دسته‌ها
اخبار

ترمز خودرو خرید لوازم یدکی ترمز خودرو فروشگاه اینترنتی شجاع پارت | توکو لیفتراک

ترمز خودرو خرید لوازم یدکی ترمز خودرو فروشگاه اینترنتی شجاع پارت | توکو لیفتراک

از سوی دیگر، ترمزهای دیسکی از آن جایی که اندازه کوچک‌تری دارند، از این رو، معمولاً در خودروها، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها استفاده می‌شوند. یک آهنربای دائمی وظیفه تولید میدان مغناطیسی را بر عهده دارد و در نهایت با استفاده از اصول الکترومغناطیسی، نیروی ترمزی به چرخ‌ها اعمال می‌شود. در این سیستم خبری از اصطکاک نیست و در نتیجه سایش و فرسودگی به شدت کاهش می‌یابد. این نوع ترمزها دارای تکنولوژی فوق‌العاده بالایی بوده و هنوز به صورت کاملا محدود در خودروها نصب می‌شوند. شایان ذکر است که این ترمزها عملکرد بسیار سریعتری دارند و این امر نیز از ماهیت مغناطیسی بودن سرچشمه می‌گیرد.

  • اما ابتدا باید تفاوت میان ترمز کامیون و ترمز خودرو را روشن کنیم.
  • در این مطلب به معرفی انواع سیستم ترمز خودرو و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت.
  • نحوه عملکرد سیستم ترمز به این صورت است که وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز می‌گذارد، نیرویی که بر اثر این فشار ایجاد می‌شود، از طریق یک سیال به ترمزهایی منتقل می‌شود که در چرخ‌های خودرو قرار دارد.
  • 5)حساسیت ترمز در مقابل ساییدگی کمتر، وسیستم ترمز گرمای کمتری را جذب می کند.
  • به همین دلیل است که در سیتسم ترمز خودرو از روغن ترمز استفاده می شود.

یک صفحه دایره‌ای صیقل خورده ساخته شده از آلیاژ چدن (فیبر کربن در نسخه‌های خاص) که با چرخ خودرو می‌چرخد. در عوض بخش ثابت، حالا در قالب یک مجموعه به نام کالیپر ترمز (Brake Caliper) گرد هم آمده که متشکل از یک تا هشت پیستون فعال شونده با فشار سیال (روغن یا باد) و لنت‌های ترمز است. با اعمال نیرو ترمز و وارد آمدن فشار سیال بر پیستون‌های داخل کالیپر، دو لنت ترمز در دو طرف دیسک به یکدیگر نزدیک‌تر شده و به اصطلاح دیسک را گاز می‌گیرند. این مهم به افزایش شدید اصطکاک میان دیسک و لنت خودرو انجامیده و چرخ را از حرکت باز می‌دارد. سیستم ترمز خودرو، به این منظور شکل گرفته که با اراده راننده، در ناحیه چرخ‌ها تولید اصطکاک کرده و سرعت ماشین را کم و در نهایت آن را متوقف کند.

ترمز پارک

برخی از رانندگان خودروهای هیبریدی  با استفاده از یک پدال هم می توانند رانندگی کنند. در این روش، هنگامی‌که تصمیم به توقف می‌گیرند، به‌جای فشار روی پدال ترمز، پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارند. در این حالت ترمز احیا‌کننده به حداکثر توان خود می‌رسد و خودرو متوقف می‌شود. به طور کلی، جنگ بین ترمزهای کاسه‌ای و دیسکی در این بخش را ترمزهای کاسه‌ای می‌برند، زیرا از نظر ابعاد، قطعات مورد استفاده در آن از سیستم ترمز دیسکی بزرگ‌تر هستند.

لنت ترمز جلو بوش Bosch 0986AB9127

از سویی دیگر، در ترمز های دیسکی، از قطعه ای به نام کالیپر استفاده می شود که به یک دیسک متصل شده و با فشردن پدال ترمز، دیسک در حال چرخش در تماس با لنت ترمز های موجود داخل کالیپر سبب کاهش سرعت و نهایتاً توقف خودرو می شود. به‌طور کلی عملکرد سیستم‌های مختلف ترمز از اصول فیزیکی یکسانی پیروی می‌کنند و تنها تفاوتشان در میزان اثربخشی و نحوه‌ی انتقال نیروی پای راننده به ترمزهای تعبیه شده در چرخ‌هاست. ترمزها به دو دسته‌ی کلی مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می‌شوند که هر کدام به زیردسته‌های کوچک‌تر قسمت می‌شود. پیش از شرح اجزای سیستم ترمز خودرو و ویژگی‌های هر کدام، باید دانست که کلیه ترمزها به صورت ایجاد اصطکاک بین یک عضو ثابت با جزء متحرک توان نگه‌داشتن خوردو از حرکت را خواهند داشت. این تماس فیزیکی و اصطکاکی در خودروها و سامانه‌های ترمز مختلف دارای تفاوت‌هایی اساسی در ساختار و اجزا است که به صورت کلی به دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم‌بندی می‌شوند. اجزای سیستم ترمز خودرو قطعات مختلفی را شامل می‌شوند که به همراه سایر ویژگی‌های ساخت کابین و نحوه طراحی بدنه و نوع آلیاژهای فلزی به کار برده شده در آن، در مجموع سیستم ایمنی خودرو را تشکیل می‌دهند.

در گذر زمان، سیستم ترمز خودروها بسیار پیشرفته‌تر و بهینه‌تر شد تا جایی که توان توقف آن‌ها از میزان توان تولید شده از سوی پیشرانه‌ها فراتر رفت. در این مقاله تنها به بررسی رایج‌ترین انوع سیستم‌های ترمز و تکنولوژی‌های وابسته به آن می‌پردازیم که به صورت گسترده در صنعت خودرو امروز نیز به کار گرفته می‌شوند. استفاده از روغن به‌دلیل سیال‌بودن آن است؛ یعنی وقتی فشار به محفظه مایع وارد می‌شود، با جابه‌جا شدن این مایع، فشار به بخش‌های دیگر منتقل می‌شود. همین موضوع باعث شد که طراحان خودرو از روغن موتور برای کم‌کردن میزان سرعت و بالا بردن میزان اصطکاک در چرخ‌ها استفاده کنند. در این نوع ترمز یک عدد سیلندر در قسمت بالای کفشک ها قرار داره و با فشار هیدرولیک، پیستون ها از دو طرف در، درون سیلندر به سمت کفشک های ترمز حرکت می کنن و کفشک ها رو با کاسه چرخ درگیر می کنن.