدون کنکور بگذرانید همانند رشته های با آزمون تعداد واحد های عمومی و تخصصی می‌ باشند. همان طور که می دانید مدت مجاز تحصیل مقطع لیسانس حدود چهار سال و برابر با هشت نیمسال تحصیلی می باشد.

طرح تعهد خدمت رشته اتاق عمل

یک تکنسین اتاق عمل باید علاوه بر روحیه صبوری، شخصیتی بسیار آرام و دلپذیر داشته باشد تا بتواند ارتباط کلامی و نوشتاری خوبی را با بیمار و تیم درمان داشته باشد. فرد باید توانایی کار به عنوان بخشی از تیم و همچنین در صورت لزوم را به طور مستقل داشته باشد. همچنین به دلیل طولانی بودن زمان برخی از جراحی ها، تکنسین اتاق عمل یا کاردان فنی جراحی باید انگیزه و توان جسمی بالایی داشته باشد تا به خوبی زمان عمل طی شود. همچنین شما می توانید رتبه های لازم برای قبولی در رشته اتاق عمل را در مطلبرتبه های قبولی اتاق عمل 97 بخوانید. روحیه بالا نیز از دیگر ویژگی های تکنسین اتاق عمل است؛ چراکه در بعضی از جراحی ها ممکن است بعضی افراد فوت کنند و وی بتواند تحمل کند. تکنسین اتاق عمل باید بتواند به جزییات دقت کند، توان و چالاکی بالا داشته باشد، آرامش خود را حفظ کند، کار تیمی را به خوبی انجام دهد، و مهارت های ارتباطی مناسب برای ارتباط گیری با بیماران را داشته باشد.

✔️ موقعیت های شغلی و بازار کار رشته اتاق عمل با توجه به علاقه داوطلب و فراخوان های استخدامی در سطح خوبی قرار دارد و در متن مقاله نام موقعیت های شغلی پیشنهادی ارائه شده است. فارغ التحصیلانی که در رشته اتاق عملتحصیل کرده اند بر اساس نوع مدرک خود می توانند در آزمون های استخدامی که توسط نهاد های دولتی و خصوصی برگزار می شود، شرکت کنند و یا در بیمارستان ها استخدام شوند. همچنین می توانند در کنار این رشته، یک مهارت مرتبط هم آموزش ببینند و در برخی از شرکت ها استخدام شوند. آن دسته از داوطلبانی که هنوز تصمیمی بر انتخاب رشته دانشگاه های آزاد نگرفته اند می توانند با مطالعه مقاله زیر از جزئیات مزایا و معایب انتخاب رشته اتاق عملدر دانشگاه آزاد مطلع شوند. تا این بخش در خصوص مجموعه اتاق عملکه دردفترچه انتخاب رشته کنکورکد رشته هایی از آن ارائه شده است توضیحاتی داده شد.

برای دریافت مدرک لیسانس از رشته اتاق عمل ، لازم است پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی ، طرح 2 ساله نیز گذرانده شود. طی کردن طرح برای همه دانش آموختگان رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی اجباری است و معافیت از آن فقط برای بعضی دانشجویان دارای شرایط خاص امکان پذیر است. کتاب نمودارنامه تکنولوژی جراحی اتاق عمل براساس آخرین سر فصل های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان گردآوری و تألیف شده است. یکی از نیازهای اصلی داوطلبان کنکور ارشد و دکتری و دانشجویان در امتحانات پایان ترم، مطالعه خلاصه مطالب است. به همین خاطر کتاب نمودارنامه تکنولوژی اتاق عمل با هدف کاربرد به عنوان جزوه تجهیزات اتاق عملتالیف شده است.

تکنولوژیست جراحی اصطلاحی است که به فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی اتاق عمل اطلاق می شود. دانش آموختگان این رشته در حقیقت به عنوان یک فرد سیار در اتاق عمل رفتار کرده و مراقبت های ویژه از بیماران در زمان جراحی و پس از عمل را به عهده میگیرند. در حال حاضر از تکنولوژی های فوق العاده به روز و نوینی برای جراحی در بخش های مختلف استفاده می شود که تکنولوژیست جراحی بایستی با تمام این ابزارها و وسایل آشنا باشد. در ادامه مطلب، جدول مربوط به دروس پایه و تخصصی مقطع کارشناسی رشته اتاق عمل، برای اطلاع شما عزیزان قرار داده شده است.

علاقه مند بودن به مسائل پزشکی و همچنین داشتن پشتکار برای فراگیری تمام تخصص های مربوط به این رشته می توانند بازار کار فوق العاده ایده آل تری را برای دانش آموختگان رقم بزنند. به همین دلیل داشتن یک برنامه ریزی درست و دقیق و همچنین تلاش و پشتکار لازمه اصلی ورود به این رشته برای علاقه مندان هستند. اگر در مورد انتخاب این رشته تحصیلی نیاز به مشاوره دارید، می توانید از کارشناسان مرکز مشاوره آویژه راهنمایی بخواهید. برای استفاده از خدمات مشاوره تخصصی تحصیلی تلفنی، می توانید با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید. رشته اتاق عمل دوره ارشد نیز دارد که ظرفیت پذیرش در آن کم است و افرادی که رشته پرستاری یا هوشبری خوانده اند نیز می توانند تغییر رشته به اتاق عمل داشته باشند. کارآموزی رشته اتاق عمل به دو نوع کارآموزی و کارآموزی عرصه ارائه می شود.

این واحد ها که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه های مختلف ابلاغ میشود بیشتر برای افزایش فرهنگ و شناخت کاربران ثبت جامعه اسلامی در نظر گرفته می شوند. نوبت بررسی شرایط پذیرش در رشته تکنولوژی اتاق عمل در دانشگاه های کشور ما می رسد. برای بررسی و ارزیابی شرایط پذیرش در رشته تکنولوژی اتاق عمل باید دو موضوع مهم را در این باره در نظر بگیریم. در وهله اول باید یادآوری کنیم که در حال حاضر دانشگاه های بسیار زیادی در سطح کشور امکان پذیرش در این رشته را فراهم کرده و ظرفیت قابل توجهی برای آن هر ساله در دفترچه کنکور سراسری تجربی اعلام می شود. از این نظر شرایط ورود به این رشته در دانشگاه های کشور مناسب است و علاقمندان می‌توانند بدون دغدغه وارد هر یک از دانشگاه های سراسری علوم پزشکی کشور در رشته تکنولوژی اتاق عمل شوند. به منظور آشنایی شما با این رشته تصمصم گرفتیم نیم نگاهی به دروس این رشته داشته باشیم.