دسته‌ها
اخبار

خودروسازان می گویند که مبارزه حق تعمیر را حل کرده اند. منتقدان آماده صلح نیستند


بسیاری از تعمیرگاه‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که انتخاب می‌کنند و برای عضویت در این شبکه‌های تایید شده هزینه می‌کنند، می‌گویند که حتی قبل از توافق این هفته هیچ مشکلی در یافتن اطلاعات مورد نیاز برای تعمیر خودروها ندارند. مایکل برادشاو، نایب رئیس K&M Collision در Hickory، کارولینای شمالی، و معاون انجمن متخصصان تعمیر برخورد، یکی از گروه‌هایی که قرارداد جدید را امضا ،د، می‌گوید که فروشگاه او برای همگام شدن با 30 برنامه گواهی‌نامه خودروساز، هزینه می‌پردازد. از جمله برای کیا، جنرال موتورز، بنتلی و ریوین.

به نوعی، برادشاو با م،عان حق تعمیر موافق است: توافق این هفته چیزی به او نمی دهد که قبلاً نداشته است. برادشاو می‌گوید: «اگر داده‌ها و اطلاعات تعمیر وجود داشته باشد، ما همیشه توانسته‌ایم آن را دریافت کنیم. اما او موافق نیست که این مشکلی است که تعمیرکاران باید برای دریافت ابزار، گواهینامه‌ها و اطلاعاتی که به آنها اجازه تعمیر خودرو را می‌دهد، گاهی اوقات گران بپردازند.

برادشاو فکر می‌کند منطقی است که باید برای برنامه‌های صدور گواهینامه خودروسازان بپردازد، زیرا توسعه فناوری خودرو – و اسناد مورد نیاز برای تعمیر آن – هزینه زیادی برای خودروساز دارد. او مایل است هر آنچه برای تعمیر ایمن و مؤثر لازم است را ،ج کند. او می گوید: «اگر شرایطی بود که هیچ هزینه ای برای دسترسی وجود نداشت، خواهید دید که اطلاعات آسیب می بیند، زیرا خودروسازان انگیزه کمتری برای اختصاص منابع برای ایجاد اطلاعات شفاف برای تعمیرکاران خواهند داشت. ،ب‌وکارهایی که در پرداخت برای داده‌های مورد نیاز مشکل دارند، همان مشاغلی هستند که در آموزش یا تج،ات سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.»

سایر تعمیرکاران نگران این هستند که بدون یک بازنگری گسترده در صنعت که خودروسازان را مجبور به استانداردسازی و باز ، داده های خود کند، شرکت های خودروسازی راه هایی برای محدود ، دسترسی به اطلاعات تعمیر پیدا کنند یا مشتریان را به سمت شبکه های نمایندگی خود سوق دهند تا سود را افزایش دهند. آنها می گویند که اگر مالکان خودرو مالکیت واضح و مستقیمی بر داده های تولید شده توسط خودروهای خود داشته باشند – بدون دخالت ابزارها یا سیستم های تخصصی خودروسازان – می توانند خودشان از آن برای عیب یابی و تعمیر خودرو استفاده کنند یا به تعمیرگاه مورد نظر خود مجوز دهند. برای انجام کار دواین مایرز، یکی از مالکان Dynamic Automotive، یک تجارت تعمیر خودرو، می‌گوید: «ترس من، اگر ،ی دستورالعمل‌های قوی‌تری ارائه ندهد، این است که می‌دانم خودروسازان قصد دارند از داده‌های خودرو به گونه‌ای درآمدزایی کنند که دسترسی به آن برای ما غیرقابل‌قبول است. با چندین مکان در مریلند.

رابرتز، م،ع حق تعمیر، می‌گوید: «شما نه تنها باید به این فکر کنید که اکنون وضعیت چگونه است، بلکه باید به این فکر کنید که پنج یا 10 سال بعد وضعیت چگونه خواهد بود. “در حال حاضر، در روزهای اولیه پرداختن به این موضوع آسان تر است.”

شاید از نظر طراحی، توافق جدید درست قبل از یک ظاهر شد استماع حق تعمیر توسط یک کمیته فرعی مجلس نمایندگان ایالات متحده در مورد مالکیت م،وی و اینترنت. یک گروه دو حزبی از نمایندگان قبلاً لوایحی در این زمینه ارائه کرده اند.

این جلسه پس از کشمکش ملی بر سر قانون ماساچوست که با رأی گیری در سال 2020 تصویب شد و به مالکان خودروهای ایالتی کنترل محکمی بر داده های تولید شده توسط خودروهایشان داد. اتحاد برای نوآوری خودرو از ،ت به خاطر این قانون شکایت کرد و قانونگذاران را از اجرای آن ممانعت کرد و قاضی هنوز در مورد این پرونده تصمیم گیری نکرده است. اما ماه گذشته، دادستان کل ماساچوست اعلام کرد که شروع به مجازات خودروساز، می کند که داده ها را به دلیل رعایت ن، این قانون پنهان کرده اند. چند روز بعد، و، حمل‌ونقل ایالات متحده به خودروسازان هشدار داد که از قانون ماساچوست پیروی نکنند، زیرا نگر،‌هایی که این قانون باعث می‌شود وسایل نقلیه به روی هک باز شود. به نظر می رسد این نامه با تعهدات قبلی ،ت بایدن در مورد مسائل مربوط به حق ترمیم در تضاد باشد.

برایان وایس، سخنگوی اتحاد، با استناد به دعوی قضایی در حال انجام، از اظهار نظر در مورد قانون ماساچوست خودداری کرد. او می‌گوید اما اینکه چگونه یا اینکه توافق جدید بر سیاست‌های حق تعمیر سایر کشورها تأثیر می‌گذارد یا خیر، به سیاست‌گذاران بستگی دارد. این گروه‌های تجاری را که امضا ،د، متعهد می‌شود که قو،ن فدرال را برای تعریف حق تعمیر و بر خلاف قو،ن ایالتی تحت فشار بگذارند، که می‌تواند مجموعه‌ای از قو،ن با تعهدات متفاوت برای تعمیرکاران یا تعمیرکاران مستقل ایجاد کند. این بازتاب توافقنامه‌ای است که در اوایل سال جاری توسط جان دیر، سازنده تراکتور و یک گروه بزرگ تجارت کشاورزی امضا شد، که طرفداران آن می‌گویند نتوانست به کشاورزان دسترسی شفاف به ابزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای تعمیر تج،ات مزرعه‌شان را بدهد.

مایرز، تعمیرکار مستقل مریلند، می‌گوید که اجازه دادن به مشتریان امروز برای مالکیت داده‌های خودرویشان، در درجه اول، به آنها این حق را می‌دهد که انتخاب کنند کجا ماشین خود را تعمیر کنند. اما او به آینده نیز چشم دوخته است. او می‌گوید: «در ادامه راه، خواهیم فهمید که خودروسازان چه چیزهایی را جمع‌آوری می‌کنند و چرا. او ترجیح می‌دهد حق مالکان خودرو برای کنترل آن اطلاعات را در حال حاضر، قبل از اینکه دیر متوجه شوند که از آن به روش‌هایی استفاده می‌شود که آنها دوست ندارند، تثبیت کند.


منبع: https://www.wired.com/story/automakers-say-they-resolved-the-right-to-repair-fight/