دسته‌ها
اخبار

آیا ویندوز 10 به نفع خودش خیلی محبوب است؟


gettyimages-1162218331

در پرونده های عمومی اخیر، مایکروسافت اعلام کرده است که تقریباً 1.4 میلیارد رایانه شخصی ویندوزی در سراسر جهان وجود دارد. اگر سه چهارم آن‌ها هنوز از ویندوز 10 استفاده می‌کنند، ی،ی یک میلیارد رایانه شخصی یا بیشتر، همه از سیستم‌عاملی استفاده می‌کنند که دو سال دیگر عمرش به پایان می‌رسد.

SOPA Images/Getty Images

ویندوز 10 به زودی منقضی می شود.

تنها بیش از دو سال دیگر، موفق ترین نسخه سیستم عامل مایکروسافت تا کنون به تاریخ پایان پشتیب، خود می رسد. پسندیدن آبی نروژی مونتی پایتون، آن را به بالا هل دادن بابونه. سیم پیچ ف، خود را به هم می زند، از پرده پایین می زند و به گروه کر خونین نادیدنی می پیوندد!

همچنین: چه زم، مایکروسافت به پشتیب، از نسخه ویندوز یا آفیس شما پایان می دهد؟

اصلا این چطور ممکن است؟ به نظر می رسد همین دیروز است، اما در واقع، ویندوز 10 به طور رسمی هشت سال پیش در همین ماه، در جولای 2015 برای عموم عرضه شد. پس از ویندوز 8 بد بخت، به موفقیتی بی نظیر در میان مصرف کنندگان و مشتریان تجاری تبدیل شد. ی،ان

این خبر خوبی است، درست است؟ خوب، نه دقیقا.

مایکروسافت در دو سال آینده یک چالش بزرگ در دستان خود دارد: متقاعد ، پایگاه نصب شده عظیم خود برای پشت سر گذاشتن ویندوز 10 محبوب خود و حرکت به سمت سیستم عامل جانشین خود، ویندوز 11.

همانطور که ساعت به آن تاریخ پایان می رسد، می دانم که بسیاری از شما سوالاتی دارید، بنابراین من کمی جستجو کردم.

مانند هر نسخه از ویندوز در عصر مدرن، ویندوز 10 به چرخه عمر پشتیب، 10 ساله پایبند است. این بدان م،است که ا،ر نسخه‌های ویندوز 10 – Home، Pro، Pro Workstation، Enterprise، و Education – به تاریخ پایان پشتیب، خود در 14 اکتبر 2025 می‌رسند. (برای جزئیات عجیب در مورد نحوه مح،ه آن تاریخ، به «When» مراجعه کنید. آیا مایکروسافت به پشتیب، از نسخه ویندوز یا آفیس شما پایان می دهد؟)

بنابراین، وقتی آن روز فرا می رسد، چه اتفاقی می افتد؟ هیچ چی. به طور جدی، مطلقاً هیچ اتفاقی در آن تاریخ نمی افتد. رایانه های شخصی دارای ویندوز 10 مانند همیشه به کار خود ادامه می دهند و این کار را به طور نامحدود انجام خواهند داد. با این حال، از آن تاریخ به بعد، آن رایانه‌های شخصی دیگر به‌روزرس،‌های امنیتی را دریافت نخواهند کرد. هر گونه نقص امنیتی که از آن روز به بعد پیدا شود، بدون اصلاح باقی می ماند و این رایانه های شخصی را به طور فزاینده ای در برابر حملات آنلاین آسیب پذیر می کند.

همچنین: آیا مایکروسافت به‌روزرس،‌های ویندوز 11 را برای سخت‌افزار پشتیب،‌نشده سرکوب می‌کند؟

حداقل یک استثنا برای این تاریخ قطع وجود دارد که برای رایانه‌های شخصی که نسخه‌های سرویس طول، مدت Windows 10 Enterprise را اجرا می‌کنند، اعمال می‌شود. در مجموع، مایکروسافت چهار نسخه از این نسخه ها را منتشر کرده است. شعبه خدمات طول، مدت 2015 (LTSB) پشتیب، خود را در 14 اکتبر 2025 به همراه نسخه هایی که قبلا توضیح داده شد، پایان می دهد. نسخه 2016 LTSB یک سال بعد، در 13 اکتبر 2026 به پشتیب، پایان می‌دهد. از سال 2019، نام آن به کانال خدمات طول، مدت (LTSC) تغییر کرد. برای Windows 10 Enterprise LTSC 2019، تاریخ پایان 9 ژانویه 2029 است. به طور گیج کننده، Windows 10 Enterprise LTSC 2021 فقط یک چرخه عمر پشتیب، پنج ساله دارد، به این م،ی که پشتیب، آن در 12 ژانویه 2027 به پایان می رسد.

