دسته‌ها
اخبار

نانو تکنولوژی و کاربرد‌های آن در زندگی امروزی-تکنولوژِی جهانی

این ترکیب آب گریز ، نمی‌گذارد تا آب یا هر ذره دیگری بر روی سطح شیشه یا کروم بنشیند. این ماده بسیار نازک و شفاف است و اصلاً قابل مشاهده به وسیله چشم نیست. مهندس یار یک شرکت دانش بنیان و جزء اولین تولیدکنندگان آموزش های تخصصی مهندسی در کشور از سال 1390 می باشد. تمامی مولفان مهندس یار دارای سابقه کار صنعتی مرتبط با موضوع تدریس شده هستند.

  • درصورتیکه همین موضوع در خصوص ریز ذرات نانو مس کاملاً متفاوت می‌گردد.
  • نانوبادی‌های خنثی‌کننده برای درمان و مصونیت در برابر SARS-CoV-۲ و جهش‌های جدید آن موثر هستند.
  • این مجموعه سعی دارد تا دانش‌آموزان را در طی یک فرایند آموزشی، از یادگیری مفاهیم اولیه تا خلق ایده‌های دانش‌محور هدایت نماید؛ با این هدف که پس از فارغ‌التحصیلی، آموخته‌ها و تجربیات باشگاه پایه پژوهش‌های دانشگاهی شوند.
  • منظور از عملکرد چند منظوره، ظهور خواصی جدید و متفاوت نسبت به خواص مواد معمولی است به گونه‌ای که مصالح بتوانند کاربردهای گوناگونی را ارائه نمایند.
  • در دنیای نانوذرات چیزهای بیشتری برای کشف وجود دارد و پتانسیل این صنعت یک شمشیر دو لبه است.

برای مثال نانوبات‌ها را می‌توان به داخل رگ‌های بیمار فرستاد تا انسداد را از بین ببرد، جراحی‌ها می‌توانند بسیار سریع‌تر و دقیق تر شوند و آسیب‌ها را نیز می‌توان سلول به سلول ترمیم کرد. حتی ممکن است با رفع ژن‌های آسیب دیده، شرایط ژنتیکی فرد بهبود یابد. همچنین می‌توان از فناوری نانو برای تنظیم دوز داروها در سطح مولکولی به منظور کارآیی بیشتر آنها و کاهش عوارض جانبی استفاده کرد. امید است که نانوتکنولوژی بتواند مجموعه ارزشمندی از ابزارهای تحقیقاتی و دستگاه های مفید بالینی در آینده نزدیک ارائه کند. طرح ملی نانوتکنولوژی انتظار دارد که کاربردهای تجاری جدیدی در صنعت داروسازی از جمله سیستم های پیشرفته تحویل دارو, درمان های جدید و تصویربرداری در بدن توسعه یابد. به لطف نانوتکنولوژی, انواع زیادی از حسگرهای شیمیایی برای کشف یک ماده شیمیایی خاص در سطوح بسیار پایین برنامه ریزی شده اند و این قابلیت برای سیستم های نظارت و امنیت در آزمایشگاه ها, مکان های صنعتی و فرودگاه ها ایده آل است.

انواع نانوکامپیوترها

هزینه ساخت اولین رایانه آنقدر زیاد بود که سازنده آن از دولت درخواست سرمایه گذاری کرد. با این حال، دستگاه ساخته شده یک قرن از جامعه آن دوران جلوتر بود. چسب بتن آرتاسیل مقاومت کششی وخمشی بالائی دارد و باعث بالا بردن افزایش دوام بتن ، گچ و آهک نیز می گردد.

دلايل اساسی ضرورت ورود کشور به عرصه نانوتکنولوژی

به عنوان مثال شرکت اينتل اعلام نموده است که در سال ۲۰۰۷ پردازنده‌هاي متکي بر نانوترانزيستور را با قدرت و سرعت بسيار بيشتر و مصرف کمتر نسبت به آخرين دستاوردهاي امروزي نيمه‌هادي‌ها وارد بازار خواهد کرد. نانو تکنولوژی، توانمندي تليد مواد، ابزارها و سيستمهاي جديد با در دست گرفتن کنترل در سطوح ملکولي و اتمي و استفاده از خواص است که در آن سطوح ظاهر مي­شود. از همين تعريف ساده برمي­آيد که نانوتکنولوژي يک رشته جديد نيست، بلکه رويکردي جديد در تمام رشته هاست. با توجه به اهمیت پرورش متخصصان فناوری‌نانو، طی ده سال گذشته در ۲۳ دانشگاه ایران دوره‌های دکتری مرتبط با فناوری‌نانو تأسیس شده‌اند که در آن‌ها دانش‌پژوهان در رشته‌هایی نظیر نانوشیمی، نانوفیزیک، نانومواد، نانوپزشکی و چند رشته مرتبط دیگر تحصیل می‌کنند. تا پایان سال ۹۶، ۳۷۷۰ پروژه دکتری در حوزه فناوری‌نانو به اتمام رسید و ۷۴۰ پروژه نیز در دست انجام بود.

ساخت دریچه های مصنوعی قلب با نانو ذرات بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همین متفاوت بودن ریز ذرات مواد در مقیاس نانو، باعث کاربردهای متفاوت آنها در صنایع مختلف می‌شود. امروزه صنایع مختلفی وارد حوزه تولید و استفاده از مزایای نانو فناوری شده اند. در بحبوبه سالهاي صنعتي کلمه “بزرگ” از اهميت ويژه­اي برخوردار بود.