دسته‌ها
اخبار

معرفی کامل رشته تکنولوژی اتاق عمل درآمد و رتبه لازم و .. مشاوره کنکور دورخیز-تکنولوژِی جهانی

با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته تکنولوژی اتاق عمل در ایران و جهان بپردازیم. رشته تکنولوژی اتاق عمل در ایران سابقه چندان طولانی نداشته و این رشته در کشور ما یک رشته جدید محسوب می شود. در حالیکه امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته در کشور ما نیز همین چند سال پیش امکان پذیر شده و به همین دلیل تاریخچه چندان طولانی را به صورت حرفه ای نمی توان برای این رشته در کشور ما معرفی کرد. علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی از مراکز خدمات درمانی – بهداشتی مشغول مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، اورژانس، بخش‌های جراحی، اتاق عمل، ریکاوری، مراکز آندوسکوپی، رادیولوژی و … مشغول به کار شوند. به طور کلی زمینه کاری برای اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته، در هر مکانی که نیاز به اتاق عمل یا مهارت های فنی آن باشد، فراهم است و افراد از دو طربق می توانند وارد این رشته شوند.

  • یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در میان داوطلبان، رشته های پیراپزشکی بدون کنکور است.
  • یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته اتاق عملمی باشد.
  • ولی به نظر من اگه کارشناسی آدم یه رشته کاربردی و قابل اعتنا باشه (مثل اتاق عمل) بهتره همون رو ادامه بده.
  • به منظور آشنایی شما با این رشته تصمصم گرفتیم نیم نگاهی به دروس این رشته داشته باشیم.
  • البته این افراد برای ورود در بازار کار و استخدام در بیمارستان ها نیاز به گذراندن برخی دوره های اضافی دارند.

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص رشته اتاق عملرا در اختیار داوطلبان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید. با توجه به بالا بودن تعداد دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌دهند، با به دست آوردن رتبه‌های 4 و حتی 5 رقمی هم می‌توان در دانشگاه‌های سراسر کشور در رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل پذیرفته شد.

در این قسمت از مقاله لیست کاملی را از دانشگاه های ارائه دهنده رشته اتاق عمل ارائه داده ایم. پس از قبولی درکنکور سراسری می توانید یکی از دانشگاه های بیان شده در لیست زیر را انتخاب کرده و تحصیلات خود را آغاز نمایید. تنها امکان تحصیل در این رشته از طریق شرکت در کنکور سراسری ممکن می باشد.

درواقع می توان گفت تکنولوژیست اتاق عمل کسی است که در کنار پزشک جراح است و دستیار اوست. ذر بعضی مواقع او فردی غیراستریل است و به بیمار نزدیک نمی شود و به جای آن احتیاجات اتاق عمل را فراهم می کند. کارشناس اتاق عمل، اتاق عمل را به لحاظ روشنایی، درجه حرارت و رطوبت، ایمنی و سیستم برق رسانی کنترل می کند. سالم بودن ابزار و دستگاه های اتاق عمل اهمیت بالایی دارد تا پزشک بداند که آن ابزارها کارایی لازم را حین جراحی خواهند داشت یا خیر. وظیفه بررسی این دستگاه و ابزار و ارائه گزارش در زمانی که هر کدام دچار مشکل و یا خرابی باشند، به عهده کارشناس اتاق عمل است. پیش از عمل لازم است تا اطلاعات مربوطه به بیمار داده شود و او را برای جراحی آماده کرد.

معرفی رشته اتاق عمل – ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

اولین انجمن کارشناسان اتاق عمل برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ به صورت بین المللی و کاملاً مستقل کار خود را آغاز کرد و بعد از آن فعالیت های این انجمن باعث گسترش قابل توجه این رشته در سرتاسر جهان شد. تکنولوژی اتاق عمل در حال حاضر یکی از رشته های محبوب پیراپزشکی هم در ایران و هم در جهان محسوب می شود. فارغ التحصیلان اتاق عمل می توانند به رشته های دیگری مانند مهندسی پزشکی، ارگونومی، زیست فناوری پزشکی، علوم بهداشتی در تغذیه، فیزیولوژی، نانوتکنولوژی پزشکی، علوم تغذیه، اقتصاد بهداشت، اپیدمیولوژی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و… تغییر رشته دهند. این رشته ۱۶ واحد کارآموزی با هدف مهارت آموزی و تسلط بر وظایف انجام می شود.

دانلود فیلم

به طور معمول میزان حقوق ماهانه این افراد حداقل 3 تا 7 میلیون تومان خواهد بود. کارشناس اتاق عمل در برخی از جراحی های حساس و اورژانسی، به بیمار نزدیک نمی شود و تنها ملزومات اتاق عمل را فراهم می کند. البته شایان ذکر است که پزشکان و جراحان ایرانی همیشه از جمله افتخارات کشور ما بوده و به همین دلیل وجود دستیارانی که وظایف مربوط به تکنولوژیست جراحی را انجام دهند در کنار آنها جایگاه خاص خود را داشته و سابقه طولانی دارد. علاوه بر آن سرعت عمل نیز داشته باشد تا در زمان هایی که وقت کمی برای نجات جان بیماران وجود دارد، با مدیریت زمان و سرعت عمل به حفظ جان بیمار کمک کند. همچنین باید اشاره کنیم که این شغل توان بدنی بالایی برای سرپا ماندن در عمل های جراحی طولانی لازم دارد. برای تحصیل در این رشته فرد باید روحیه متناسب با این کار را داشته باشد؛ چرا که ممکن است در اتاق عمل مناظر زیادی را ببیند و نباید از خون بترسد.

رشته های بدون کنکور پیراپزشکی دانشگاه آزاد + لیست رشته ها

تکنسین های جراحی در ایالات متحده به طور متوسط ​​42398 دلار در سال یا 20.38 دلار در ساعت حقوق می گیرند. برای مشاهده حقوق مشاغل این حوزه میتوانید به سایت salary مراجعه کنید. عوامل زیادی در متغیر بودن در آمد تکنسین های اتاق عمل تاثیر دارد و نمتیوان عدد دقیق را بیان کرد. حداقل حقوق برای افرادی که در بخش های دولتی مشغول هستند 4 میلیون تومان است. افرادی که دارای تایم کاری بیشتر یا در بخش های خصوصی باشند حقوق بیشتری دریافت می کنند. به لحاظ بازار کار و امنیت شغلی در شرایط امروزی وضعیت نسبتا مناسبی دارد.