دسته‌ها
اخبار

صفرتاصد رشته اتاق عمل و تکنیسین اتاق عمل ⭐️1401⭐️ بخون ️

اگر درباره این رشته به دنبال اطلاعات کلی و جزئی هستید حتما تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید چراکه در این مقاله به تمام اطلاعاتی که لازم است درباره رشته تکنولوژی اتاق عمل بدانید پرداخته شده است. یک تکنولوژیست اتاق عمل با گذرندان دوره های تخصصی دانشگاهی و کسب مهارتهای حرفه ای، یکی از اعضای اصلی تیم جراحی در فرآیند مراقبت های قبل و بعد از جراحی است. کلیه داوطلبان می‌توانند با توجه به لیست رشته‌های با آزمون و بدون آزمون با سوابق تحصیلی و تعهد خدمت دانشگاه آزاد، نسبت به ثبت نام و یا انتخاب رشته اقدام نمایند.

  • همچنین داکوتای جنوبی، مونتانا، نبراسکا، آیووا، ویرجینیا غربی، آلاسکا از جمله بهترین ایالت‌ها برای این رشته هستند.
  • شما برای تحصیل در رشته اتاق عمل باید 4 سال زمان در دانشگاه صرف کنید که در مجموع شامل 8 ترم تحصیلی می‌باشد و پس از 4 سال می‌توانید با شرکت در آزمون‌های ارشد و دکتری وزارت بهداشت، برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام کنید.
  • گسترش مراکز بیمارستانی دارای اتاق عمل جراحی و نیاز روزافزون به افراد متخصص برای اداره اتاق‌های عمل جراحی، بیانگر نیاز روز افزون جامعه به کارشناس اتاق عمل است.
  • یکی از رشته هایی که مشابه اتاق عمل می باشد و علاقه مندان می توانند بدون شرکت در کنکور سراسری در آن ثبت نام کرده و تحصیل نمایند تحت عنوان مهندسی فناوری تجهیزات پزشکی – اتاق عمل در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد.

دستیار اول وظیفه کمک مستقیم به جراح در طی فرآیند جراحی از طریق انجام وظایف تکنیکال از قبیل در معرض دید قرار دادن، کمک به خونگیری، برش بافت ها، کلمپ کردن و بخیه زدن بافت در شرایط مختلف تحت نظارت مستقیم جراح را بر عهده دارد. وظیفه این دسته افراد تکنسین، بسیار حساس تر از دو گروه قبلی است و برای رسیدن به این جایگاه بایستی مهارت های ویژه ای کسب کرد. تکنولوژیست اسکراب وظیفه ی استریل محیط و نظارت بر حفظ استریل محیط در حین جراحی و همچنین در دسترس قرار دادن ابزارها، تجهیزات و تدارکات مورد نیاز در حین جراحی را بر عهده دارد. اتاق عمل یکی از این رشته های شاخه پیراپزشکی است که با محوریت شرکت در فرآیند مراقبت و درمان بیمار در اتاق عمل تاسیس گردیده است. اطلاعات موجود بر اساس آخرین دفترچه ارشد علوم پزشکی درج شده است و از نظر ما فعلاً معتبرترین سند است. باید ببینید مبنای این سخن اساتید محترم شما از کجاست تا بتوانید بهتر قضاوت کنید.

معرفی رشته کاردرمانی

ذکر این نکته برای داوطلبانی که قصد شرکت در اتاق عمل بدون آزمون را دارند ضروری است؛ فرقی نمی‌ کند شما در رشته اتاق عمل بی آزمون و یا با آزمون دانشگاه‌ ها پذیرفته شده باشید. شما می‌ توانید پس از دریافت مدرک کارشناسی خود در رشته اتاق عمل، در بیمارستان‌ها و یا مراکز سیار بهداشتی مشغول به کار شوید. همچنین امکان اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل در بیمارستان ها، درمانگاه ها، اورژانس، بخش های جراحی، اتاق عمل، ریکاوری، مراکز آندوسکوپی و رادیولوژی وجود دارد. در مقطع کارشناسی رشته اتاق عمل به صورت کلی 130 واحد وجود دارد که از این تعداد، 22 واحد دروس عمومی، 74 واحد دروس پایه و تخصصی، 18 واحد کارآموزی و 16 واحد کارآموزی در عرصه اتاق عمل می باشند. همان طور که می دانید مدت مجاز تحصیل مقطع لیسانس حدود چهار سال و برابر با هشت نیمسال تحصیلی می باشد.

