وقتی صحبت از راه اندازی یک استارتاپ می شود، ا،ر بنیانگذاران فکر می کنند که برای داشتن یک ،ب و کار موفق باید در ایالات متحده، به ویژه دره سیلی، زندگی کنند. در حالی که حضور در سیلی، ولی دسترسی عالی به افراد و شرکت های کلیدی را فراهم می کند، رقابت شدید و محیط سریع آن می تواند به زودی رویاهای داشتن یک استارتاپ را از بین ببرد.
اما مناطق دیگری در جهان وجود دارند که ممکن است به زیبایی دره سیلی، نباشند اما پتانسیل قابل توجهی برای رشد دارند. آسیای ج، شرقی یکی از آنهاست.
این منطقه از 11 کشور تشکیل شده است. بیش از 680 میلیون نفر و بیش از 400 میلیون کاربر اینترنت در آن زندگی می کنند – تقریباً 70٪ از جمعیت.
طبق گزارش Google، Temasek Holdings و Bain & Company، حدود 40 میلیون نفر در شش کشور در سراسر منطقه – سنگاپور، ما،ی، اندونزی، فیلیپین، ویتنام و تایلند – برای اولین بار در سال 2020 آنلاین شدند. این گزارش پیش بینی می کند که اقتصاد اینترنتی منطقه می تواند تا سال 2025 از 300 میلیارد دلار عبور کند.
در حالی که منطقه در حال آماده شدن برای یک مرحله جدید رونق اقتصادی بود، همه گیری کووید-19 فرا رسید. ج، شرق آسیا توسط کووید-19 محاصره شد. صدها هزار نفر جان باختند و میلیون ها نفر تحت تأثیر قرار گرفتند. بر اساس گزارش بانک توسعه آسیایی، کووید-19 4.7 میلیون نفر را در سراسر آسیای ج، شرقی به فقر شدید سوق داد و 9.3 میلیون شغل را در منطقه حذف کرد.
اقتصاد منطقه در حال بهبود است و با شرایط عادی جدید سازگار می شود. اگر اثرات م،ب کووید-19 بر اقتصاد و مردم را کنار بگذارید، این بیماری همه گیر توانست چشم انداز استارت آپ ها را در ج، شرقی آسیا تغییر دهد.
حتی قبل از شروع همهگیری، استارتآپهای آسیای ج، شرقی پر رونق بودند و میتوانستند چکهای کل، را از سرمایهگذاران دریافت کنند. طبق گفته Jungle Ventures، استارت آپ های فناوری ج، شرق آسیا در سال 2020 در مجموع ارزش 340 میلیارد دلاری داشتند. این میزان تا سال 2025 می تواند سه برابر شود. همچنین، استارت آپ های ج، شرقی آسیا در سه ماهه اول سال 2021 رکورد 6 میلیارد دلاری را جذب ،د.
سرمایه گذاری خطرپذیر (VC) منبع اصلی تامین مالی برای استارت آپ های منطقه ای است. در سال 2010، سرمایه گذاری VC در استارت آپ های ج، شرقی آسیا فقط 100 میلیون دلار بود. با این حال، این مقدار می تواند به 9.6 میلیارد دلار در سال 2018 برسد. این رقم سال به سال در حال افزایش است.
این همه گیری به طور قابل توجهی تقاضا برای دسترسی به خدمات دیجیتال را افزایش داده است.
گسترش همه گیر و قرنطینه منجر به افزایش سرسام آور استفاده از خدمات دیجیتال و ایجاد استارت آپ های جدید شد. مثلا یاهو گزارش ها ویتنام 8 میلیون مصرف کننده دیجیتال جدید اضافه کرده است که 55 درصد از آنها از مناطق غیر مترو بین شروع همه گیری تا نیمه اول سال 2021 هستند.
همچنین، از آغاز همهگیری تا نیمه اول سال 2021، اندونزی میتواند 21 میلیون مصرفکننده دیجیتال جدید اضافه کند که 72 درصد از آنها از مناطق غیر مترو هستند.
