دسته‌ها
اخبار

این ابزار می تواند از هنرمندان در برابر تولیدکنندگان تصویر هوش مصنوعی محافظت کند


ربات ها برای شغل انسان ها می آیند. که تضمین شده بود. به طور کلی فرض بر این بود که آنها کار یدی را به عهده می گیرند، پالت های سنگین را در یک انبار بلند می کنند و بازیافت را مرتب می کنند.

اکنون پیشرفت‌های قابل توجه در هوش مصنوعی مولد به این م،است که روبات‌ها برای هنرمندان نیز عرضه می‌شوند.

تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی، ایجاد شده با پیام های متنی ساده، برنده مسابقات هنری هستند، آراستن جلد کتاب، و تبلیغ «فندق شکن» هنرمندان انس، را نگران آینده خود می کند.

تهدید می تواند بسیار شخصی احساس شود. یک تولیدکننده تصویر به نام Stable Diffusion برای تشخیص ال،ا، سبک‌ها و روابط با تجزیه و تحلیل میلیاردها تصویر جمع‌آوری‌شده از اینترنت عمومی، در کنار متنی که محتوای آنها را توصیف می‌کند، آموزش داده شد.

در میان تصاویری که روی آن آموزش دیده بود، آثاری از گرگ روتکوفسکی، هنرمند لهست، بود که در صحنه‌های خارق‌العاده اژدها و موجودات جادویی تخصص دارد.

دیدن آثار آقای روتکوفسکی در کنار نام او باعث شد تا این ابزار به اندازه کافی سبک او را یاد بگیرد که وقتی Stable Diffusion سال گذشته برای عموم منتشر شد، نام او کوتاه نویس شد برای کاربر، که می خواهند تصاویر رویایی و خیالی تولید کنند.

یکی هنرمند متوجه شد که سلفی های عجیب و غریب هوش مصنوعی که از برنامه ویروسی لنز بیرون آمده است امضاهای شبح وار بر روی آنها، تقلید از آنچه هوش مصنوعی از داده هایی که بر روی آنها آموزش دیده بود، یاد گرفته بود: هنرمند، که پرتره می سازند، آثار خود را امضا می کنند. آقای روتکوفسکی گفت: «این پایگاه‌های اطلاعاتی بدون هیچ گونه رضایت و مجوزی از هنرمندان ساخته شده‌اند.

از زم، که ژنراتورها منتشر شدند، آقای روتکوفسکی گفت که درخواست های بسیار کمتری از نویسندگ، که برای اولین بار به جلد رمان های فانتزی خود نیاز دارند، دریافت کرده است. در همین حال، Stability AI، شرکت سازنده Stable Diffusion، اخیراً 101 میلیون دلار از سرمایه گذاران جمع آوری کرده است و اکنون بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد.

بن ژائو، استاد علوم کامپیوتر، گفت: «هنرمندان از ارسال آثار هنری جدید می ترسند. پروفسور ژائو گفت، قرار دادن هنر به صورت آنلاین به همان اندازه است که بسیاری از هنرمندان خدمات خود را تبلیغ می کنند، اما اکنون آنها “ترس دارند که به این هیولایی که بیشتر و بیشتر شبیه آنها می شود، غذا بدهند.” “این مدل ،ب و کار آنها را تعطیل می کند.”

این امر باعث شد پروفسور ژائو و تیمی از محققان علوم کامپیوتر در دانشگاه شیکاگو ابزاری به نام طراحی کنند. لعاب هدف این است که مدل های هوش مصنوعی را از یادگیری سبک یک هنرمند خاص خنثی کند. برای طراحی ابزاری که قصد ساخت آن را دارند برای دانلود موجود استمحققان بیش از 1100 هنرمند را مورد بررسی قرار دادند و از نزدیک با کارلا اورتیز، تصویرگر و هنرمند مستقر در سانفرانسیسکو کار ،د.

مثلاً بگویید که خانم اورتیز می‌خواهد کار جدیدی را به صورت آنلاین پست کند، اما نمی‌خواهد به هوش مصنوعی داده شود تا آن را بدزدد. او می‌تواند نسخه دیجیتالی کارش را در گلاز آپلود کند و نوع هنری متفاوت از خودش را انتخاب کند، مثلاً انتزاعی.

سپس این ابزار تغییراتی را در هنر خانم اورتیز در سطح پی،لی ایجاد می‌کند که Stable Diffusion با حباب‌های رنگ پاشیده شده ،ون پولاک مرتبط است.

برای چشم انسان، تصویر Glazed هنوز شبیه کار او است، اما مدل یادگیری کامپیوتری چیزی بسیار متفاوت را انتخاب می کند. این شبیه به ابزاری است که تیم دانشگاه شیکاگو قبلا برای محافظت از ع،‌ها در برابر سیستم‌های تشخیص چهره ساخته بود.

هنگامی که خانم اورتیز کار Glazed خود را به صورت آنلاین پست کرد، یک تولید کننده تصویر که بر روی آن تصاویر آموزش دیده است، نمی تواند کار او را تقلید کند. اعلان نام او در عوض به تصاویری به سبک ،یبی از آثار او و پولاک منجر می شود.

خانم اورتیز گفت: “ما رضایت خود را پس می گیریم.” او گفت که ابزارهای تولید کننده هوش مصنوعی، که بسیاری از آنها برای تولید تصاویر هزینه ای از کاربران دریافت می کنند، “داده هایی دارند که به آنها تعلق ندارد”. «این داده ها اثر هنری من است، این زندگی من است. انگار هویت من است.»