مزایا و معایب رشته اتاق عمل

البته این مهلت بر اساس تبصره و قوانینی که از طریق وزارت علوم به دانشگاه ها اعلام شده، تغییر می کند و دانشجو تا زمانی که تمامیتعداد واحدهای کارشناسیخود را پاس نماید می تواند در چارچوب قوانین موجود دانشگاه، به ادامه تحصیل بپردازد. بنابراین دانشجویان رشته اتاق عملنیز باید با اطلاع از دروس عمومی و اختصاصی خود به تحصیل در هشت نیمسال تحصیلی و یا بیشتر بپردازند. فارغ‌التحصیلان رشته تکنولوژی اتاق عمل، عضوی از تیم بهداشتی و درمانی بیمارستان هستند که در اجرای یک جراحی موفق در اتاق عمل با پرستاران، پزشکان و هوشبران همکاری می‌کنند. این افراد، نیرویی آگاه، متعهد و کارآمد هستند که با کسب توانایی‌های حرفه‌ای به بهتر شدن کیفیت عمل جراحی و افزایش رضایت بیمار کمک می‌کنند. فارغ‌التحصیلان رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل، پروانه‌ی کار یا مدرک کارشناسی اتاق عمل دریافت می‌کنند. تکنولوژی اتاق عمل یکی از رشته‌های پیراپزشکی در حوزه‌ی بهداشت و درمان است که دانشجویان را با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین جراحی آشنا می‌کند.

اخرین رتبه قبولی اتاق عمل ازاد تکمیل ظرفیت – رتبه و تراز قبولی اتاق عمل تکمیل ظرفیت آزاد

بنابراین برای پذیرفته شدن در این رشته باید تلاش خود را به کار بگیرید. با این حال با توجه به بالا بودن تعداد دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌دهند، با به دست آوردن رتبه‌های 4 و حتی 5 رقمی هم می‌توان در دانشگاه‌های سراسر کشور در رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل پذیرفته شد. البته میزان درآمد رشته اتاق عمل بسیار متفاوت است و به محل کار تکنسین اتاق عمل و تجربه و سابقه او بستگی دارد. همچنین تکنسین های اتاق عمل دستیار پزشکان هستند و به همین علت با برخی از کارهای جراحی آشنا می شوند. در چنین شرایطی پرشک جراحی بخشی ازدرآمد خود را (نه چندان زیاد) به تکنسین های اتاق عمل می دهد. درآمد فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل در دوره های مختلف را می توان 2 تا 5 میلیون تومان در ماه است.

بله؛ راه های متفاوتی از جمله تحصیل در خارج از کشور و یا شرکت در کنکور لیسانس به پزشکی ممکن است. کارشناس اتاق عمل، اتاق عمل را به لحاظ روشنایی، درجه حرارت و رطوبت، ایمنی و سیستم برق رسانی کنترل می کند. با توجه به این که فرد چه میزان مهارت، تخصص و توانمندی هایی در این رشته دارد و دارای چه میزان سابقه کاری است، حقوق متفاوتی را دریافت خواهد کرد. به طور معمول میزان حقوق ماهانه این افراد حداقل 3 تا 7 میلیون تومان خواهد بود. این رشته در دانشگاه های پزشکی و پیراپزشکی تدریس می شود و از رشته های نو ظهور است. شرایط و لوازم لازم برای جراحی را آماده می کند و دراختیار تیم اسکراب قرار می دهد.