دسته‌ها
اخبار

تلسکوپ وب موج شوک ویرانی را در میان 5 کهکشان پیدا کرد


سال گذشته، زم، که مجموعه‌ای از تصاویر کیه، را که تلسکوپ فضایی جیمز وب بود پوشش دادم، پرتره‌ای خارق‌العاده از کوئینتت استفان را با مجموعه‌ای از کلمات متناقض توصیف کردم – که، اعتراف می‌کنم، زم، که در مورد مناظر اعماق فضا صحبت می‌کنیم، تمرین استانداردی است.

گفته بودم این مجموعه پنج کهکش،، که برخی از آن‌ها برای راحتی بیش از حد به نزدیکی می‌چرخند، قلمرویی را در خود جای داده است که «من، یک جهان افسانه‌ای است». اما همچنین نمی‌توانستم از سیاه‌چاله وحشتناکی که در مرکز مه درخشان دیگری در کمین است و این گوشه از کیهان را به‌طور کلی «ترسناک» می‌نامم، خودداری کنم، زیرا این کهکشان‌ها مطمئناً در یک هوای نهایتاً کشنده محبوس شده‌اند. -رقص ش،تن

و هر چه بیشتر در مورد پنج نفره فرشته تاریک استفان بیاموزیم، واضح‌تر می‌شویم که این بخش از دنیای ما همان‌قدر باشکوه و ترسناک است که به نظر می‌رسد. در طول سالانه انجمن نجوم آمریکا کنفرانس مطبوعاتی دوشنبه، دانشمندان گفتند که مشاهدات بیشتر با JWST و آرایه قدرتمند میلی‌متری/زیر میلی‌متری آتاکاما یا ALMA، مطلق را آشکار کرده است. آشوب در میان این پنج کهکشان درخشان رخ می دهد.

اول از همه، یک کهکشان – که به طور رسمی NGC 731b نامیده می شود، همچنین به ،وان “مخالف” شناخته می شود – در حال تولید یک موج ضربه ای غول پیکر، چندین برابر اندازه ما است. کل کهکشان راه شیری، همانطور که در فضای بین کهکش، چهار تای دیگر نفوذ می کند. در طول مسیر، آن موج کاملاً شدید باعث ایجاد درام‌های زیادی می‌شود، زیرا در حال راه‌اندازی یک «کارخانه بازیافت» برای ابرهای گاز هیدروژن مولکولی گرم و سرد در میان پنج نفر است.

بیورن ایمونتس، ستاره شناس در رصدخانه ملی رادیویی نجوم و محقق این پروژه، می گوید: «یک ابر مولکولی که در گاز بین کهکش، نفوذ می کند و در پی آن ویر، به جا می گذارد، ممکن است نادر باشد و هنوز به طور کامل درک نشده باشد. بی،ه مطبوعاتی. اما داده های ما نشان می دهد که ما قدم بعدی را در درک رفتار تکان دهنده و چرخه زندگی متلاطم ابرهای گازی مولکولی در کوئینتت استفان برداشته ایم.

و گویی این به اندازه کافی وحشی نبود، تیم همچنین یک بسته عظیم گاز را در کنار پنج نفر پیدا کرد که به طور پیوسته از هم جدا می شود در حالی که دم جداگانه ای از گاز گرم در آن نزدیکی شکل می گیرد.

برای جمع بندی بیت دوم، این دم نشانه ای از کهکشان احتمالی نوزاد است. بله، این کاراکتر دیگری را به کمدی طاقت فرسا در این انتهای جهان اضافه می کند که خوشبختانه بین 39 تا 340 میلیون سال نوری از جایی که شما نشسته اید فاصله دارد. (یکی از کهکشان ها، در پیش زمینه، به طور قابل توجهی از شرکای رقص خود نزدیکتر است).

یک کهکشان پر ستاره

نمای نزدیک از یک کهکشان ستاره‌دار در پنج‌گانه استفان، توسط JWST ناسا.

اسکرین شات توسط Monisha Ravisetti/NASA

ریشه هرج و مرج

امواج ضربه ای، مانند موجی که در مجاورت پنج نفره استفان کوبیده می شود، معمولاً در مقابل جسمی که سریعتر از سرعت صوت حرکت می کند، از طریق نوعی محیط گازی تولید می شود.

در این مورد، NGC 731b جسمی است که با سرعت خیره کننده 800 کیلومتر در از پارچه گازی فضا می شکافد. دومین (نزدیک به 500 مایل در ث،ه). طبق این انتشار، “با این سرعت، سفر از زمین به ماه فقط هشت دقیقه طول می کشد.”

فیلیپ اپلتون، ستاره شناس در Caltech و یکی از نویسندگان مطالعه بر روی این یافته ها، در این کنفرانس گفت: «در سال 2006، تیم ما با استفاده از اسپیتزر، یک واقعیت قابل توجه را کشف کرد.

