دسته‌ها
اخبار

سود جنرال موتورز در سه ماهه اول 18.5 درصد کاهش یافت


جنرال موتورز روز سه شنبه گزارش داد که سود خود را در سه ماهه اول 18.5 درصد کاهش داده است که عمدتاً به دلیل هزینه های کاهش مشاغل و کاهش فروش خودروهای جدید در چین است. این شرکت همچنین اعلام کرد که چهارمین کارخانه باتری سازی را در ایالات متحده خواهد ساخت.

این کاهش در حالی اتفاق می‌افتد که نرخ‌های بهره بالاتر هزینه خودروهای جدید را برای مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد و نگر،‌ها در مورد رکود اقتصادی احتمالی در ایالات متحده ادامه دارد.

جنرال موتورز گفت که درآمد خالص آن در سه ماه اول سال از 2.9 میلیارد دلار در مدت مشابه در سال 2022 به 2.4 میلیارد دلار کاهش یافته است. درآمد در سه ماهه اول 11 درصد افزایش یافته و به 40 میلیارد دلار رسیده است که به دلیل قیمت های بالاتر و تخفیف موثر است.

پل جاکوبسون، مدیر مالی جنرال موتورز، در یک کنفرانس تلفنی گفت: «سه ماهه اول فراتر از انتظارات ما بود، در درجه اول به ،وان تابعی از قیمت گذاری و یک برنامه تشویقی ثابت، و همچنین تقاضا برای خودروهای ما همچنان قوی است.

در سطح جه،، جنرال موتورز در سه ماهه اول 1.4 میلیون دستگاه خودرو فروخت که 3 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. فروش آن در آمریکا 18 درصد افزایش یافت، اما فروش آن در چین 25 درصد کاهش یافت.

درآمد سه ماهه اول این خودروساز به میزان 900 میلیون دلار کاهش یافت که جنرال موتورز برای پوشش هزینه های پایان کار و سایر اقدامات ناشی از حذف 5000 شغل حقوقی کنار گذاشته بود. در مجموع، جنرال موتورز تلاش می کند سالانه حدود 2 میلیارد دلار از هزینه ها را کاهش دهد.

آقای جاکوبسون گفت که اثر این تلاش‌های کاهش هزینه‌ها «سریع‌تر از آنچه ما پیش‌بینی می‌کردیم به نتیجه نهایی می‌رسد».

به دلیل هزینه های کاهش شغل، جنرال موتورز چشم انداز درآمد خالص خود را برای سال 2023 اندکی کاهش داد. این شرکت گفت که اکنون انتظار دارد درآمد خالص سال 2023 از 8.4 تا 9.9 میلیارد دلار متغیر باشد. در ماه ژانویه، محدوده ای بین 8.7 تا 10.1 میلیارد دلار را ارائه کرد.

مسیر صنعت خودرو همچنان نامشخص است. در ایالات متحده، فروش وسایل نقلیه جدید در سه ماهه اول حدود 7 درصد افزایش یافت و به 3.6 میلیون دستگاه رسید. اما سرعت فروش تا ماه مارس به میزان قابل توجهی کاهش یافت. بیشتر این افزایش به جای ،ید افراد توسط شرکت‌های خودروهای اجاره‌ای و سایر ناوگان تجاری ناشی شده است.

افزایش نرخ‌های بهره و قیمت‌های نزدیک به رکورد، ،ید خودروها و کامیون‌های جدید را برای بسیاری از مصرف‌کنندگان آمریکایی دشوار کرده است. به گفته Kelley Blue Book، محقق بازار، در ماه مارس، ،یداران خودرو به طور متوسط ​​48008 دلار برای وسایل نقلیه جدید پرداخت ،د که تقریباً 1800 دلار نسبت به مارس 2022 بیشتر بود. میانگین پرداختی ماهانه برای خودروهای جدید در ماه گذشته 784 دلار بود، در حالی که سال قبل 683 دلار بود.

در حالی که فروش جنرال موتورز در ایالات متحده در سه ماهه اول افزایش یافت، نشانه هایی از کاهش تقاضای مصرف کنندگان در بازار گسترده تر ظاهر شد. هفته گذشته، AutoNation، بزرگترین ،ده فروش خودرو در ایالات متحده، گفت که فروش خودروهای جدید آن در سه ماهه اول 2 درصد کاهش یافته است.

