دسته‌ها
اخبار

تکنولوژی پرتوشناسی دانشکده پیراپزشکی

سخن از دانش رادیولوژی تشخیصی است که در سال های اخیر بسرعت پیشرفت کرده و امکانات تشخیص پزشکی را به طور غیرقابل تصوری به پیش رانده است. به عبارت دیگر، رشته تکنولوژی پرتوشناسی، نحوه تصویربرداری از اعضای مختلف بدن را برای تشخیص پزشکی آموزش می دهد. بازار کار و اهمیت رشته رادیولوژی و سونوگرافی در همه ی دنیا رو به گسترش است و روز به روز به متخصصان بیشتری در این حرفه نیاز است.

  • شما در سایت payscale می توانید حقوق مشاغل این حوزه را در کشور دلخواه با توجه به سطح تحصیلات مشاهده کنید.
  • ادامه‌ تحصیل رادیولوژی در خارج از کشور و دانشگاه‌های معتبر می‌تواند مهارت و دانش لازم در مورد این رشته را در اختیار دانشجویان قرار دهد و آنها را برای شروع به کار در مراکز پزشکی آماده کند.
  • اهمیت وجود یک کارشناس رادیولوژی در بخش تشخیص بسیار بالاست زیرا پزشک معالج با استفاده از گرافی هایی که توسط کارشناس رادیولوژی تهیه شده است پروسه درمانی را پیش میبرد.
  • هدف اصلی مقطع کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی عبارت است از آماده‌سازی زمینه ی کسب تجارب آموزشی و شایستگی‌های موردنیاز جهت عملکرد مؤثر تحت عنوان کارشناس و تکنولوژیست ماهر در بخش‌های تصویربرداری پزشکی.

اهمیت دروس ریاضی و فیزیم به قدری در این رشته مهم است که بیشتر مسئولان معتقد هستند افراد برای این رشته باید از رشته ریاضی فیزیک وارد شوند تا در انجام عملیات تصویربرداری خطرات جبران ناپذیری پیش نیاید. رادیولوژیست ها با استفاده از روش های تصویربرداری به دیدن داخل بدن و ارزیابی وضعیت بیمار می پردازند. یک رادیولوژیست با دستور پزشک متخصص نسبت به روش تصویربرداری می پردازند و در صورت لزوم آزمایش های اضافی را انجام می هد. یک رادیولوژیست باید در درس‌های زیست‌شناسی، ریاضی و فیزیک توانمند باشد. تسلط به درس‌های ریاضی و فزیک تا جایی مهم است که برخی از استادان رادیولوژی معتقدند دانشجوی این رشته باید از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی انتخاب گردد.

فرصت های شغلی برای رادیولوژیست ها

در طول دوره‌های تحصیلی، تخصص‌های لازم در مورد تصویربرداری پزشکی به دانشجویان آموزش داده می‌شود. دانشجویان رشته‌ی رادیولوژی باید با دستگاه‌های تصویربرداری و نحوه‌ی کار آنها به صورت کامل آشنایی داشته باشند. در صورتی که فرد رادیولوژیست دارای تخصص و توانایی کافی نباشد، می‌تواند علاوه بر عدم تهیه‌ی تصویر مناسب، موجب آسیب رساندن به بیمار از طریق پرتو گیری شود. تصویر رادیولوژی نامناسب باعث سردرگمی پزشک معالج در تشخیص صحیح بیماری می‌شود. به عنوان نمونه تصویربرداری رادیولوژی از دست، پا و انگشتان در مقایسه با تصویربرداری رادیولوژی از سیستم گوارشی و عروق ساده‌تر است. بنابراین دانشجوییان رشته‌ی رادیولوژی باید دارای تخصص‌های لازم باشند و آموزش‌های کافی را در این زمینه ببینند.

ادامه تحصیل رادیولوژی در خارج از کشور

پرتوشناسی یکی دیگر از رشته های پیراپزشکی می باشد و همانطور که پیش از این ذکر شد، رشته های پیراپزشکی در کنکور تجربی ظرفیت های تقریبا مشابهی دارند. دوره ی تحصیلی این رشته کارشناسی (دوره ی 4 ساله) است، اما در مقطع کاردانی هم ارائه می شود و از سوی دیگر امکان تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی نیز برای متقاضیان این رشته وجود دارد. کشف اشعه پرکاربرد ایکس در سال 1895 توسط ویلهام کنراد رونتگن، استاد فیزیک آلمانی در آزمایشگاه شخصی او صورت گرفت و این کشف سرآغاز بوجود آمدن رشته رادیولوژی و سونوگرافی بود.

از آنجا که برخی از این تکنیک های تصویربرداری شامل استفاده از اشعه هستند و برای درک ایمنی و حفاظت از اشعه نیاز به آموزش دارند. فارغ التحصیلان این دوره آموزشی قادر خواهند بود در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور به عنوان همکار در کنار کارشناسان و متخصصین این رشته کلیه خدمات لازم را انجام دهند. دوره کاردانی تکنولوژی پرتوشناسی علاوه برآنکه مقدمه ای است برای دوره های بالاتر این رشته ، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای پرتوشناسی تشخیصی را نیز در حد کاردانی به عهده دارد. تکنولوژی پرتوشناسی یا همان رادیولوژی از این جهت دارای اهمیت است که به دکتر رادیولوژیست این امکان را می دهد که با مشاهده تصاویر اندام های داخلی بدن تفسیر درستی از بیماری داشته باشد و داروی مناسبی برای درمان آن تجویز کند.