دسته‌ها
اخبار

پاکستان ویکی‌پدیا را به دلیل محتوای «توحش‌آمیز» مسدود می‌کند


اداره مخابرات پا،تان (PTA) ویکی‌پدیا را پس از کندی دسترسی به وب‌سایت به مدت 48 ساعت به دلیل محتوایی که آن را «توهین آمیز» می‌داند مسدود کرده است. یک سخنگوی PTA گفت بلومبرگ که آژانس دایره المعارف آنلاین را به دلیل عدم حذف محتوای مذکور در چند روز گذشته مسدود کرده است.

مقام مخابراتی در 1 فوریه فاش کرد که با حکم دادگاه به وب سایت مراجعه کرده است تا مطالب “توهین آمیز” را از وب سایت خود حذف کند. پس از اینکه ویکی‌پدیا رعایت نکرد یا در برابر مقامات حاضر نشد، PTA دسترسی به وب‌سایت را برای چند روز کاهش داد و تهدید کرد که در صورت عدم رعایت خواسته‌هایش، آن را به طور کامل مسدود خواهد کرد. این آژانس مدخل‌های ویکی‌پدیا را که نمی‌خواهد مردم پا،تان ببینند، فهرست نکرده است.

ویکی‌پدیا برای مسدود ،/حذف مطالب مذکور با صدور اطلاعیه‌ای تحت قو،ن قابل اجرا و حکم(های دادگاه) مورد درخواست قرار گرفت. فرصت استماع نیز فراهم شد، با این حال، این پلت فرم نه با حذف محتوای توهین آمیز مطابقت کرد و نه در برابر مقامات ظاهر شد. pic.twitter.com/6dWRcbxHGB

— PTA (@PTAofficialpk) 1 فوریه 2023

مانند TechCrunch خاطرنشان می کند، پا،تان تلاش کرده است تا کنترل بیشتری بر محتوای موجود در پلتفرم های دیجیتال مختلف اعمال کند. در سال 2020، PTA موقتاً TikTok را به دلیل مطالب «غیر اخلاقی و ناشایست» ممنوع کرد، قبل از اینکه این برنامه ویدیویی کوتاه قول داده بود که کلیپ‌ها را مطابق «هنجارهای اجتماعی» و قو،ن پا،تان تعدیل کند. شایان ذکر است که این کشور با ا،ریت مسلمان شرایط سختگیرانه ای دارد قو،ن توهین به مقدساتو مجازات ش،تن آنها شامل حبس ابد و حتی مرگ است.

در یک پست وبلاگ، بنیاد ویکی مدیا تایید شده پا،تان ویکی‌پدیا و سایر پروژه‌های ویکی‌مدیا را بر اساس گزارش‌های ترافیک داخلی خود مسدود کرد. “در پا،تان، ویکی‌پدیای ،یسی هر ماه بیش از 50 میلیون بازدید از صفحه دریافت می‌کند و پس از آن ویکی‌پدیاهای اردو و روسی قرار دارند. همچنین یک جامعه قابل توجه و متعهد از ویراستاران در پا،تان وجود دارد که محتوای تاریخی و آموزشی را به اشتراک می‌گذارند. بلوکی از ویکی‌پدیا در پا،تان پنجمین مورد را رد می‌کند. این بنیاد نوشت: پرجمعیت ترین ملت جهان به بزرگترین م،ن دانش رایگان دسترسی دارند. اکنون از مقامات پا،ت، می‌خواهد که دسترسی به وب‌سایت ویکی‌پدیا را در این کشور بازگردانند.

سخنگوی PTA گفت بلومبرگ این آژانس هنوز در حال مذاکره با مقامات ویکی‌پدیا است و اگر وب‌سایت به طور کامل محتوای توهین‌آمیز را حذف کند، این آژانس رفع انسداد را در نظر خواهد گرفت.

همه محصولات توصیه شده توسط Engadget توسط تیم تحریریه ما، مستقل از شرکت مادر انتخاب می شوند. برخی از داستان های ما شامل پیوندهای وابسته است. اگر از طریق یکی از این پیوندها چیزی ب،ید، ممکن است کمیسیون وابسته را دریافت کنیم. تمامی قیمت ها در زمان انتشار صحیح می باشد.




منبع: https://www.engadget.com/،stan-blocks-wikipedia-sacrilegious-content-151427009.html?src=rss