
بروزرسانی: 01 خرداد 1404
انتظارات خود را بررسی کنید - بنچمارک های سری RTX 50 Nvidia داستان کامل را بیان نمی کنند
انویدیا در نمایشگاه CES 2025 گستره ی پردازنده های گرافیکی سری RTX 50 خود را معرفی کرد و ادعاهایی درباره عملکرد بزرگ داشت. این شرکت می گوید که پرچمدار RTX 5090 دو برابر سریعتر از نسل گذشته RTX 4090 است و این تنها نیست. در تمام معیارهایی که Nvidia به اشتراک گذاشته است، از RTX 5090 گرفته تا RTX 5070، Nvidia می گوید که پردازنده های گرافیکی جدید دو برابر سریع تر از همتایان نسل آ، خود هستند.
ما معمولاً شاهد چنین ارتقای نسلی نیستیم. آیا Nvidia نوعی گرد و غبار جادویی GPU را در کارت های گرافیک جدید خود قرار داده است؟ اگر به بنچمارک ها دقت کنید، مشخص می شود که بله، انویدیا دقیقاً این کار را انجام داده است. و آن گرد و غبار جادویی GPU DLSS 4 نامیده می شود.

می تو،د منظور من را از نمودار بالا متوجه شوید. در پانوشت ها، انویدیا اشاره می کند که از DLSS 3 برای RTX 4090 و DLSS 4 برای RTX 5090 استفاده کرده است. انویدیا با RTX 5090 جدید بیش از دو برابر عملکرد RTX 4090 را ارائه می کند، اما این عملکرد تا حد زیادی در پشت نسل چند فریم در DLSS 4 ارائه می شود.
وقتی به آن نگاه می کنید مشخص می شود فار کرای 6 و A Plague Tale: Requiem. اعداد مقایسه ای در این بازی ها بسیار کمتر قابل توجه است، به طوری که Nvidia حدود 1.5 برابر در عملکرد بهبود یافته است. A Plague Tale: Requiem فقط از DLSS 3 پشتیب، می کند، بنابراین RTX 5090 مزیت تولید چند فریم را ندارد. و فار کرای 6 به هیچ وجه از DLSS پشتیب، نمی کند و ضعیف ترین بازی هایی است که Nvidia به نمایش گذاشته است.

این در همه معیارها صادق است. می تو،د نتایج مربوط به RTX 5070 را در بالا مشاهده کنید که انتظار می رود در ماه فوریه وارد بازار شود. در طول ارائه انویدیا، جنسن هوانگ، مدیر عامل شرکت انویدیا، جسورانه اعلام کرد که RTX 5070 550 دلاری عملکردی برابر با RTX 4090 دارد، اما باز هم، این ادعا تا حد زیادی به نسل چند فریمی در DLSS 4 مربوط می شود.

یک مشکل در تولید چند فریم وجود دارد و آن تأخیر است. همانطور که قبلاً در مورد DLSS 3 وجود دارد، شما اساساً با تاخیر در تولید فریم بازی می کنید. این یک تاخیر جزئی است، اما کارت گرافیک باید دو فریم را ارائه دهد تا بتواند فریم های درون یابی را انجام دهد تا فریم های بین آن را "تولید" کند. این مشکل در نرخ فریم بالا نیست، اما اگر با نرخ فریم پایه پایین اجرا می کنید، DLSS 3 با مشکل مواجه می شود.
این موضوع هنگام تولید فریم های متعدد اغراق آمیز می شود، چیزی که من با نگاه ، به Lossless Scaling، که از تولید فریم 4 برابری مانند DLSS 4 پشتیب، می کند، دیدم. اما شما هنوز هم پاسخگویی 30 فریم در ث،ه را دریافت خواهید کرد.
اکنون، من از DLSS 4 استفاده نکرده ام – هیچ ، خارج از Nvidia از آن استفاده نکرده است. بر اساس به روزرس، های قبلی DLSS، من مطمئن هستم که بسیار بهتر از آنچه که Lossless Scaling می تواند ارائه دهد، خواهد بود، به ویژه با ویژگی جدید کاهش تأخیر Reflex 2 که با کلیپ کامل اجرا می شود. و انصافاً انویدیا، هنوز هم در بازی هایی مانند این، ارتقای نسلی قوی را نشان می دهد فار کرای 6 و یک مرثیه داستان طاعون. این فقط دو برابر عملکرد نسل قبلی نیست.
زمان زیادی نمی گذرد تا پردازنده های گرافیکی جدید انویدیا را در دست داشته باشم و بتوانم آن ها را خودم تست کنم و ببینم DLSS 4 واقعاً چقدر خوب است. بدون در نظر گرفتن این موضوع، واضح است که ادعای عملکرد دو برابری نسبت به نسل قبلی، گویای کامل ماجرای کارت های گرافیک جدید انویدیا نیست.
منبع: https://www.di،altrends.com/computing/nvidia-rtx-50-series-benchmarks-dont-tell-full-story/