اکنون همهگیری حل شده است، استارتآپها در منطقه باید خواستههای میلیونها مشتری جدید را برآورده کنند. 94 درصد از افراد در نظرسنجی Google، Temasek Holdings و Bain & Company گفتند که قصد دارند به استفاده از خدمات دیجیتال در شرایط پس از همهگیری ادامه دهند.
مشتریان پس از همه گیری عادات ،ید جدیدی دارند و در هزینه های خود محتاط تر هستند. همچنین، نفوذ گوشی های هوشمند در منطقه یک عامل ضروری برای استارت آپ ها در دوران پس از همه گیری است.
آسیای ج، شرقی را می توان به ،وان منطقه اول گوشی های هوشمند شناخته و این الگو می تواند برنامه های استارت آپ ها را تغییر دهد. ا،ر کاربران اینترنت در این منطقه از طریق تلفن های هوشمند خود به اینترنت متصل هستند. که در 202288 درصد از کاربران اینترنت در منطقه، کاربران گوشی های هوشمند خواهند بود و این میزان در سال 2026 می تواند به 90.1 درصد برسد.
الگوی استفاده از اپلیکیشن های موبایل در پسابرجام نیز تغییر کرده است. این روزها، افراد بیشتری تمایل دارند از برنامه های موبایل برای دسترسی به خدمات دیجیتالی، از جمله پرداخت آنلاین، تحویل غذا، سواری، سرمایه گذاری و ،ید استفاده کنند.
اقتصاد پررونق و رشد مستمر در بخش فناوری راه را برای استارتآپهای آسیای ج، شرقی برای تبدیل شدن به یونیکورنها و Decacorns هموار کرده است، شرکتی با ارزش بیش از 10 میلیارد دلار. در سال 2014، تنها سه تک شاخ در منطقه وجود داشت. اکنون می تو،د 49 تک شاخ و دکاکورن را در آنجا پیدا کنید.
با توجه به افزایش استفاده از خدمات دیجیتال، استارتآپهای بیشتری این شانس را دارند که در پسا همهگیری به تک شاخ تبدیل شوند. میلیون ها نفر جدید به تازگی آنلاین شده اند و به دنبال خدمات دیجیتال هستند.
طبق گزارشی که توسط عصر اطلاعاتپیش بینی می شود تا سال 2040، آسیا 50 درصد از تولید ناخالص داخلی جه، را به خود اختصاص دهد. همچنین تا سال 2040 می توان یک میلیارد مشتری جدید به این بازار اضافه کرد.
ما بیش از یک میلیارد مصرف کننده جدید به جمعیت اضافه خواهیم کرد، که بدیهی است که تقاضا را افزایش می دهد. و انواع کالاهای تولید شده باید برای هند، باید برای اندونزی و غیره طراحی شوند. الیور تونبی، رئیس مککینزی در آسیا، گفت: این دوباره فرصتهای زیادی را ایجاد میکند.
تجربه همه گیر در آسیای ج، شرقی ثابت کرد که مشاغل غیر دیجیتالی در برابر یک تهدید بسیار آسیب پذیر هستند.
استارت آپ ها در ج، شرقی آسیا به طور سنتی بر ارائه خدمات به افراد متمرکز بودند و از یک طرح B2C پیروی می ،د. با این حال، چشم انداز استارت آپ های جدید بیشتر بر فناوری های نوظهور متمرکز است.
با توجه به الف گزارش توسط گوگلاستارتآپهای این منطقه به احتمال زیاد هوش مصنوعی، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، فینتک، تجارت الکترونیک، فناوری سلامت و پایداری را بررسی میکنند.
سرمایهگذاران منطقهای نیز تمایل بیشتری به سرمایهگذاری در استارتآپهایی دارند که بر فناوریهای نوظهور تمرکز دارند. در سال 2021، استارتآپهای ASEAN DeFi میتوانند یک میلیارد دلار سرمایه جذب کنند.
بررسی استارت آپ های ج، شرقی آسیا نشان می دهد که آنها توانسته اند از فرصت همه گیر برای توسعه بازار خود و جذب سرمایه بیشتر از سرمایه گذاران استفاده کنند.
