دسته‌ها
اخبار

معرفی رشته تکنولوژی اتاق عمل + بازار کار و رتبه لازم برای قبولی سامانه تراز

اگر بخواهیم برای رشته اتاق عمل تاریخچه ای متصور شویم، باید قدمت آن را به ابتدای قرن بیستم نسبت دهیم. اولین بار مارتا لوسی مفهوم تکنسین اتاق عمل را در سال 1901 بیان کرد و به بیان وظایف پرستار اتاق عمل پرداخت. اما حضور گسترده تکنسین های اتاق عمل با شروع جنگ جهانی اول و دوم شکل گرفت. درضمن، در انتهای همین مقاله می‌توانید نکات طلایی رشته اتاق عمل از زبان شایان مامندی مشاور تحصیلی را نیز مطالعه کنید که دید بهتری در انتخاب رشته اتاق عمل را در اختیارتان قرار خواهد داد. در واقع تکنسین اتاق عمل به عنوان بخشی از تیم جراحی در اتاق عمل حضور داشته و می کوشد با کمک به پزشکان و سایر اعضای تیم، عمل جراحی نتیجه بخشی را به سرانجام برساند.

  • داوطلبانی که مرحله آزمون کتبی کنکور سراسری را با موفقیت گذرانده اند، اکنون به دنبال اطلاعات لازم جهت انتخاب رشته کنکور می باشد.انتخاب رشتهکنکور یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین مراحل پذیرش در دانشگاه و یافتن شغل مناسب است.
  • همچنین برخی کارشناس‌های اتاق عمل هم با شرکت‌های تجهیزات پزشکی همکاری میکنند.
  • پس اگر تکنسینی موفق شود که عنوان اد جراح را کسب کند، علاوه بر امنیت شغلی بالاتر، درآمد بالاتری نیز نسبت به یک کارشناس اتاق عمل عادی خواهد داشت.
  • انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل مناسب نیز از جمله مواردی است که در آینده فرد بسیار تاثیر گذار است.
  • امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل وجود دارد ولی ظرفیت آن بسیار پایین است.
  • دانشجویان اتاق عمل در این رشته با با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی های نوین جراحی در جراحی های تخصصی و فوق تخصصی می شوند.

هر کجا که اتاق عمل وجود دارد، وجود تکنسین اتاق عمل ضروری است. همچنینمعرفی سایر رشته های دانشگاهی علوم تجربیرا در سایت 3گام بخوانید. مدت زمان تحصیل در رشته اتاق عمل با توجه به اینکه این رشته در مقطع کارشناسی ارائه می شود ، به مدت 4 سال است. بنابراین شما برای تحصیل در رشته اتاق عمل باید 4 سال زمان در دانشگاه صرف کنید و پس از 4 سال می توانید با شرکت در آزمون های ارشد و دکتری وزارت بهداشت ، برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام کنید.

رشته اتاق عمل مناسب چه افرادی است؟

ولی در کل برای قبولی در رشته اتاق عمل روزانه باید رتبه ای حدود 30 هزار کشوری و اتاق عمل پردیس حدود 40 هزار کشوری داشت. رتبه قبولی دانشگاه آزاد بالاتر است و برای قبولی در دانشگاه آزاد می توان رتبه حدود 100 هزار داشت. تکنولوژیست سیرکولر عضو غیر استریل تیم جراحی است که تدارکات و تجهیزات لازم برای جراحی را در خارج از محیط استریل فراهم می کند و پس از انتقال به اتاق عمل، آنها را در دسترس اعضای استریل تیم جراحی قرار می دهد.

مهارت ها و صلاحیت های تکنولوژیست جراحی

این تکنولوژیست باید به صورت صد درصدی محیط را استریل کرده باشد. در حین عمل باید توجه خود را به دستگاها معطوف کند تا نقصی پیش نیاید. و همچنین باید قبل از شروع عمل جراحی همه لوازم استریل شده در اختیار جراح قرار دهد. پس این فرد نقش بسیار مهمی در سلامت بیمار و کادر حاضر در اتاق عمل دارد.

این جمله به این معنا است که ممکن است سایر داوطلبان رشته های پیراپزشکی نیز برای تحصیل در مقطع دکتری این گرایش ها را انتخاب نمایند. فارغ‌التحصیلان رشته تکنولوژی اتاق عمل در هر مرکز درمانی که اتاق عمل داشته باشد، می‌توانند مشغول به کار شوند. محیط کاری این افراد به طور معمول بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز درمانی مجهز، اورژانس، بخش جراحی، اتاق عمل، ریکاوری، مراکز آندوسکوپی، رادیولوژی و… است. افراد علاقمند به تحصیل در رشته تکنولوژی اتاق عمل باید آگاه باشند که برای تحصیل در این رشته به توانایی‌های خاصی نیاز است. اولین و مهمترین نکته این که تکنولوژی اتاق عمل مناسب افرادی که از جراحی و خون واهمه دارند، نیست.

دانش‌آموختگان می‌توانند در نقشهای مراقبتی، ارتباطی و پژوهش انجام وظیفه نمایند. بعد از عمل بیمار را از اتاق عمل به اتاق بهبودی آماده منتقل میکند. با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.