دسته‌ها
اخبار

مقامات سازمان ملل در نشست شورای امنیت خواستار تنظیم هوش مصنوعی شدند


شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اولین بار روز سه شنبه جلسه ای در مورد تهدیدی که هوش مصنوعی برای صلح و ثبات بین المللی ایجاد می کند برگزار کرد و دبیرکل آنتونیو گوترش خواستار ایجاد یک ناظر جه، برای نظارت بر فناوری جدیدی شد که حداقل به همان اندازه ترس ایجاد کرده است. امیدها

آقای گوترش هشدار داد که هوش مصنوعی ممکن است مسیری را برای جنایتکاران، تروریست ها و سایر بازیگر، که قصد ایجاد “مرگ و ویر،، ترومای گسترده و آسیب های رو، عمیق در مقیاس غیرقابل تصور” دارند، آسان کند.

راه‌اندازی ChatGPT در سال گذشته – که می‌تواند متن‌هایی را از اعلان‌ها ایجاد کند، صدا را تقلید کند و ع،‌ها، تصاویر و ویدیوها را تولید کند – هشداری را در مورد اطلاعات نادرست و دستکاری ایجاد کرده است.

روز سه‌شنبه، دیپلمات‌ها و کارشناسان برجسته در زمینه هوش مصنوعی خطرات و تهدیدات – همراه با مزایای علمی و اجتماعی – فناوری نوظهور جدید را برای شورای امنیت مطرح ،د. به گفته آنها، با وجود اینکه سرعت توسعه آن در حال افزایش است، چیزهای زیادی درباره این فناوری ناشناخته باقی مانده است.

جک کلارک، یکی از بنیانگذاران Anthropic، یک شرکت تحقیقاتی ایمنی هوش مصنوعی، می گوید: «به نظر می رسد که ما بدون درک علم احتراق، موتور می سازیم. او گفت که شرکت‌های خصوصی نباید تنها سازنده و تنظیم‌کننده هوش مصنوعی باشند

آقای گوترش گفت که یک ناظر سازمان ملل باید به ،وان یک نهاد حاکم برای تنظیم، نظارت و اجرای مقررات هوش مصنوعی به همان روشی که سایر آژانس ها بر هوانوردی، آب و هوا و انرژی هسته ای نظارت می کنند، عمل کند.

آژانس پیشنهادی متشکل از کارشناس، در این زمینه است که تخصص خود را با ،ت ها و سازمان های اداری که ممکن است فاقد دانش فنی برای مق، با تهدیدات هوش مصنوعی باشند، به اشتراک بگذارند.

اما چشم انداز یک قط،امه ا،ام آور قانونی در مورد اداره آن بسیار دور باقی مانده است. با این حال ا،ر دیپلمات ها این کار را ،د مفهوم مک،سم جه، حاکم و مجموعه ای از قو،ن بین المللی را تایید می کند.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریت،ا که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: «هیچ کشوری از هوش مصنوعی دست نخورده نخواهد بود، بنابراین ما باید با گسترده‌ترین ائتلاف بازیگران بین‌المللی از همه بخش‌ها درگیر و مشارکت کنیم.» .

روسیه، با ،وج از دیدگاه ا،ریت شورا، ابراز تردید کرد که به اندازه کافی در مورد خطرات هوش مصنوعی شناخته شده است تا آن را به ،وان منبع تهدید برای بی ثباتی جه، مطرح کند. و ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد، از ایجاد مجموعه ای از قو،ن جه، عقب نشینی کرد و گفت که نهادهای نظارتی بین المللی باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند تا به کشورها اجازه دهند قو،ن خود را توسعه دهند.

با این حال، سفیر چین گفت که کشورش با استفاده از هوش مصنوعی به ،وان “وسیله ای برای ایجاد هژمونی نظامی یا تضعیف حاکمیت یک کشور” مخالف است.

استفاده نظامی از سلاح های خود مختار در میدان جنگ یا در کشوری دیگر برای ترور، مانند ربات هوش مصنوعی کنترل شده با ماهواره که اسرائیل برای کشتن یک دانشمند هسته ای برجسته، محسن ف،ی زاده به ایران فرستاد، نیز مطرح شد.

آقای گوترش گفت که سازمان ملل باید تا سال 2026 یک توافقنامه ا،ام آور قانونی برای ممنوعیت استفاده از هوش مصنوعی در سلاح های جنگی خودکار داشته باشد.

پروفسور ربکا ویلت، مدیر هوش مصنوعی در موسسه علوم داده در دانشگاه شیکاگو، در مصاحبه ای گفت که در تنظیم این فناوری، مهم است که انسان های پشت آن را از دست ندهیم.

او گفت که سیستم ها کاملاً مستقل نیستند و افرادی که آنها را طراحی می کنند باید پاسخگو باشند.

پروفسور ویلت گفت: «این یکی از دلایلی است که سازمان ملل به این موضوع نگاه می کند. واقعاً باید عواقب بین‌المللی وجود داشته باشد تا یک شرکت مستقر در یک کشور نتواند کشور دیگری را بدون نقض توافق‌های بین‌المللی نابود کند. مقررات قابل اجرا واقعی می تواند شرایط را بهتر و ایمن تر کند.»


منبع: https://www.nytimes.com/2023/07/18/world/un-security-council-ai.html