در درون موج شوک، محققان مقادیر زیادی از مولکول‌های هیدروژن خاصی را که در مادون قرمز تابش می‌کنند، دریافتند که با انتشارات اشعه ای، که معمولاً انتظار می‌رود باقی بماند. خالص هنگامی که از چنین پدیده هایی نشات می گیرد. اپلتون توضیح داد: «این مولکول‌ها معمولاً از امواج ضربه‌ای که سریع‌تر از 30 تا 50 کیلومتر در ث،ه حرکت می‌کنند، دوام نمی‌آورند.

بنابراین، به طور شهودی، تیم تعجب کرد، اینجا چه خبر است؟

که ما را به آشفتگی بزرگی که قبلاً در مورد آن بودم بازمی گرداند.

اساساً، تیم متوجه شد که محیط گازی که این موج شوک در آن فرو می‌رود، نوعی «توده‌ای» است. اپلتون توضیح داد، و این توده‌ها به نظر می‌رسد که با انتشار شوک در فضا به توده‌های کوچک‌تری به نام ابرها مت، می‌شوند – و این ابرها منبع انتشار مشکوک هیدروژن هستند. سپس، اپلتون گفت، تمام آن هیدروژن به خود موج شوک خشونت آمیز می پیوندد.

به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که هیدروژن در منطقه از طریق گازهای گرم و سرد اطراف موج ضربه‌ای «بازیافت» می‌شود. و در سال 2006، تیم تمام هیدروژن بازیافتی را در حین ردیابی موج شناسایی کرد.

اپلتون در این نسخه گفت: “این مهم است زیرا هیدروژن مولکولی ماده خامی را تشکیل می دهد که ممکن است در نهایت ستاره ها را تشکیل دهد.”

علاوه بر این، همانطور که موج ضربه ای از موانع توده ای خود عبور می کند، تمام این فعالیت های خشونت آمیز چیزی را ایجاد می کند که اپلتون آن را “ساختارهای غیرمنتظره” به دلیل کل وضعیت بازیافت می نامد. یکی از آن ساختارهای عجیب اساساً دو ابر سرد است که توسط رشته‌ای از گاز هیدروژن مولکولی گرم به هم متصل شده‌اند. به این فکر کنید که گلوله‌ای با سرعت بالا از ابر عبور می‌کند و شکل حلقه‌مانندی را در پی آن تشکیل می‌دهد.

و دیگری، البته، چیزی است که به نظر می رسد دم یک کهکشان در حال جوانه زدن است.

تصویری درخشان از پنج نفری استفان، با برخی از بخش‌های بزرگ‌نمایی شده و از طریق سه تصویر کوچک‌تر که جلوی تصویر اصلی پوشانده شده‌اند.

(سمت چپ): میدان 6 در مرکز موج ضربه ای اصلی قرار دارد، گاز هیدروژن گرم و سرد را بازیافت می کند، به ،وان ابری غول پیکر از مولکول های سرد که بارها و بارها در دم گرم هیدروژن مولکولی کشیده می شود. (مرکز): فیلد 5 دو ابر گاز سرد را نشان می دهد که توسط جری، از گاز هیدروژن مولکولی گرم به هم متصل شده اند که مشخصه آن برخوردی با سرعت بالا است که پوشش گرم گاز را در اطراف منطقه تغذیه می کند. (راست): فیلد 4 محیطی پایدارتر و کمتر متلاطم را نشان می دهد که در آن گاز هیدروژن سقوط کرد و دانشمندان معتقدند کهکشان کوتوله کوچکی در آن شکل گرفت.

ESO/NAOJ/NRAO)/JWST/P. اپلتون/بی ،ستون

اپلتون می‌گوید: «آنچه می‌بینیم، مت، شدن یک ابر غول‌پیکر از مولکول‌های سرد در گاز فوق‌گرم است، و جالب است… که فقط در فازهای سرد و گرم می‌چرخد». ما هنوز این چرخه ها را به طور کامل درک نکرده ایم، اما می د،م که گاز در حال بازیافت است زیرا طول دم بیشتر از زم، است که طول می کشد تا ابرهایی که از آنها ساخته شده است نابود شوند.

در ادامه، این تیم قصد دارد از مشاهدات طیف‌سنجی برای ردیابی دقیق چگونگی حرکت تمام گازهای اطراف موج شوک استفاده کند. به این ترتیب، می توان فهمید که گاز با چه سرعتی حرکت می کند و چگونه با عبور موج ضربه ای از منطقه، گرم یا سرد می شود.

این ما را در یک پیتستاپ معروف قرار می‌دهد — یکی از بزرگترین اکتشافات نجوم نسل ما که تمایل دارند از آن عبور کنند.

اپلتون می‌گوید: «این مشاهدات جدید به ما پاسخ‌هایی داده‌اند، اما در نهایت به ما نشان دادند که هنوز چقدر نمی‌د،م.» “در اصل، ما یک طرف ماجرا را داریم. اکنون زمان آن است که طرف دیگر را بگیریم.”


منبع: https://www.cnet.com/science/،e/webb-telescope-finds-s،ck-wave-wreaking-havoc-a،-5-galaxies/#ftag=CAD590a51e