دسته‌ها
اخبار

چگونه شما یا هرکسی می توانید از ممنوعیت TikTok مونتانا طفره بروید


مونتانا در TikTok یک کابوس تکنولوژیک است. کارشناسان هشدار می‌دهند که اجرای آن برای مقامات بسیار دشوار است و تقریباً برای هر ،ی رفت و آمد به آن بسیار آسان خواهد بود. اما بیشتر از آن، این اقدامی است که تاریخچه آمریکا را در پرورش اینترنت باز و دموکراتیک تضعیف می کند.

این قانونکه از ابتدای سال 2024 اجرایی می‌شود، هم TikTok را از فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل در مونتانا مسدود می‌کند و هم فعالیت TikTok در این ایالت را ممنوع می‌کند. این اقدامی است که با خود مجموعه ای از نگر، های متمم اول را به همراه دارد و اگر چالش های قانونی مانع آن شود، ممکن است هرگز اجرایی نشود. اما، اگر این کار ادامه پیدا کند، کارشناسان هشدار می دهند که احتمالاً به هم ریخته خواهد شد.

جان موریس، مدیر خط مشی اینترنت و حمایت از اینترنت در انجمن اینترنت، یک سازمان غیرانتفاعی که اینترنت باز را ترویج می کند، می گوید: «از منظر فنی، حتی اگر این یک قانون ملی باشد، تلاش برای انجام این کار با چالش هایی روبرو خواهد شد. اما از آنجایی که افراد می توانند از VPN برای تغییر مکان مرور خود استفاده کنند، اطمینان از اینکه ممنوعیت محلی کار می کند، حتی سخت تر است. “مرزهای ایالت چیزی نیست که در اینترنت تعبیه شده باشد.”

قانون جدید اولین قانونی است که پس از سال ها نگر، در ایالات متحده در مورد TikTok به ،وان یک خطر امنیت ملی، در کتاب ها منتشر می شود. این تهدید به این دلیل است که شرکت مادر TikTok، ByteDance، متعلق به چین است. TikTok همچنین به یکی از محبوب ترین برنامه ها در جهان تبدیل شده است 150 میلیون کاربران تنها در ایالات متحده

قانون مونتانا خواستار اعمال جریمه 10000 دلاری برای فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایلی است که به افراد اجازه دانلود یا استفاده از TikTok را می‌دهند. TikTok همچنین ممکن است به دلیل فعالیت در ایالت جریمه شود. این جریمه برای افرادی که برنامه را دانلود می کنند اعمال نمی شود.

ایالات متحده از لحاظ تاریخی از اینترنت باز حمایت کرده و از کشورهایی که دسترسی آنلاین را سانسور می کنند، انتقاد کرده است. چین در سانسور انبوه خود به دلیل فایروال بزرگ خود موفق است – سیستمی که شبیه هیچ چیز در ایالات متحده نیست و مونتانا نمی تواند برای خود بسازد. کشورهای دیگر از جمله اندونزی و پا،تان، TikTok را ممنوع کرده و سپس بلوک ها را لغو کرده اند. ممنوعیت TikTok هند که در ژوئن 2020 معرفی شد، هنوز پابرجاست. مونتانا، همراه با سایر ایالت‌ها و ،ت فدرال ایالات متحده، TikTok را از دستگاه‌های ،تی مسدود کرده‌اند، اما مسدود ، جغرافیایی از مناطق خاص در داخل ایالات متحده بسیار سخت‌تر خواهد بود.

نسخه قدیمی‌تر لایحه مونتانا، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی را مجبور می‌کرد تا TikTok را در این ایالت مسدود کنند. اما ISPها گفتند انجام این کار غیرممکن است و این ا،ام حذف شد. ارائه دهندگان برنامه های موبایل مانند اپل و گوگل به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. و در حالی که مونتانا اکنون قانون ممنوعیت TikTok را تصویب کرده است، باید دید که چگونه برنامه ریزی می کند تا این کار را انجام دهد.

مقامات مونتانا پیشنهاد کرده‌اند که فناوری محدودکننده قمار ورزشی آنلاین، که در بیش از ده ایالت آمریکا غیرقانونی است، می‌تواند برای راه‌اندازی TikTok از مرزهای آن استفاده شود. دفتر دادستان کل ایالت به این شرکت گفت: اگر ،ی تخلفی را گزارش کند، مقامات آن را بررسی می‌کنند و اگر نقض تأیید شود، نامه‌های توقف و توقف به شرکت‌ها ارسال می‌شود. آسوشیتدپرس.


منبع: https://www.wired.com/story/montana-tiktok-ban/