اگر ،ی به شما بگوید که پاسخ این یکی را می داند، شاید دیگر به او گوش ندهد؟

مایکروسافت احتمالاً می تواند بر اساس تله متری خود ،ن محکمی ارائه دهد، اما بقیه ما مجبور هستیم بر اساس معیارهای جزئی شخص ثالث حدس بزنیم.

همچنین: نحوه ضبط صفحه نمایش در ویندوز 10 یا ویندوز 11

یکی از منابعی که در طول سال ها به آن تکیه کرده ام، برنامه تجزیه و تحلیل دیجیتالی ،ت ایالات متحده (DAP) است که دارای یک م،ن به خوبی سازماندهی شده از اطلاعات مربوط به ترافیک وب سایت های رسمی است که توسط آژانس هایی مانند خدمات پستی، سرویس آب و هوای ملی، اداره می شود. IRS و ناسا

وقتی هفته گذشته از DAP بازدید کردم، در دانلود داده های 90 روز گذشته مشکلی نداشتم، خلاصه بیش از 1.6 میلیارد بازدید از این وب سایت ها توسط افرادی که از رایانه های شخصی مبتنی بر ویندوز از سراسر جهان استفاده می ،د. این چیزی است که داده ها به من گفتند:

ویندوز-نسخه-dap-ژوئن-2023

ببینید چه چیزی از این ج، کم است؟

DAP/ZDNET

آیا چیزی از آن ج، کم شده است؟ بله، هیچ اشاره ای به ویندوز 11 نشده است، که با توجه به اینکه شرکای OEM مایکروسافت صدها میلیون رایانه شخصی با آ،ین سیستم عامل مایکروسافت را در دو سال گذشته فروخته اند، کمی عجیب به نظر می رسد. مشکل؟ ویندوز خود را با استفاده از رشته شناسایی مشابه ویندوز 10 به برنامه های تجزیه و تحلیل گزارش می دهد. به این م،ی که تا آنجا که به ا،ر اندازه گیری های تجزیه و تحلیل وب مربوط می شود، ویندوز 10 و ویندوز 11 سیستم عامل ی،، هستند.

برای افرادی که وب‌سایت‌های رسمی ،ت ایالات متحده را اداره می‌کنند، این سؤال بیشتر آکادمیک است. احتمالاً کافی است بد،د که درصد نسبتاً زیادی از بازدیدکنندگان از رایانه های شخصی ویندوزی استفاده می کنند و تنها بخش کوچکی از آنها از نسخه های قدیمی تر استفاده می کنند.

همچنین: ویندوز 10 یک فاجعه امنیتی است که در انتظار وقوع است. مایکروسافت چگونه آشفتگی خود را پاک می کند؟

اما برای افرادی که به طور کلی نگران امنیت اینترنت هستند، این تصور که تعداد بسیار زیادی از دستگاه ها به زودی از یک سیستم عامل پشتیب، نشده و فزاینده ناامن استفاده می کنند … خوب، اجازه دهید آن را صدا کنیم. عصبی.

یکی دیگر از معیارهای پرکاربرد ترافیک وب، StatCounter، ادعا می‌کند که می‌تواند ترافیک رایانه‌های شخصی دارای ویندوز 10 و ویندوز 11 را به درستی مرتب کند. ترافیک وب از رایانه های شخصی ویندوز در شبکه خود در سال گذشته.

statcounter-windows-version-ww-monthly-202205-202305

شمارنده آمار/ZDNET

آن خط بنفش در بالای نمودار، ویندوز 10 است، و خط آبی بسیار پایین آن، ویندوز 11 است. اکنون، من مشکلاتم را با معیارهای StatCounter دارم، موضوعی که طی سال‌ها از بحث ، درباره آن خجالتی نبودم. اما من فکر می کنم سکته های گسترده این داده ها احتمالاً دقیق هستند. پایه نصب‌شده فعلی رایانه‌های شخصی ویندوزی، تقریباً سه برابر بیشتر از رایانه‌های شخصی است که از ویندوز 10 استفاده می‌کنند.

