دسته‌ها
اخبار

ظهور Bluesky: رقیب در حال ظهور توییتر


توییتر با رقابتی از سوی یک بازیکن جدید مواجه است که در حال تبدیل شدن به یک رقیب قدرتمند در دنیای همیشه در حال تحول رسانه های اجتماعی است. Bluesky نام این مدعی جدید در بازی است. Bluesky یک پلتفرم رسانه اجتماعی مبتنی بر متن است که در چند وقت اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است، به ویژه پس از اینکه ایلان ماسک، رئیس اجرایی و مدیر ارشد فناوری توییتر، محدودیت‌های موقت نرخ را بر روی سایت پرکاربرد میکروبلاگینگ اعمال کرد. Bluesky در نتیجه این پیشرفت به طور فزاینده ای محبوب شده است. به ،وان جایگزینی برای توییتر، Bluesky در سال های اخیر جذابیت قابل توجهی به دست آورده است. به دلیل این اقدام، حجم ترافیکی که از Bluesky استفاده می کند افزایش یافته است که کاربران را به تحقیق در مورد پلتفرم های جایگزین سوق داده است. در این مقاله، گسترش Bluesky، ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن و احتمال اینکه این پلتفرم محیط فعلی رسانه‌های اجتماعی را تکان دهد، بررسی می‌کنیم.

Bluesky در ابتدا در سال 2019 در توییتر طراحی و توسعه داده شد، زم، که جک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر، هنوز به ،وان مدیرعامل فعالیت می کرد. Bluesky در ابتدا در داخل توسعه داده شد. پروتکل AT نام فناوری شبکه غیرمتمرکز است که این پلتفرم آینده نگر را هدایت می کند. این پروتکل توسط شرکت AT ایجاد شده است. این پروتکل پتانسیل قدرت بخشیدن به برنامه های اجتماعی آینده را دارد. کاربران را قادر می سازد تا هویت خود را در انواع پلتفرم ها حفظ کنند و همزمان از انواع خدمات استفاده کنند.

پروژه Bluesky در فوریه 2022 هنگامی که Bluesky Public Benefit LLC تأسیس شد، پیشرفت زیادی کرد. این نشان دهنده نقطه عطف مهمی برای پروژه بود که به حرکت خود به سمت تکمیل ادامه داد. کمک مالی 13 میلیون دلاری به این شرکت که توسط جی گرابر مدیر عامل آن اداره می شود، برای شروع عملیات تحقیق و توسعه ،ب و کار اعطا شد. تا آوریل 2023، Bluesky بیش از 50000 کاربر را جمع آوری کرده است که نشان دهنده محبوبیت روزافزون آن است و وعده جایگزینی من، برای توییتر را می دهد. آوریل 2023 شاهد آغاز عملیات Bluesky بود.

این خبر که حساب‌های توییتر مشمول محدودیت‌های نرخ خواهند بود، پس از افشای آن توسط ایلان ماسک، موجی از نارضایتی را در میان کاربران برانگیخت. ماسک ادعا کرد که این اقدام به دلیل «سطوح بسیار زیاد ،اش داده‌ها» و «دستکاری سیستم» به ،وان دلایلی ضروری است. محدودیت‌های مختلفی برای سهمیه‌های روزانه پست‌ها اعمال می‌شد که می‌توانست به ترتیب توسط حساب‌های تایید شده، حساب‌های تایید نشده، و حساب‌های تایید نشده جدید خوانده شود. این محدودیت ها بسته به نوع حسابی که استفاده می شد متفاوت بود. در نتیجه مستقیم این، کاربران هر زمان که به حدا،ر تعداد پست‌های مجاز برای حساب خود می‌رسیدند، با اعلان خطای آزاردهنده «بیش از حد مجاز» استقبال می‌شدند. این یک منبع اصلی ناامیدی برای کاربران بود.

به ،وان پاسخی مستقیم به محدودیت‌هایی که توییتر از کاربرانش می‌خواهد به آن پایبند باشند، تعداد قابل توجهی از کاربران شروع به استفاده از Bluesky به ،وان یک پلتفرم شبکه اجتماعی جایگزین کرده‌اند. به دلیل این افزایش ناگه، تقاضا، Bluesky سطح ترافیکی را تجربه کرد که قبلاً هرگز دیده نشده بود، که به ،ه خود منجر به مشکلات خاصی در عملکرد سرویس شد. حتی با وجود اینکه Bluesky در حال حاضر در مرحله بتای فقط دعوت‌نامه توسعه است، این پلتفرم به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که ارائه می‌دهد و به دلیل اینکه جک دورسی، یکی از بنیان‌گذاران توییتر، از این تلاش حمایت می‌کند، مورد توجه قرار گرفته است. این شرکت با تعلیق موقت ثبت نام ها به سرعت به مشکلات عملکرد پاسخ داد، اما آنها اکنون این روش را برای تطبیق با پایگاه رو به رشد کاربران باز کرده اند. نگر، های عملکرد به زودی توسط شرکت برطرف شد. مشکلات تا جایی توسط شرکت حل شد که دیگر وقفه ای ایجاد نشد.

