دسته‌ها
اخبار

بهترین راه برای ذخیره داده ها برای چندین دهه یا قرن ها چیست؟


SSD سامسونگ 850 EVO با SSD M.2 و هارد دیسک SATA 1
کوربین داونپورت / How-To Geek

دیسک های نوری درجه آرشیو مانند M-DISC قول می دهند صدها یا حتی هزاران سال عمر کنند. ذخیره سازی نوار برای چند دهه دوام می آورد، در حالی که می توان به هارد دیسک ها و SSD ها برای 5 تا 10 سال اعتماد کرد، اما همه چیز بستگی به نحوه نگهداری و نگهداری آنها دارد.

در حالی که افراد خاصی این تجمل را داشتند که چیزهای مهمی را بر روی لوح های سنگی بنویسند، متأسفانه بیشتر ما نیازهای نگهداری داریم که فراتر از ده خط متن است. بنابراین بهترین چیز بعدی برای شفاف نگه داشتن بیت های خود برای قرن ها چیست؟

اهمیت حفظ داده ها

فکر ، به حفظ داده‌ها به‌،وان چیزی که شرکت‌های بزرگ یا افراد مهم باید نگران آن باشند، آسان است، اما اگر اطلاعاتی داشته باشید که ده سال یا حتی پنجاه سال بعد به آن نیاز دارید، چه؟ اگر بخواهید اطلاعات را در جایی برای 100 سال یا بیشتر در آینده حفظ کنید، چه؟

به دلایل مختلف، ممکن است لازم باشد داده ها را برای مدت طول، نگه دارید. شاید برخی اسناد یا سوابق قدیمی داشته باشید که می خواهید به نسل های آینده منتقل کنید، یا شاید به دلایل قانونی نیاز به نگهداری سوابق مالی و سایر مدارک ضروری داشته باشید. حتی اگر می‌خواهید خاطرات شخصی خود را حفظ کنید، مانند ع،‌ها یا ویدیوها، باید راهی برای ذخیره همه آن چیزها پیدا کنید.

کلید حفظ اطلاعات در دراز مدت، یافتن فرمت ذخیره سازی است که بتو،د به ماندگاری آن اعتماد کنید. این می‌تواند به م،ای استفاده از روش‌های ذخیره‌سازی فیزیکی، مانند کاغذ یا فیلم با کیفیت بالا باشد که برای مدت طول، دوام می‌آورد، یا گزینه‌های ذخیره‌سازی دیجیتال، مانند ذخیره‌سازی ابری یا هارد دیسک‌های خارجی.

مربوط: سی دی هایی که سوزانده اید بد می شوند: این چیزی است که باید انجام دهید

چالش های ذخیره سازی داده های دیجیتال برای دهه ها یا قرن ها

اگر به ذخیره سازی داده های دیجیتال برای طول، مدت فکر می کنید، چندین چالش وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

اول، رسانه های ذخیره سازی دیجیتال مانند هارد دیسک ها و SSD ها می توانند در طول زمان ت،یب شوند و در نهایت از کار بیفتند. این بدان م،است که قبل از از کار افتادن دستگاه‌های ذخیره‌سازی، باید به ساخت کپی‌های جدید از داده‌های بلندمدت ادامه دهید.

چالش دیگری که باید در نظر گرفت منسوخ شدن فرمت فایل است. برخی از فرمت های فایل ممکن است با پیشرفت تکنولوژی قدیمی شده یا با نرم افزارهای جدیدتر ناسازگار شوند. این بدان م،است که حتی اگر رسانه ذخیره‌سازی شما زنده بماند، ممکن است هیچ درایوی برای خواندن آن وجود نداشته باشد، و حتی اگر وجود داشته باشد، ممکن است جزئیات فرمت‌های فایلی که برای ذخیره آن داده استفاده کرده‌اید از بین برود.

از سوی دیگر، هر بار که داده‌های فعلی خود را به فرمت جدیدتر انتقال می‌دهید تا چند سال دیگر آن را حفظ کنید، ممکن است به نحوی از بین برود که تا زم، که ،ی سعی کند روزی به آن دسترسی پیدا نکند، آشکار نخواهد شد.

هکرها، ب،زارها و بلایای طبیعی همگی می توانند داده های ذخیره شده شما را تهدید کنند، بنابراین اجرای اقدامات امنیتی قوی برای محافظت از اطلاعات شما مهم است. و برای ذخیره رسانه در محیطی که هم برای آن رسانه ایمن باشد و هم پایداری طول، مدت ارائه دهد.

ذخیره سازی سرد در مقابل داده های داغ

در اصطلاح ذخیره‌سازی داده، ذخیره‌سازی «سرد» به نحوه ذخیره داده‌هایی که به ندرت دسترسی دارند، اشاره دارد. این معمولاً داده‌هایی است که برای انطباق یا سایر ثبت‌های لازم و بی‌ربط با تجارت روزمره نگهداری می‌شوند.