به ،وان مثال، در سپتامبر 2021، استارتاپ تجارت اجتماعی حلال اندونزیایی Evermos می تواند 30 میلیون دلار در سری B جمع آوری کند.
در مثالی دیگر، اپلیکیشن مبا، ارزهای دیجیتال پینتو مستقر در اندونزی در آگوست 2021، 35 میلیون دلار سرمایه در سری A جمع آوری کرد.
جمعیت جوان، حمایت ،تی و مناقشه ایالات متحده و چین باعث تحول ا،یستم استارتاپی در ج، شرقی آسیا می شود.
اما سوال این است که چه چیزی باعث این تحول عظیم پس از همه گیری می شود؟ عواملی وجود دارد که به تغییرات در ج، شرقی آسیا کمک می کند و آن را تسریع می کند. اول، جمعیت جوانان و روحیه آنها برای کارآفرینی.
ایالات متحده و چین اغلب بر روحیه کارآفرینی در این منطقه تأثیر می گذارند. همچنین، میانگین سنی در آسیای ج، شرقی 30.2 سال است و جوانان بیشتر با فناوری ادغام میشوند و فرصتی عالی برای استارتآپهای مبتنی بر فناوری فراهم میکند.
را گزارش 2019 مجمع جه، اقتصاد بر ترجیح قوی جوانان آسه آن برای محیط های کارآفرینی پافشاری کرد.
دومین عامل تاثیرگذار، حمایت ،ت از ا،یستم استارتاپی است. به طور سنتی، بخش خدمات و کشاورزی بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی منطقه دارند.
با این حال، ،ت ها پتانسیل استارت آپ ها و سهم آنها در تولید ناخالص داخلی را شناسایی کرده اند. کشورهایی مانند اندونزی و سنگاپور دارای ا،یستم های استارت آپی مستقر هستند و به رهبران حمل و نقل در منطقه تبدیل شده اند و پس از آن کشورهایی مانند تایلند، ما،ی، فیلیپین و غیره قرار دارند.
جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین نیز می تواند کمک کننده باشد. چین به طور سنتی خانه استارت آپ های چند میلیون دلاری است. با این حال، تضاد با ایالات متحده و محدودیت های اعمال شده توسط ،ت چین، سرمایه گذاران را به دنبال بازارهای رو به رشد دیگر می کند. استارت آپ های آسیای ج، شرقی می توانند از فرصت استفاده کنند و سرمایه گذاران را متقاعد کنند که چک ها را بنویسند.
آسیای ج، شرقی بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است و اندازه و ارزش بازار آن به طور مداوم در حال رشد است. به لطف اقتصاد شکوفا، این منطقه همچنین دارای طبقه متوسط رو به رشدی است. در دوران پس از همهگیری، افراد بیشتری در منطقه به واگن دیجیتالی خواهند پیوست و تمایل به استفاده از خدمات آنلاین دارند.
ا،یستم استارت آپی ج، شرقی آسیا سال ها قبل از شروع همه گیری شروع به رونق کرد. با این حال، این همهگیری برای اولین بار میلیونها نفر را آنلاین کرد و شتابدهندهای برای ایجاد انگیزه در مردم برای استفاده از خدمات دیجیتال شد.
با وجود رشد چشمگیر و آینده امیدوارکننده، راه اندازی یک استارت آپ در ج، شرقی آسیا همچنان چالش های خاص خود را دارد، از جمله مقررات ،تی، سیاست های کلی، توسعه ذهنیت رشد بین المللی و کمبود استعداد.
اعتبار تصویر ویژه: ارائه شده توسط نویسنده. Pexels; متش،!

حمید گنجی
حمید یک علاقهمند به فناوری، محقق و بازاریاب محتوای باهوش است که علاقه زیادی به نوشتن چیزهایی دارد که مردم دوست دارند. او از خواندن و نوشتن در مورد روندهای فناوری، هوش مصنوعی و ابزارهای جدید لذت می برد.
منبع: https://readwrite.com/southeast-asia-s،up-ecosystem-continues-to-prosper-post-pandemic/