در پرونده های عمومی اخیر، مایکروسافت اعلام کرده است که تقریباً 1.4 میلیارد رایانه شخصی ویندوزی در سراسر جهان وجود دارد. اگر سه چهارم آن‌ها هنوز از ویندوز 10 استفاده می‌کنند، ی،ی یک میلیارد رایانه شخصی یا بیشتر، همه از سیستم‌عاملی استفاده می‌کنند که دو سال دیگر عمرش به پایان می‌رسد.

این سوال واقعی است، اینطور نیست؟

پس از دو سال رشد بیش از حد ناشی از بیماری همه گیر، سرانجام بازار رایانه های شخصی شروع به کندی کرد، اما این احتمال وجود دارد که سالانه بیش از 200 میلیون رایانه شخصی ویندوزی جدید در آینده قابل پیش بینی فروخته شود. خوش بینانه ترین سناریو این است که هر یک از آن رایانه های شخصی جدید جایگزین دستگاه ویندوز 10 شود که پس از آن بازنشسته می شود، با 100 میلیون یا بیشتر دیگر با کروم بوک، آی پد و مک جایگزین شود. در کل، زیرا مصرف کنندگان تصمیم می گیرند به جای آن از تلفن یا تبلت خود استفاده کنند.

همچنین: بهترین رایانه ها: مقایسه لپ تاپ، مک، رایانه شخصی و موارد دیگر

این بهترین سناریو همچنان باعث می‌شود که صدها میلیون نفر همچنان از ویندوز 10 استفاده کنند، زم، که تاریخ پایان پشتیب، اکتبر 2025 فرا می‌رسد. صاحب آن رایانه های شخصی کیست؟

  • ،، که نمی توانند ارتقاء دهند. برخی از افراد سخت‌افزار قدیمی‌تری دارند که حداقل استانداردهای سازگاری سخت‌افزار را برای ویندوز 11 برآورده نمی‌کنند. اساساً، این به م،ای هر رایانه‌ای است که در سال 2018 یا قبل از آن طراحی شده است. توجه داشته باشید که این دسته شامل بسیاری از رایانه‌های شخصی اقتصادی می‌شود که از طراحی‌های قدیمی‌تر و پردازنده‌های پشتیب،‌نشده استفاده می‌،د اما در سال‌های 2019 و 2020 به‌،وان جدید فروخته شدند.

  • رایانه های شخصی شرکتی که در ویندوز 10 استاندارد شده اند. تعداد کمی از مدیران فناوری اطلاعات سازم، به تازگی در یکی دو سال گذشته انتقال ویندوز 10 خود را به پایان رسانده اند و احتمالاً تمایلی به انجام مجدد آن ندارند.

  • ویندوز 10 سخت است. از زم، که صرف خواندن انجمن‌های پشتیب، می‌کنم، می‌دانم که جمعیت زیادی از کاربران قدیمی ویندوز وجود دارند که از تغییرات ویندوز 11 ناراضی هستند. برخی از آنها با اکراه ارتقا می‌یابند، اما برخی دیگر این کار را نمی‌کنند.

مطمئناً این احتمال وجود دارد، و سابقه ای برای آن در تجربه ویندوز XP وجود دارد، که پشتیب، آن در آوریل 2014، بیش از 12 سال پس از اولین عرضه، به پایان رسید. کاربران ویندوز XP حتی پس از تاریخ پایان رسمی، به‌روزرس،‌های امنیتی اضطراری را دریافت ،د تا آسیب‌پذیری WannaCry در سال 2017 و نقص مشابه در سال 2019 برطرف شود.

به همین ترتیب، هول‌آوت‌های ویندوز 7 گزینه‌ای برای پرداخت هزینه به‌روزرس،‌های امنیتی پیشرفته برای سه سال کامل پس از پایان رسمی پشتیب، در ژانویه 2020 دریافت ،د.