تیم دانشگاه شیکاگو اعتراف کرد که ابزار آنها حفاظت را تضمین نمی کند و می تواند منجر به اقدامات متقابل توسط هر ،ی شود که متعهد به تقلید از یک هنرمند خاص است. پروفسور ژائو گفت: «ما عملگرا هستیم. ما تأخیر طول، احتمالی را قبل از رسیدن به قانون و مقررات و سیاست ها تشخیص می دهیم. این برای پر ، آن خلاء است.»

بسیاری از کارشناسان حقوقی بحث در مورد استفاده نامحدود از کارهای هنرمندان برای هوش مصنوعی مولد را با نگر، های دزدی دریایی در روزهای اولیه اینترنت با خدماتی مانند Napster مقایسه می کنند که به مردم اجازه می داد بدون پرداخت هزینه موسیقی مصرف کنند. شرکت های مولد هوش مصنوعی در حال حاضر با رگبار مشابهی از چالش های دادگاه روبرو هستند.

ماه گذشته، خانم اورتیز و دو هنرمند دیگر طرح دعوای دسته جمعی داد در کالیفرنیا علیه شرکت‌هایی با خدمات تولیدکننده هنر، از جمله هوش مصنوعی پایدار، که ادعای نقض حق چاپ و حق تبلیغات دارند.

این شرکت در بی،ه‌ای گفت: «ادعاهای موجود در این پرونده نشان‌دهنده سوء تفاهم از نحوه عملکرد فناوری هوش مصنوعی مولد و قانون مربوط به کپی‌رایت است. از هوش مصنوعی پایداری نیز شکایت شد توسط Getty Images برای کپی میلیون ها ع، بدون مجوز. سخنگوی شرکت گفت: “ما در حال بررسی اسناد هستیم و بر این اساس پاسخ خواهیم داد.”

جین فرومر، استاد حقوق مالکیت م،وی در دانشگاه نیویورک، گفت که این شرکت ها ممکن است استدلال قوی برای استفاده منصفانه داشته باشند. چگونه هنرمندان انس، خلق هنر را یاد می گیرند؟ پروفسور فرومر گفت. آنها اغلب در حال کپی ، چیزها هستند و تعداد زیادی از آثار هنری موجود و یادگیری ال،ا و قطعات سبک و سپس خلق آثار هنری جدید را مصرف می کنند. و بنابراین در سطح معینی از انتزاع، می‌توان گفت که ماشین‌ها به همان شیوه در حال یادگیری هنر هستند.»

در عین حال، پروفسور فرومر گفت، هدف قانون کپی رایت حمایت و تشویق خلاقیت انسان است. “اگر ما به محافظت از یک حرفه اهمیت می دهیم،او گفت، “یا ما فکر می کنیم که فقط ساختن هنر برای جامعه ما مهم است، ممکن است بخواهیم از هنرمندان محافظت کنیم.”

اخیراً یک موسسه غیرانتفاعی به نام Concept Art Association بیش از 200000 دلار از این طریق جمع آوری کرده است GoFundMe استخدام یک شرکت لابی برای تلاش برای متقاعد ، کنگره برای محافظت از مالکیت م،وی هنرمندان. نیکول هندری، و ریچل ماینردینگ، بنیانگذاران انجمن، می‌گویند: «ما با غول‌های فناوری با بودجه‌های نامحدود مق، می‌کنیم، اما مطمئن هستیم که کنگره تشخیص می‌دهد که حفاظت از IP طرف درست بحث است».

ریموند کو، استاد حقوق کپی‌رایت در دانشگاه کیس وسترن رزرو، پیش‌بینی کرد که مولدهای هنری، به‌جای برداشتن آثار هنری از اینترنت، در نهایت نوعی «سیستم قراردادی خصوصی را ایجاد خواهند کرد که درجاتی از جبران خسارت را به خالق تضمین می‌کند».

به عبارت دیگر، هنرمندان ممکن است زم، که هنرشان برای آموزش هوش مصنوعی و الهام بخشیدن به تصاویر جدید استفاده می‌شود، مبلغی اسمی دریافت کنند، شبیه به نحوه پرداخت دستمزد نوازندگان توسط شرکت‌های پخش موسیقی.

اندی بایو، نویسنده و تکنولوژیست که داده های آموزشی را بررسی کرد استفاده شده توسط Stable Diffusion، گفت که این خدمات می توانند سبک یک هنرمند را تقلید کنند زیرا نام هنرمند را بارها و بارها در کنار کار خود می بینند. آقای بایو گفت: “شما می تو،د بروید و نام ها را از مجموعه داده ها حذف کنید.”

به نظر می رسد یک سرویس قبلاً کاری در این مسیر انجام داده است. هنگامی که هوش مصنوعی پایداری یک نسخه جدید Stable Diffusion در نوامبر، تغییر قابل توجهی داشت: درخواست “گرگ روتکووسی” دیگر برای گرفتن تصاویر به سبک خود کار نمی کرد، یک پیشرفت. اشاره شد توسط عماد مستقيم مديرعامل شركت.

طرفداران Stable Diffusion ناامید شدند. یکی در یک فروم رسمی Discord که آقای Mostaque در آن حضور داشت، نوشت: «برای گرگ چه کردی؟» او به کاربران انجمن اطمینان داد که می توانند مدل را سفارشی کنند. شخص دیگری پاسخ داد: «آموزش گرگ خیلی سخت نخواهد بود.

آقای روتکوفسکی گفت که قصد دارد کار خود را با Glazing آغاز کند.




منبع: https://www.nytimes.com/2023/02/13/technology/ai-art-generator-lensa-stable-diffusion.html