دسته‌ها
اخبار

نانو Nano به زبان ساده فرادرس مجله‌-تکنولوژِی جهانی

در مورد اینکه نانومواد چیست در جهان علمی یکپارچه نیست علاوه بر این، دو نوع اصلی نانومواد وجود دارد-آنهایی که در ظاهر طبیعی هستند و آنهایی که توسط انسان ساخته شده اند. از بسیاری از صنایع از جمله مواد غذایی و تولیدی و زیست پزشکی و دارویی، که تنها چند مورد از آن ها نام برده می شود، بهره مند می شوند. شکل‌گيری بازارهای بسيار بزرگاز نظر دفاعی، نانوتکنولوژی برای کشورها، هم فرصت است هم تهديد. به لحاظ کاربردهای بسيار زيادی که اين فناوری می‌تواند در امور نظامی داشته باشد، گرايش زيادی در بخش دفاعی کشورها به تحقيق و توسعه نانوتکنولوژی صورت گرفته است. اين کاربردها از لباسهای مانع خطر تا پرنده‌های بسيار کوچک، تجهيزات اطلاعاتی و بسياری موارد ديگر است که هم‌اکنون با حمايت وزارتخانه‌های دفاع کشورهايی چون آمريکا، ژاپن و برخي کشورهاي اروپايی به صورت پروژه‌های تحقيقاتی در حال انجام هستند. اما برای کشورهايی که بتوانند با استفاده از روند موجود، جايگاهی را در آينده امنيت جهانی برای خود در نظر بگيرند، يک فرصت خواهد بود.

  • پیشرفت های تکنولوژی در تحقیقات از طریق این زمینه منجر به اختراعات با هدف بهبود زندگی خواهد شد.
  • يا انتظار می‌رود تغييرات عمده‌ا‌ی در فناوری روشنايي در ۱۰ سال آينده رخ دهد.
  • استفاده از فناوری نانو در کشاورزی منجر به تولید محصول بیشتر با صرف مواد اولیه کمتر شده است.
  • همان طور که در قرن بیستم کامپیوترها در همه صنایع قبلی نفوذ کردند و باعث ارتقای آن ها شدند؛ تکنولوژی نانو با نفوذ به سایر صنایع دیگر فرایندها را بهبود و ارتقا می دهند.
  • برای مثال نانوبات‌ها را می‌توان به داخل رگ‌های بیمار فرستاد تا انسداد را از بین ببرد، جراحی‌ها می‌توانند بسیار سریع‌تر و دقیق تر شوند و آسیب‌ها را نیز می‌توان سلول به سلول ترمیم کرد.
  • مهندس یار یک شرکت دانش بنیان و جزء اولین تولیدکنندگان آموزش های تخصصی مهندسی در کشور از سال 1390 می باشد.

قدرت در اینجا خواص اتصال شیمیایی یا ترکیباتی است که نانوذرات بر پایه فلز ارائه می دهند. این قدرت اگر در توانایی مواد چند پیوندی برای اتصال شیمیایی با آنتی بادی ها یا داروها یافت شود. اولین بار معرفی نانو در سال 1959 در دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفت. ظهور این علم و تکنولوژی آن به مفهومی که امروز شناخته شده است در سال 1981 (ساخت اولین میکروسکوپی که اتم ها را نشان می داد) انجام شد.

جدیدترین محصولات نانو تکنولوژی در سال 2022

الکتروریسی که جسم فیزیکی را با محلول شیمیایی تغییر شکل می دهد و کامپوزیت های تک بعدی ایجاد می کند که به نوعی ارگانیک و معدنی هستند. آیا به موادی نیاز دارید که پیکربندی الکتریکی را فعال کند یا از خواص مکانیکی و مغناطیسی استفاده کند؟ این ها نمونه هایی از مجموعه مفیدی است که نانومواد برای تولید، فناوری نظامی، داروسازی و صنایع محیط زیست به ارمغان می آورد. این فرآیند از طریق واکنش آبشاری انجام می شود که یک واکنش طبیعی است که فناوری نانو از زیست شناسی ساده ربوده است.

جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان

هرچه سطح واکنش بیش تر باشد مشابه این است که مقدار ماده بیش تر است. اگر طول هر ضلع آن یک واحد باشد؛ سطح واکنش پذیری آن معادل 6 واحد مکعب است (مکعب شش وجه دارد که مساحت هر کدام یک واحد مربع است). حال اگر همان مکعب را به 100 بخش کوچک تقسیم کنیم؛ سطح قابل دسترسی معادل تقریب 28 واحد می شود. یعنی ملکول ها و اتم های داخلی مکعب نیز در تماس محیط واکنش قرار می گیرند.

در یک نقطه خاص، مدارها آنقدر کوچک می شوند که اگر یک مولکول در جای خود نباشد، مدار به درستی کار نمی کند. فناوری نانو اجازه می دهد تا مدارها در سطح اتمی بسیار دقیق ساخته شوند. آماده سازی کامپوزیت ها شامل کاهش حرارتی اکسیدهای فلزی و پلی آمید ۶ است. با این حال استفاده از PA6 تنها یک روش برای تهیه نانومواد کامپوزیت است.

Marvin Minsky تفکرات بسيار باروری داشت که می‌توانست به انديشه­ های Feynman قوت ببخشد. Minsky پدر يابنده هوش‌­های مصنوعی دهه ۷۰-۱۹۶۰ جهان را در تفکراتی که مربوط به آينده مي­شد، رهبری مي­کرد. در اواسط دهه ۷۰ ، Eric Drexler که يک دانشجوی فارغ التحصيل بود، Minskey را به­عنوان استاد راهنما جهت تکميل پايان­نامه‌­اش انتخاب کرد و او نيز اين مسئوليت را بر عهده گرفت. Drexler سبت به وسايل بسيار کوچک Feynman علاقه­‌مند شده بود و قصد داشت تا در مورد تواناييی‌های آنها به کاوش بپردازد. ساخت تراشه‌ها در اندازه­هاي فوق­العاده کوچک به عنوان مثال در اندازه‌­های ۳۲ تا ۹۰ نانو متر، توليد ديسک‌هاي نوری ۱۰۰ گيگا بايتی در اندازه‌­های کوچک نيز می‌­باشد. این کار اولین ادغام یک نانو عنصر محاسباتی شناختی – ممریستور – را در یک نوسانگر اسپینترونیک دیگر نشان داد.

در مقیاسنانوخواص فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی تک تک اتم ها ، مولکول ها با خواص توده ماده متفاوت است . نانوذرات از جمله نقاط کوانتومی، که نور رنگ های مختلف را بسته به اندازه خود ساطع می کنند، می توانند تشخیص همزمان مارکرهای چندگانه را ممکن سازند. همان طور که داروها پیش می روند، ممکن است نیاز به تشخیص همزمان چندین مشخصه زیستی برای شناسایی سرطان برای انتخاب درمان داشته باشد. سنسورهای پایه نانومقیاس و نانوسیم ها می توانند بیومارک های سرطانی را تشخیص دهند. کامپیوترهای سریع تر، کوچک تر، و قدرتمندتر که برق بسیار کمتری مصرف می کنند، با باتری هایی با دوام طولانی تر ، مدارهای ساخته شده از نانولوله های کربنی می توانند در حفظ رشد قدرت کامپیوتر، حیاتی باشند و اجازه دهند قانون موری ادامه یابد. بسياري از کشورهاي توسعه‌يافته و در حال توسعه (در حدود ۳۰ کشور)، برنامه‌هايي را در سطح ملي براي پشتيباني از فعاليتهاي تحقيقاتي و صنعتي نانوتکنولوژي تدوين و اجرا مي‌نمايند.

رنگ هایی که با استفاده از نانو ذرات نقره تولید می شوند ضد قارچ,ضد کپک,ضد ویروس و ضد میکروب هستند. علاوه بر آن در رنگ های نانو خاصیت پوشش دهی , براقیت و چسبندگی رنگ افزایش می یابد. رنگ های نانو ضد میکروب گزینه بسیار مناسبی جهت مصرف در مکان های بهداشتی , بیمارستان ها و داروخانه ها و غیره می باشند.