البته در هر دوی این موارد، مشتری، که نسخه ویندوز را که به زودی منسوخ می‌شود، می‌توانستند به نسخه جدید ارتقا دهند. در واقع، این توصیه مایکروسافت است صفحه رسمی پایان پشتیب، محصول:

همچنین: بهترین مدل های لپ تاپ ویندوز: مقایسه Dell، Samsung، Lenovo و غیره

هنگامی که یک محصول به پایان پشتیب، برسد یا یک سرویس بازنشسته شود، هیچ به‌روزرس، امنیتی جدید، به‌روزرس، غیرامنیتی یا پشتیب، کمکی وجود نخواهد داشت. مشتریان تشویق می شوند که به آ،ین نسخه محصول یا خدمات مهاجرت کنند.

اما برای ویندوز 10، این جایگزین ممکن است در دسترس نباشد. دستگاه‌هایی که ا،امات سازگاری سخت‌افزاری را برآورده نمی‌کنند، مسیر انتقال به نسخه جدیدتر توسط مایکروسافت را ندارند. همانطور که آ،ین باری که به این موضوع نگاه کردم اشاره کردم، دارندگان آن رایانه های شخصی کاملاً کاربردی، که برخی از آنها فقط پنج یا شش سال سن دارند، در عوض گزینه های زیر را خواهند داشت:

  • یک سیستم عامل غیر مایکروسافت نصب کنید. شاید سال 2026 سالی باشد که لینو، دسکتاپ بالا،ه پابرجا شود، هرچند که بعید است. ChromeOS Flex ممکن است گزینه دیگری باشد، اما خودش را دارد ا،امات سازگاری سخت افزار که احتمالاً آن را برای سخت افزارهای قدیمی نامن، می کند.

  • هشدارهای مایکروسافت را نادیده بگیرید و به هر حال به ویندوز 11 ارتقا دهید. گزینه‌هایی برای نصب ویندوز 11 بر روی سخت‌افزار پشتیب،‌نشده وجود دارد، اما نیاز به تجربه فنی کافی دارند. افرادی که به رایانه های شخصی قدیمی ،بیده اند زیرا نمی توانند رایانه جدیدی ب،ند، احتمالاً آن مهارت های تخصصی را ندارند. و من شک دارم که بسیاری از ،ب و کارها بخواهند مشکلات حمایتی ناشی از این رویکرد را به خطر بیندازند.

  • به اجرای ویندوز 10 ادامه دهید و به بهترین ها امیدوار باشید. تاریخ نشان می دهد که این محتمل ترین گزینه است.

مایکروسافت و شرکای OEM آن ترجیح می دهند که صاحبان آن دستگاه ها آنها را در محل دفن ، رها کنند و یک رایانه شخصی جدید با ویندوز 11 ،یداری کنند. اما تجربه من با دارندگان رایانه شخصی، به ویژه افراد مسن با درآمد ثابت، این است که آنها تا زم، که از این دستگاه ها استفاده خواهند کرد. آنها کار را متوقف می کنند. این رایانه‌های شخصی برای حمله سایبری مانند WannaCry که به طرز وحشیانه‌ای علیه جمعیت زیادی از رایانه‌های شخصی ویندوز 7 که سه سال پس از پایان پشتیب، آن هنوز در حال استفاده بودند، مؤثر بود، خواهند نشست.

همچنین: مایکروسافت به کاربران ویندوز 10: دیگر قابلیت به روز رس، برای شما وجود ندارد

آن حادثه برای مایکروسافت یک کابوس روابط عمومی بود و تکرار آن حتی برای شهرت شرکت ویرانگرتر خواهد بود. به همین دلیل است که من گمان می کنم مایکروسافت پشتیب، از ویندوز 10 را حداقل یک یا دو سال به خصوص برای مشتریان سازم، افزایش دهد.

با توجه به شباهت های اساسی بین ویندوز 10 و ویندوز 11، احتمالاً بار فنی زیادی نخواهد داشت و هزینه های انجام هیچ کاری بسیار زیاد است.




منبع: https://www.zdnet.com/article/is-windows-10-too-popular-for-its-own-good/#ftag=RSSbaffb68