احساس ترس فراگیر. اطمینان ناخوشایند مبنی بر اینکه فناوری دارای نیت های بدخواهانه است. حس آزار دهنده ای که چیزی بیرون ی،ی شما صدمه می زنید ترسناک ژاپنی یا “J-،rror” در اوا، دهه 1990 و اوایل دهه 2000 با بهرهبرداری از عذاب هزاره به اوج خود رسید – اما حال و هوای آن در اوا، سال 2024 کاملاً در خانه احساس میشود. پس، زمان بندی عالی آن مستند 2023 است. ویروس J-Horrorبه کارگرد، سارا اپلتون و جاسپر شارپ، اکنون در Shudder پخش می شود.
این یک مستند ساختاری سنتی است، اما دارای فیلمهای خوب و مصاحبههای روشنفکرانه است – تعداد کمی از محققان سینما در آن حضور دارند، اما بیشتر مردم (کارگردانان، فیلمنامهنویسان، بازیگران) نقش فعالی در ساخت فیلمهایی داشتند که شکلدهنده و تعیینکننده بودند. جنبش J-،rror این شامل الهامات اولیه با بودجه کم است چشم انداز روان: جاگانری (1988) و داستان های واقعی ترسناک (1991)، بلکه بزرگترین موفقیت های این ژانر، از جمله حلقه (1998) و جو اون: کینه (2002). این یک جامعه نزدیک از همکاران بود که هم از نظر زیباییشناختی و هم از نظر مضامین و شخصیتها تحت تأثیر یکدیگر قرار گرفتند، و ظهور این ژانر همزمان با تکنیکهای جدید فیلمسازی دیجیتال بود که نقش مهمی در نحوه ساخت فیلمها داشت.
حلقه به طور خاص، با کاوش در مورد اینکه چگونه موفقیت فیلم باعث ایجاد امتیاز در ژاپن و آمریکا شد، توجه ویژه ای به خود جلب می کند. کیوشی کوروساوا، کارگردان درمان و نبض، به اشتراک می گذارد که “فیلم یافت شده” در حلقه—می د،د، ویدیوی نفرین شده—هنوز برای او آزاردهنده است. او همچنین عقیده دارد که در حالی که از بازسازی سال 2002 گور وربینسکی لذت میبرد، فکر میکرد که بخش ویدیویی نفرینشده آن به اندازه کافی عجیب و غریب نیست.
یکی از لذتبخشترین سر صحبتهای دکتر، ری اینو است که در فیلم هیدئو ناکاتا نقش ساداکو شبحوار را بازی کرد. حلقه و اجرایش بهطور فراموشنشدنی وهمآوری بود، او قبول کرد که برای دنبالهاش بازگردد، حتی اگر چند ماه قبل بچهدار شده بود. (او همچنین این واقعیت شگفت انگیز را به اشتراک می گذارد که حجاب موی علامت تجاری ساداکو تماماً متعلق به او بود – بدون نیاز به کلاه گیس یا ا،تنشن.)
اما ویروس J-Horror چیزی بیش از یک نمایش کلیپ است. این کتاب دلایلی را بررسی میکند که چرا J-،rror چنین مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، و بررسی میکند که چگونه ،اصری که به،وان استعاره (از جمله، بله، روح زن مو بلند) دیده میشوند، در واقع از فولکلور سنتی ژاپن گرفته شدهاند – «داستانهای کابوکی» وحشت»، همانطور که یکی از مصاحبه شوندگان آنها را توصیف می کند – که بر زن، متمرکز بود که پس از ظلم در زندگی خود، به دنبال انتقام از آن سوی قبر بودند.
این داستانهای باست، به،وان افسانههای شهری مدرن جان تازهای گرفتند، در زندگیهای غیرقابل توجه مردم روزمره از بین رفتند، و احساسات جه، تنهایی و انزوا را تقویت ،د. به عبارت دیگر، هر ،ی میتواند یک نوار ویدئویی جن زده را تماشا کند، هر ،ی میتواند به خانه نفرین شده بیفتد، و هر ،ی میتواند به طور تصادفی با یک روح در حین جستجو در اینترنت تماس بگیرد. ممکن است اتفاق بیفتد شما!
همچنین بحثی در مورد ترس وجود دارد، زیرا به طور خاص به فرهنگ ژاپن مربوط می شود، و اینکه چگونه محبوبیت گسترده فیلم های ترسناک جی، کارگردانان کشورهای دیگر (کره ج،ی، تایلند، آمریکا) را تشویق کرد. دنبال می کند در این زمینه فریاد می زند) تا فیلم های خود را با الهام از سبک J-،rror بسازند. اما در مورد اینکه چه کیفیت ناملموسی باعث میشود فیلمهای ترسناک J به طور منحصربهفردی ترسناک باشند، نبض کارگردان کوروساوا شاید بهتر بگوید:
«درک این که چه رویدادی وحشتناک است دشوار است. چیزهایی که با استدلال عادی انسان قابل درک نیستند، بدون توضیح در فیلم بیان می شوند. این ممکن است منحصر به فرد J-،rror باشد،” او در این سند می گوید. این به هیچ وجه عمدی نبود، بلکه بیشتر متوجه این موضوع بود که اگر آن را درک نمی کنید، خوب است که آن را همانطور که هست رها کنید.
ویروس J-Horror اکنون در Shudder پخش می شود.
اخبار io9 بیشتری می خواهید؟ ببینید چه زم، باید منتظر آ،ین نسخههای مارول، جنگ ستارگان، و پیشتازان فضا باشید، چه اتفاقی برای دنیای DC در فیلم و تلویزیون میافتد، و هر آنچه که باید درباره آینده Doctor W، بد،د.
منبع: https://gizmodo.com/shudder-j-،rror-do،entary-review-ring-grudge-2000524129