اگرچه Bluesky به طور فزاینده ای محبوب می شود، Bluesky تنها رقیب جدید توییتر نیست که در افق است. در ماه نوامبر، سطح قابل توجهی از علاقه به Mastodon نشان داده شد که نرم افزاری برای ارتباطات غیرمتمرکز است. این نشان دهنده نیاز به جایگزین هایی برای سایت های مختلف رسانه های اجتماعی است که اکنون در دسترس هستند. علاوه بر این، غول رسانه‌های اجتماعی متا فاش کرده است که در حال تحقیق در مورد ایده ساخت یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز مستقل است که صرفاً برای به‌روزرس، متن باشد، که بیشتر بر تقاضا برای پلتفرم‌های خلاقانه در این صنعت تأکید می‌کند.

Threads نام پلتفرمی است که متا، شرکت مادر خدماتی مانند فیس بوک و اینستاگرام، به ،وان جایگزین خود برای توییتر ایجاد کرده است. این پلتفرم با نام “Threads” شناخته می شود. گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که این برنامه به طور مختصر در فروشگاه Google Play ظاهر شده است، که نشان می‌دهد ممکن است متا برای انتشار محصول آماده شود. این فرضیه مبتنی بر این واقعیت است که متا در حال آماده سازی برای راه اندازی برنامه است. با وجود اینکه اکنون اطلاعات کمی در دسترس است، Threads این پتانسیل را دارد که توییتر و سایر سرویس‌های جدید مانند Bluesky رقابت قابل توجهی را ارائه دهد.

Bluesky با ایجاد یک فناوری شبکه غیرمتمرکز منحصر به فرد و با حمایت از یک صنعت سنگین به شکل جک دورسی، خود را به ،وان یک رقیب جذاب در بازار رسانه های اجتماعی قرار داده است. هر دوی این پیشرفت ها Bluesky را قادر ساخته اند تا خود را به ،وان یک جایگزین جذاب برای پلتفرم های رسانه های اجتماعی موجود قرار دهد. همانطور که تعداد فزاینده ای از کاربران برای یافتن پاسخ به محدودیت های نرخ توییتر و نگر، های مربوط به ،اش داده ها جستجو می کنند، پتانسیل توسعه و اختلال ارائه شده توسط Bluesky آشکارتر می شود. این واقعیت که این شرکت تاکید زیادی بر تحقیق و توسعه دارد، علاوه بر گسترش سریع پایگاه کاربران خود، حاکی از تحولات مثبت برای چشم انداز شرکت در آینده است.

Bluesky یک شبکه رسانه اجتماعی کاملاً جدید است که بر متن متمرکز شده است و اکنون در حال توسعه به ،وان رقیب احتمالی توییتر در بازار است. صنعت شروع به توجه به Bluesky کرده است. Bluesky به دلیل فناوری شبکه غیرمتمرکز و تأیید جک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر، توجه زیادی را به خود جلب کرده و از رشد قابل توجهی در پایگاه کاربران خود به ،وان نتیجه مستقیم تصمیم ایلان ماسک برای اعمال محدودیت نرخ در توییتر برخوردار شده است. . Bluesky نیز افزایش قابل توجهی در ترافیک داشته است. ویژگی‌های منحصربه‌فرد Bluesky و پایگاه کاربران به سرعت در حال رشد، آن را به ،وان یک بازیکن بالقوه سودآور در ا،یستم رسانه‌های اجتماعی، که به طور مداوم در حال تغییر و تغییر است، قرار می‌دهد. این ا،یستم با یک رابطه پویا بین کاربران، سازندگان محتوا و ارائه دهندگان پلت فرم مشخص می شود. گذشت زمان تنها عاملی است که می تواند تعیین کند آیا Bluesky در به چالش کشیدن هژمونی پلتفرم های موجود و آغاز عصر جدیدی از رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز موفق خواهد بود یا خیر. این به این دلیل است که زمان تنها عاملی است که می تواند تعیین کند آیا Bluesky در به چالش کشیدن هژمونی پلتفرم های موجود موفق خواهد بود یا خیر.

اولین بار گزارش شد CNBC

دینا ریچی

ویرایشگر مدیریت در ReadWrite

Deanna ویرایشگر مدیر ReadWrite است. او قبلاً به ،وان سردبیر S،up Grind کار می کرد و بیش از 20 سال تجربه در مدیریت محتوا و توسعه محتوا دارد.


منبع: https://readwrite.com/the-rise-of-bluesky-twitters-emerging-compe،or/