مایک مانلی، مدیر اجرایی AutoNation، در یک کنفرانس تلفنی گفت: «سیگنال‌های اقتصادی متفاوتی در بازار و در ،ده‌فروشی خودرو وجود دارد که به نظر من رویکرد محتاطانه‌تری را نسبت به چند سال گذشته تضمین می‌کند».

یکی از زمینه های بزرگ رشد صنعت خودرو، خودروهای الکتریکی است. جنرال موتورز روز سه شنبه اعلام کرد که با شریک کره ج،ی، سامسونگ SDI، یک کارخانه باتری سازی خواهد ساخت. این دو شرکت به طور مش، 3 میلیارد دلار در این کارخانه سرمایه گذاری خواهند کرد، اما مکان آن را فاش ن،د. جنرال موتورز با یک شرکت دیگر کره ج،ی، LG Energy Solutions، در یک کارخانه باتری در اوهایو که تولید آن را آغاز کرده است، و دو شرکت دیگر که در تنسی و میشیگان در دست ساخت هستند، کار می کند.

جنرال موتورز امیدوار است فروش خودروهای الکتریکی در سال جاری افزایش یابد. در سه ماهه اول، این شرکت بیش از 20000 خودروی برقی را در ایالات متحده فروخت. آقای جیکوبسون گفت که جنرال موتورز انتظار دارد تولید خودروهای برقی در نیمه اول سال به بالای 50000 دستگاه برسد و در نیمه دوم حدود دو برابر شود.

او گفت: «ما احساس خوبی نسبت به تقاضای قوی برای خودروهای الکتریکی که در حال تولید داریم، داریم.

یکی از دلایلی که فروش جنرال موتورز در چین بسیار کاهش یافت این است که مصرف کنندگان به طور فزاینده ای خودروهای برقی را ترجیح می دهند. این موضوع فضای بزرگی را برای تولیدکنندگان چینی ایجاد کرده و به خودروسازان غربی که در عرضه خودروهای برقی کند بوده اند آسیب رسانده است.

در ایالات متحده، جنرال موتورز شروع به ساخت نسل جدیدی از وسایل نقلیه الکتریکی با استفاده از بسته های باتری م،ار ساخته شده در کارخانه اوهایو کرده است. کادیلاک لیریک، یک خودروی اسپرت برقی، و جی ام سی هامر در حال تولید هستند، اگرچه جنرال موتورز در سه ماه اول سال کمتر از 1000 دستگاه از این مدل ها را در ایالات متحده فروخت.

اوا، امسال، جنرال موتورز قصد دارد سه مدل را معرفی کند که از بسته‌های باتری ماژولار مشابهی استفاده می‌کنند. انتظار می رود یک پیکاپ برقی شورولت سیلورادو در اواسط سال وارد بازار شود و پس از آن شورلت بلیزر و شاسی بلندهای Equinox عرضه شوند.

پرفروش‌ترین خودروی برقی جنرال موتورز، شورولت بولت کامپکت است که تقریباً تمام خودروهای برقی تولید شده توسط جنرال موتورز را در سه ماهه اول در ایالات متحده به فروش رساند. بولت از سال 2017 وارد بازار شده است و از طراحی باتری قدیمی تری استفاده می کند. مدیر اجرایی جنرال موتورز، مری تی بارا، روز سه شنبه گفت که این شرکت ساخت این مدل را در پایان سال جاری متوقف خواهد کرد.

در سال 2021، جنرال موتورز پس از اینکه متوجه شد نقص تولید باعث آتش سوزی در تعداد کمی از آنها شده است، تمام پیچ و مهره هایی را که تا آن زمان ساخته شده بود برای تعویض بسته های باتری خود فراخواند. پس از توقف تولید برای رفع مشکل، این شرکت فروش بولت را در سال 2022 از سر گرفت.

سهام جنرال موتورز صبح روز سه شنبه پس از گزارش سود حدود 2 درصد کاهش یافت.


منبع: https://www.nytimes.com/2023/04/25/business/gm-earnings-first-quarter.html