ذخیره سازی سرد اغلب آفلاین است و رسانه ای که داده ها را نگه می دارد در حالت خاموش یا جدا از درایوهایی که می توانند مطبوعات مربوطه را بخوانند ذخیره می شوند. اگر داده ها در سردخانه نگهداری شوند، این می تواند بر مدت زمان ماندگاری آنها تأثیر بگذارد.

داده‌های «داغ» همیشه قابل دسترسی هستند و معمولاً در رسانه‌هایی ذخیره می‌شوند که همیشه در دسترس و روشن هستند. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، این رسانه ها در اثر استفاده روزانه فرسوده می شوند، بنابراین داده های آرشیوی و پشتیبان گیری من، نیستند.

بهترین رسانه ذخیره سازی دیجیتال بلند مدت

دیسک های نوری درجه آرشیو، مانند M-DISC، به طور خاص برای ذخیره سازی طول، مدت داده ها طراحی شده اند. برخلاف سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها، هی از نوع خاصی از لایه داده ساخته شده از موادی استفاده می‌کند که در برابر ت،یب در طول زمان، از جمله نور UV و رطوبت، مقاوم هستند. دو عامل معمولاً مسئول “پوسیدگی دیسک” هستند. این دیسک ها می توانند تا 1000 سال یا بیشتر دوام بیاورند – حداقل این چیزی است که سازندگان مختلف ادعا می کنند. بدیهی است که آزمایش واقعی این ادعا غیرممکن است، اما آنها می توانند از طریق آزمایش یک حدس علمی بکنند.

کلمه M-Disc BDXL100GB

آنها می گویند این دیسک ها چند صد سال دوام خواهند آورد، بنابراین بهتر است امیدوار باشید که آنها هنوز هم در سال 2500 پخش کننده بلوری داشته باشند.

نوار مغناطیسی برای چندین دهه به ،وان ذخیره سازی داده های بلند مدت قابل اعتماد مورد استفاده قرار گرفته است. بسیار بادوام است و می تواند در برابر دما و رطوبت شدید مقاومت کند. همچنین در مقایسه با سایر گزینه ها نسبتاً ارزان است.

به طور کلی، نوار مغناطیسی ذخیره شده در سردخانه با شرایط دما و رطوبت پایدار می تواند تا 30 سال یا بیشتر دوام بیاورد، در حالی که برخی از نوارهای مغناطیسی با کیفیت بالا می توانند تا 50 سال یا بیشتر دوام بیاورند.

با این حال، نوارهای مغناطیسی به تج،ات تخصصی برای خواندن و نوشتن داده ها نیاز دارند. این ماشین ممکن است تا زم، که شما به آن نیاز دارید دوام نیاورد زیرا درایو نوار یک دستگاه مک،کی پیچیده است.

آمازون

199.99 دلار
209.99 دلار صرفه جویی 5%

هارد دیسک های مک،کی برای چندین دهه به ،وان ذخیره سازی اولیه برای رایانه ها استفاده می شود. آنها قابل اعتماد، سریع و نسبتا ارزان هستند.

با این حال، آنها برای ذخیره سازی طول، مدت طراحی نشده اند و میانگین طول عمر یک HDD به اندازه کمی است. 3-5 سال. اگر می خواهید از هارد دیسک ها برای ذخیره سازی طول، مدت استفاده کنید، باید به طور مرتب از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و هر چند سال یکبار درایوها را تعویض کنید.

SSDها سریعتر و قابل اعتمادتر از HDDها هستند، اما گرانتر هستند و برای ذخیره سازی طول، مدت طراحی نشده اند، و میانگین طول عمر یک SSD تقریباً در حدود است. 5-10 سال. اگر از SSD ها برای ذخیره سازی طول، مدت استفاده می کنید، همچنین باید اطمینان حاصل کنید که به طور منظم از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کرده و هر چند سال یکبار درایوها را تعویض کنید. اگر SSD به طور دوره ای روشن نشود، همچنان می تواند از دست دادن اطلاعات رنج ببرد زیرا بار الکتریکی از سلول های حافظه آن نشت می کند.

آ،ین گزینه، فضای ذخیره سازی ابری است که مسئولیت حفظ امنیت داده های شما را در دستان شرکت های شخص ثالثی مانند گوگل یا مایکروسافت قرار می دهد. این شرکت‌ها باید استانداردهای ذخیره‌سازی داده‌ها را رعایت کنند تا مطمئن شوند داده‌های شما ایمن هستند، اما واقعاً گزینه‌ای برای ذخیره‌سازی طول،‌مدت نیست، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت مورد نظر هنوز در ده، بیست یا پنجاه سال آینده باقی بماند.




منبع: https://www.،wtogeek.com/858426/whats-the-best-way-to-store-data-for-decades-or-centuries/